1.0 Pengenalan
Pelancongan adalah
gerakan sementara manusia dari destinasi ke destinasi seperti di luar tempat
kerja dan tempat tinggalnya yang biasa, kegiatan yang mereka lakukan selama
tinggal di destinasi tersebut dan kemudahan yang disediakan untuk memenuhi
keperluan mereka. Pelancongan dianggap sebagai satu kemewahan kerana hanya
segelintir orang yang mempunyai masa dan wang yang mampu untuk melancong. Waktu
senggang yang banyak, ekonomi yang semakin baik, kemudahan pengangkutan yang
sempurna telah bergabung untuk membolehkan lebih banyak orang pergi melancong.
Dalam konteks dunia hari
ini, pelancongan merupakan salah satu kegiatan dan sumber ekonomi dan sosial
yang semakin penting. Jumlah pelancong dalam negeri dan antarabangsa semakin
meningkat. Malahan, beberapa buah negara di dunia kini memajukan sektor
pelancongan sebagai sektor utama yang menjana pendapatan negara. Pelancongan
juga merupakan sektor yang melibatkan peranan yang saling kaitan antara pihak
kerajaan, bukan kerajaan dan juga orang awam.
Dalam konteks malaysia,
pelancongan terus menjadi sumber utama tukaran wang asing yang menyumbang
kepada pertumbuhan ekonomi, pelaburan dan guna tenaga. Kedatangan pelancong
sejumlah 16.4 juta pada tahun 2005 telah menyumbang sebanyak RM18.1 bilion
kepada pendapatan negara. Perkembangan sektor pelancongan di Malaysia telah
dipengaruhi oleh perubahan yang besar dan potensi industri pelancongan pada
masa hadapan. Memandangkan industri pelancongan kini merupakan satu pemangkin kepada
pendapatan negara, maka pendekatan yang bersepadu dilaksanakan dalam
perancangan dan perlaksanaan industri pelancongan secara lebih teliti.
Perkembangan industri pelancongan di Melaka
menarik pelaburan dan mewujudkan peluang-peluang pekerjaan. Kerajaan Melaka
lebih fokus dalam usaha memperbaharui kedudukan negara sebagai destinasi
pelancongan luar negara utama. Di samping meningkatkan usaha-usaha yang
berterusan bagi mempromosikan pelancongan tempatan. Pelaung ini terbuka luas
kepada para usahawan, pemilik perniagaan dan pelabur yang menyokong sasaran
kerajaan.
Akhir sekali, sektor pelancongan dapat memperkenalkan
budaya Malaysia yang unik lagi istimewa kepada dunia luar. Hal ini demikian
kerana malaysia mempunyai penduduk yang berbilang kaum dan etnik seperti Melayu,
Cina, India, Kadazan, Murut, Iban dan lain-lain. Kaum-kaum di negara kita yang
mempunyai adat, budaya dan cara pemakanan yang berbeza dan istimewa yang mampu
menarik minat pelancong asing.
1.1 Latar Belakang Kajian
Zaman
kegemilangan Melaka yang berlatarbelakangkan pelbagai kisah dan kesan
sejarahnya telah meletakkan Melaka sebagai tempat yang perlu dilawati dalam
kalangan pelancong terutamanya pelancongan dalam negara. Sejarahnya yang
melangkaui 600 tahun jelas terbukti dengan kewujudan bangunan-bangunan lama
peninggalan penjajah, jalan-jalan yang menarik, kelazatan makanan seperti asam
pedas dan warisan pelbagai budaya yang menarik. Melaka juga terkenal sebagai
pusat perdagangan maritim utama di rantau ini pada abad ke 16. Melaka menjadi
tumpuan pedagang-pedagang dari Arab, China, India dan Eropah yang datang
berdagang pelbagai barangan seperti emas dan perak, rempah-ratus, tembikar dan
juga sutera. Melaka menjadi rebutan kuasa-kuasa besar Eropah seperti Portugal,
Belanda dan juga Inggeris yang telah menjajah negeri ini sehinggalah
tertubuhnya Persekutuan Tanah Melayu pada 31 ogos 1957.
Hanya dengan menziarahi Melaka barulah anda dapat merasai perjalanan nostalgia bukan sekadar menambah pengetahuan mengenai zaman kegemilangan negeri ini malah akan menjadi kenangan yang amat bermakna. Melaka moden ditubuhkan berlandaskan pembangunan industri setelah dua dekad selepas kemerdekaan dan terus berkembang menuju wawasan untuk menjadi negeri industri dengan penekanan diberikan kepada industri teknologi hijau.
Pelancongan merupakan sektor kedua terpenting selepas sektor perindustrian di dalam pembangunan ekonomi negeri melaka. Negeri Melaka yang kaya dengan sumber sejarah, kebudayaan dan kesenian menjadikan negeri melaka tempat tumpuan pelancong dari dalam dan luar negeri. Slogan Melaka iaitu “Melawat Melaka Bersejarah Bererti Melawat Malaysia” secara ringkas sudah dapat memberi gambaran apa yang dapat disajikan kepada pelancong oleh penduduk berbilang kaum di sini. Kelainan ini meletakkan negeri melaka sebagai salah sebuah destinasi pelancong yang terbilang di rantau Asia. Pada 7 Julai 2008, Melaka juga telah diiktiraf oleh Unesco sebagai sebuah bandaraya warisan dunia dan kini dikenali sebagai “Melaka Bandaraya Warisan Dunia Unesco”. Ini disokong dengan 12 sub sektor pelancongan negeri melaka yang terkenal iaitu sejarah, budaya, rekreasi, sukan, membeli-belah, konvensyen, kesihatan, pendidikan, agro, makan-makan, Melaka rumah keduaku dan belia.
1.2 Objektif Kajian
Objektif kajian ini
adalah mengkaji faktor yang menyumbang kepada
pembangunan sektor pelancongan di Melaka, mengenal pasti kesan hasil daripada pembangunan sektor
pelancongan di Melaka dan mengetahui tahap kualiti negeri melaka sebagai tempat
pelancongan.
2.0 Sorotan Literatur
Persepsi
didefinisikan sebagai satu proses di mana seseorang individu dapat menerima
memilih, menyusun dan menginterpretasi untuk mencipta sesuatu gambaran yang
bermakna (Mayo & Javis, 1981). Persepsi bergantung kepada dorongan atau
sikap individu yang bertindak melalui penilaian, kehendak, ingatan, perasaan
hati, keadaan sosial dan harapan (Saarinen, 1976). Persepsi
akan mempengaruhi individu untuk melakukan keputusan melancong. Persepsi adalah penting
kepada perancang dan pengurus destinasi pelancongan untuk menggalakkan imej
baik sesuatu destinasi pelancongan kepada orang ramai (Boniface dan Cooper,
1994). Persepsi pelancong boleh didefinisikan sebagai suatu proses
menginterpretasi maklumat yang dialami
dari dunia fizikal ke dunia dalam mental (Decrop, 1999). Maklumat yang diterima
akan menjadikan sebagai pengetahuan dan kemahiran yang baru terhadap respon
dengan persekitaran yang menghasilkan kepercayaan dan perasaan. Contohnya,
destinasi pelancongan mungkin akan berhubung dengan beberapa ciri seperti
iklim, kebudayaan, alam sekitar dan sebagainya yang mana pelancong mempunyai
emosi terhadap sifat tersebut (Decrop, 1999).
Sikap dan persepsi itu sendiri
tidak dapat menjelaskan bahawa mengapa seseorang individu ingin melancong.
Individu yang mempunyai inisiatif permintaan melancong kerana adanya desakan
daripada motivasi (Boniface & Cooper, 1994). Motivasi wujud apabila
individu ingin memenuhi kepuasan sendiri (Mill & Morrison, 1992). Pelancong
dimotivasi melalui dua faktor iaitu keinginan untuk mengembara yang mana individu
ingin melihat sesuatu orang, lokasi dan budaya yang lain dan ingin melawat
tempat yang lebih selesa dari rumah. (Boniface & Cooper, 1994; Walmsley
& Lewis, 1993; Pearce, 1987). Lucas menyatakan bahawa terdapat banyak
persepsi yang berlainan bergantung kepada mod pelancongan yang dijalankan (Saarinen,
1976). Cohen telah mengenal pasti bahawa terdapat lima jenis mod pelancongan
iaitu mod rekreasi, mod pelancongan, mod pengalaman, mod eksperimen dan mod
kewujudan (Walmsley & Lewis, 1993).
Perkataan
‘tour’ berasal dari bahasa latin yang
bermaksud pergerakan yang mengelilingi titik pusat (axis). Imbuhan
akhiran ‘ism’ ditakrifkan sebagai satu pergerakan dan proses, perlakuan biasa
atau kuantiti. Ganbungan anatara perkataan ‘tour’ dan ‘ism’ digabungkan ia
bermaksud perlakuan bergerak mengeliling satu pusingan yang akhirnya akan
berpatah balik kepada garis permulaan (Theobald, 1994).
3.0
Metodologi
Kajian
ini telah menggunkan beberapa kaedah untuk mendapatkan maklumat yang tepat dan
benar.
Kaedah temu bual. Kaedah
ini merupakan lebih terbuka kerana responden bebas mengeluarkan pandangan
mereka tentang soalan-soalan yang telah dikemukakan oleh penyelidik. Sasaran
temu bual termasuklah mahasiswa dan mahasiswi UteM.
Kaedah soal selidik. Borang
soal selidik diperlukan untuk memudahkan kajian yang hendak dilaksanakan. Borang
soal selidik diedarkan secara online
atau secara rawak kepada responden kajian. Maklumat yang terdapat dari borang
soal selidik itu telah menjadi pengumpulan data kajian.
Kaedah permerhatian. Beberapa
tempat pelancongan terkenal seperti jonker
walk dan kota A’Farmosa untuk
memperoleh maklumat secara langsung tentang keadaan sekarang sector pelancongan
di Melaka.
4.0
Hasil Kajian
Rajah 1: Faktor yang
menarik minat pelancong untuk datang ke Melaka.
Berdasarkan Rajah 1, 66%
responden bersetuju nilai kesenian dan warisan sejarah menjadi penarik
pelancong ke Melaka manakala 14% dan 11% telah memilih tahap keselamatan yang
baik dan tahap kebersihan yang tinggi sebagai faktor kedatangan pelancong ke
Melaka. Seterusnya, baki 9% lagi memilih kemudahan pengangkutan awam sebagai
faktor yang menjadi tarikan pelancong ke Melaka. Konklusinya, lebih
daripada separuh responden menyatakan bahawa nilai kesenian merupakan tarikan
utama kedatangan pelancong ke Melaka.
Rajah 2: Jenis pengangkutan yang sering
digunakan oleh para pelancong semasa bercuti di Melaka.
Daripada Rajah 2, majoriti
iaitu seramai 60% responden memilihi bas sebagai kenderaan yang sesuai dinaiki
ketika melancong. Seterusnya, 29% responden lebih selesa menggunakan kenderaan
sendiri dan bakinya iaitu seramai 11% responden memilih menaiki kenderaan sewa
ketika melancong. Kesimpulannya, secara keseluruhannya, responden lebih selesa
menaiki bas ketika keluar melancong.
Rajah 3: Empat tempat pelancongan yang paling
terkenal yang boleh dikunjungi oleh pelancong di Melaka.
Mengikut Rajah
3, Kota A’Famosa dipilih seramai 43% responden, Muzium Baba Nyonya dipilih
seramai 23% responden, Menara Taming Sari dipilih seramai 15% dan Melaka
dipilih seramai 14% responden sebagai tempat menarik untuk dikunjungi semasa
melancong di Melaka. Konklusinya rata-rata responden telah memilih Kota A’
Famosa sebagai tempat yng seharusnya dilawati sekiranya pelancong datang ke
Melaka.
Rajah 4: Jenis
penginapan yang menjadi pilihan pelancong untuk bermalam semasa lawatan mereka ke Melaka.
Rajah 4 menerangkan
40% reponden memilih untuk menginap di homestay, 31% memilih untuk bermalam di
hotel dan 29% responden memilih untuk tinggal di resort semasa bercuti. Secara
umumnya para pelancong lebih selesa untuk menginap di homestay semasa percutian
mereka di Melaka.
Rajah 5:
Sumbangan utama pembangunan sektor pelancongan.
Menurut Rajah
5, 46% responden bersetuju sumbangan utama pembangunan sektor pelancongan
adalah pembangunan ekonomi yang pesat manakala masing-masing 22% dan 21%
responden memilih membuka peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat dan
pemasyhuran budaya dan sejarah di sesuatu tempat pelancongan sebagai sumbangan
utama pembangunan sektor pelancongan. Akhir sekali, 11% responden memilih
pemeliharaan dan pemuliharaan nilai estetika sebagai sumbangan utama
pembangunan sektor pelancongan. Kesimpulannya, majoriti bersetuju sumbangan
utama pembangunan sektor pelancongan adalah pembangunan ekonomi yang pesat.
Rajah 6: Cara pelancongan yang menjadi pilihan
responden.
Rajah
6 di atas menunjukkan daripada 35 responden tersebut, terdapat responden
seramai 31% yang berpendapat bahawa pelancongan secara bersama keluarga adalah
lebih baik berbanding dengan cara lain. Mereka berasa melancong bersama
keluarga boleh mengeratkan hubungan antara keluarga dengan baik.
Cara
pelancongan bersama rakan-rakan juga menunjukkan peratusan yang sama dengan
cara pelancongan secara bersama keluarga, iaitu 31%. Mereka berasa melancong
dengan rakan adalah lebih baik, kerana mereka berasa melancong bersama-sama
rakan yang mempunyai minat yang sama akan menjadikan pelancongan lebih menarik.
Selain
itu, terdapat juga responden seramai 25% yang lebih suka pelancongan secara
sendirian. Para responden berasa dengan cara ini mereka boleh menjadi lebih
berdikari. Kebaikan lain pelancongan secara sendirian ialah, jadual pelancongan
menjadi lebih bebas dan elastik, kerana mereka tidak perlu bimbang tentang
fikiran rakan atau keluarga.
Akhirnya
hanya 12% responden yang memilih cara pelancongan secara bersama agensi
pelancongan atau rombongan. Pada pendapat mereka, mereka lebih suka cara ini
kerana mereka tidak perlu merancang dengan teliti tentang tempat
perlancongannya dan harganya adalah lebih murah.
Rajah 7: Pandangan tentang
kebersihan Bandar Melaka.
Rajah
7 menunjukkan pandangan tentang kebersihan Bandar Melaka pada hari ini. Dikenali
sebagai sebuah bandar yang bersejarah, Melaka merupakan tempat pelancongan
pilihan pertama dalam pandangan para pelancong baik dari dalam atau luar
negara.
Pada
pendapat para responden, hanya 7% yang
berasa Melaka adalah “amat bersih”. Mereka berasa tahap kebersihan di Bandar
Melaka telah melayakkan bandar ini untuk bersaing dengan bandar-bandar terkenal
seperti London, New York, Beijing dan sebagainya. Kebanyakan responden, iaitu
77%, berpendapat bahawa kawasan pelancongan Bandar Melaka adalah “bersih”.
Mereka berasa tahap kebersihan dalam bandar adalah memuaskan, namun mereka juga
mengatakan masih ada tempat-tempat yang boleh meningkatkan tahap kebersihan.
Daripada
para responden, terdapat 11% dan 5% yang
berasa tidak puas hati dengan tahap kebersihan dan menganggap bandar melaka
sebagai”kotor” dan “amat kotor” masing-masing. Mereka membandingkan bandar
melaka dengan negara moden lain seperti Amerika Syarikat dan England dan berasa
Bandar Melaka sebagai tempat pelancongan utama dalam Malaysia seharusnya
mempunyai tahap kebersihan yang lebih baik.
Rajah 8: Pandangan respoden
terhadap keselamatan di Melaka.
Rajah
8 menunjukkan pandangan responden terhadap keselamatan di Melaka. Majoriti
responden iaitu sebanyak 60% berasa tahap keselamatan di Melaka adalah “baik”.
Mereka berasa melaka mempunyai tahap keselamatan yang cukup baik untuk
berbanding dengan negara-negara canggih lain seperti Amerika Syarikat dan
England serta lain-lain.
Selain
itu, terdapat juga 29% responden yang menganggap tahap keselamatan di melaka
“sederhana”. Mereka mengatakan, walaupun mereka berpuas hati dengan keselamatan
di Melaka, mereka masih berasa terdapat tempat-tempat yang memerlukan
peningkatan.
Akhirnya,
terdapat 11% responden yang kecewa dengan tahap keselamatan di melaka dan
menganggap keselamatan “tidak memuaskan”. Mereka berasa kecewa dengan
kekurangan pondok polis di tempat pelancongan dan tidak berpuas hati dengan
kecekapan polis-polis di Melaka. Mereka juga berpendapat, jika Malaysia
betul-betul ingin menjadi satu negara yang cemerlang, gemilang dan terbilang,
keadaan ini tidak harus berlaku dan memerlukan peningkatan dengan kadar segera.
Rajah
9: Tahap kepuasan reponden terhadap sistem jaringan jalan raya di Melaka.
Rajah
9 menunjukkan tahap kepuasan responden terhadap sistem jaringan jalan raya di Melaka.
Sistem jalan raya adalah elemen yang paling penting dalam sesuatu bandar. Satu
bandar yang canggih mestilah mempunyai satu sistem jaringan jalan raya yang
cukup baik. Dapatan kajian ini menunjukkan 43% daripada para responden berasa
sistem jaringan jalan raya di Melaka adalah ”baik”.
Selebihnya, 34% berasa sistem jaringan jalan
raya adalah memuaskan dan menganggap sistem ini sebagai “sederhana”. Mereka
berasa terdapat beberapa kekurangan yang boleh dipertingkatkan oleh pihak
berkuasa dan hanya sampai masa itu sistem ini baru boleh menjadi sempurna.
Namun,
terdapat juga 23% responden yang berasa langsung tidak suka sistem sekarang dan
menganggap ”tidak memuaskan”. Mereka berasa untuk Malaysia mencapai Wawasan
2020 dan menjadi satu negara canggih sebelum tahun 2020, perkara pertama yang
perlu diambilberatkan ialah sistem jaringan jalan raya kerana sistem tersebut
mampu menjejaskan imej dan pandangan setiap pelancong yang datang melawat.
Rajah 10: Fungsi kemudahan awam
yang disediakan di sekitar Melaka.
Rajah
10 menunjukkan pandangan responden terhadap kualiti kemudahan awam di sekitar
Melaka. Merujuk kepada statistik tersebut, terdapat 26% responden berasa
kualiti kemudahan awam di negeri melaka adalah “baik”. Mereka berpuas hati
dengan kelayanan dan sikap bersopan-santun para pemandu bas di Melaka. Namun,
terdapat juga 43% responden yang berasa kelayanan dan sikap bersopan-santun
adalah tidak mencukupi untuk memanggil “servis kelas pertama”. Mereka berasa
masih terdapat beberapa kekurangan yang memerlu dberikan perhatian. Oleh itu,
mereka hanya menganggap kualiti kemudahan awam “sederhana”.
Akhirnya,
31% responden berasa kecewa dan menganggap kualiti kemudahan awam “teruk”.
Mereka tidak berpuas hati dengan kekurangan jadual waktu di stesen bas dan
mereka terpaksa menunggu selama selama setengah jam sampai satu jam untuk
menunggu bas muncul. Mereka berasa hal ini telah membazirkan masa mereka dan
menjejaskan perancangan mereka untuk melawat ke tempat lain.
5.0 Kesimpulan
Terdapat
pelbagai jenis pelancongan yang ada. Antaranya adalah pelancongan pendidikan,
sukan, kesihatan dan ekopelancongan. Sejak dahulu lagi sektor pelancongan
mendapat perhatian umum. Kebanyakan daripada kita gemar untuk keluar melancong
bagi merehatkan minda daripada kebiasaan aktiviti harian. Peluang untuk
mengurangkan tekanan melalui pelancongan amat tinggi.
Bagi
Melaka, sektor pelancongan telah lama menjadi penyumbang utama dalam
pertumbuhan ekonomi. Pembangunan ekonomi kesan daripada pembangunan sektor
pelancongan bukan sahaja tertumpu kepada ekonomi negeri tetapi juga masyarakat
setempat. Pendapatan negeri boleh meningkat apabila memperolehi cukai daripada
perkhidmatan yang digunakan oleh para pelancong. Sesebuah tempat pelancongan
yang terkenal mampu menjana peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan seperti
peluang perniagaan dan perkhidmatan. Seterusnya, pembangunan sektor pelancongan
juga dilihat mampu membantu memperkenalkankan budaya tempatan dan nilai
kesenian kepada masyarakat luar. Melaka amat terkenal dengan tempat-tempat
bersejarah. Bangunan-bangunan yang bersejarah ini mempamerkan kesenian yang
berbeza antara satu sama lain kerana struktur-struktur binaan ini telah didirikan
oleh kuasa-kuasa besar Barat ketika mereka menjajah Melaka.
Kemudahan
penginapan yang selesa seperti hotel, chalet, tandas, bekalan air dan elektrik
turut menjadi faktor penting dalam menarik banyak pelancong mengunjungi negara
kita. Kemudahan penginapan penting kerana situasi ini akan menentukan sama ada
seseorang pelancong itu akan tinggal lama atau sebaliknya. Jika tempat
penginapan selesa dan lengkap, hal ini
akan mendorong seseorang pelancong itu tinggal lebih lama di negara ini sekali
gus membolehkan negara memperoleh lebih banyak mata wang asing. Pembinaan hotel
dan rumah penginapan yang tumbuh seperti cendawan tumbuh selepas hujan di
bandar atau di desa di seluruh negara membuktikan kesungguhan negara dalam
usaha menarik kedatangan pelancong ke negara ini. Penyediaan kemudahan
penginapan harus juga mengambil kira kadar sewa dan taraf sesebuah hotel yang
dibina itu. Masalah tandas yang terhad dan berbau busuk selain bekalan air dan
elektrik yang kerap meragam perlu diatasi. Prasarana ini hendaklah dijaga agar
pelancong tertarik untuk berkunjung lagi ke sini. Tegasnya, keselesaan
pelancong ketika menginap di negara kita perlu dititikberatkan agar industri
ini dapat dibangunkan.
Selain
itu, kerajaan melalui Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia (LPPM) wajar
menyediakan maklumat lengkap tentang sesuatu destinasi menarik yang terdapat di
negara ini, khususnya di tempat-tempat baharu yang dikenal pasti boleh menjadi
daya tarikan yang menguntungkan. Hal ini dapat dilakukan sama ada menerusi
media cetak seperti risalah, buku, poster, majalah, dan akhbar atau media
elektronik seperti radio dan televisyen. Selain itu, dengan kewujudan halaman
pelancongan dalam internet juga merupakan cara terbaik untuk memperkenalkan
Malaysia sebagai sebuah negara yang wajar dikunjungi oleh pelancong asing.
Usaha LPPM mempromosi Malaysia dengan mengiklankan negara kita pada dinding 60
buah bas di kota London pada suatu ketika dahulu menandakan usaha serius pihak
terbabit dalam menarik lebih banyak pelancong datang ke negara ini. Jika
maklumat yang lengkap sampai ke pengetahuan pelancong, mereka tentunya akan
datang melawat negara kita pada suatu hari kelak. Pendek kata, komitmen
kerajaan dengan badan-badan tertentu dalam menyebarkan keunikan negara kita ke
peringkat global turut merancakkan perkembangan industri ini.
Rujukan
Abdul Rahman Aripin.
(1997). Melaka bumi bersejarah. Dewan
Budaya 19 (7), 34-35.
Mohmadisa Hashim, Mohamad Suhaily Yusri Che Ngah
.(2010). Isu pembangunan pelancongan
ekologi di Malaysia. Dalam Pembangunan dan alam sekitar di Malaysia.
Penerbit UPSI, Tanjong Malim.
http://jakmashomestay.blogspot.com/2012/10/mengapa-pilih-melaka-sebagai-destinasi.html
MZ Zainudin, Lim Chun
Heng, Ahmad
Nazri Ishak,
Mohd Iszul
Naim Jaafar, Chan
Lek Ho, Muhamad Abdullah.
No comments:
Post a Comment