Tuesday, December 01, 2015

Masyarakat Baba dan Nyonya di Melaka








1.0 Pengenalan

Dalam menjalankan kajian lapangan ini, masyarakat Baba-Nyonya di Melaka telah dipilih sebagai subjek kajian. Antara ruang lingkup kajian ini ialah cara pemakaian, pemakanan, perkahwinan, bahasa dan kepercayaan. Secara umumnya, masyarakat Baba-Nyonya ialah masyarakat berketurunan Cina yang tinggal di kawasan Melayu dan mengamalkan cara hidup seperti masyarakat Melayu. Dari segi kepercayaan agama, masyarakat ini kebanyakannya masih mengamalkan agama tradisional Cina dan Buddha juga beberapa agama lain. Masyarakat Baba-Nyonya juga mengamalkan cara hidup dan adat resam keturunan Melayu seperti memakai baju kebaya dan berkain batik serta memakai barang kemas bagi kaum Nyonya. Anak-anak mereka juga dididik dengan cara hidup masyarakat Melayu juga pengaruh masyarakat-masyarakat yang berada di sekeliling kaum mereka. Unsur-unsur positif ini juga memberi impak kepada kaum masyarakat Baba-Nyonya di Melaka yang masih lagi mengamalkan beberapa adat resam keturunan mereka.


2.0 Kajian Literatur

Baba dan Nyonya merupakan satu kumpulan etnik yang mula menetap di Malaysia mulai kurun ke-15. Mereka adalah segolongan keturunan kaum Cina yang unik kedudukannya dalam kalangan kaum Cina yang terdapat di Negeri-negeri Selat, Tanah Melayu, khususnya di Melaka. Mereka memanggil diri mereka sebagai “Baba” atau “Peranakan” kerana kebudayaan mereka yang berasal daripada warisan tradisi Cina tetapi mempunyai unsur-unsur pengaruh kebudayaan Melayu.

Dalam pada itu, terdapat pelbagai definisi yang diberikan kepada Baba. Menurut J.D Vaughan, Baba adalah sebutan bagi penduduk asli negara Bengal terhadap anak–anak Eropah. Gelaran ini digunakan oleh orang India di Pulau Pinang apabila mereka merujuk kepada orang Cina. Manakala menurut Felix Chia pula, kemungkinan kaum Cina yang datang ke Melaka berkahwin dengan wanita tempatan lalu melahirkan Baba.

Walau bagaimanapun, dalam catatan sejarah, “baba” merujuk kepada kaum Cina yang berketurunan campuran dengan orang tempatan di Melaka. Mereka memperkenalkan diri mereka sebagai Baba atau peranakan. Baba sesungguhnya hanya merujuk kepada orang Baba di Melaka.

Menurut Kamus Bahasa Melayu (Arbak Othman, 1999), Baba adalah keturunan Cina yang menetap di Melaka sejak pemerintahan Sultan Mansur Syah dan mengamalkan kebudayaan Melayu iaitu termasuk pertuturan, pakaian, makanan dan sebagainya. Nyonya pula adalah panggilan yang biasanya dipanggil untuk perempuan Cina yang sudah bersuami iaitu perempuan Cina dari golongan Baba.

Menurut Zalifah Abdullah (2006), golongan Baba yang berada di Kelantan digelar oleh penduduk Melaka sebagai Cina Peranakan. Baba dan Nyonya adalah segolongan kaum yang berketurunan asal kaum Cina yang menyerap cara hidup kaum Melayu. Mereka menggelar diri mereka sebagai Baba atau peranakan kerana kebudayaan mereka yang berasal daripada warisan tradisi Cina yang mempunyai pengaruh unsur-unsur kebudayaan Melayu.

Perkembangan masyarakat Baba dan Nyonya bermula sewaktu berkembangnya zaman kesultanan Melayu sejak kurun ke-15. Pada kurun ke-15 ini, kepulauan Melayu sedang mengeratkan hubungan dengan negara-negara lain, terutamanya negara China. Rombongan Laksamana Cheng Ho bersama dengan Puteri Hang Li Po dan para pengiringnya telah datang ke Melaka untuk mengadakan hubungan diplomatik. Puteri Hang Li Po telah dikahwinkan dengan Sultan Melaka iaitu Sultan Mansor Syah sebagai tanda penghargaan. Pengiring- pengiring Puteri Hang Li Po adalah dari wilayah Fujian dan dipercayai adalah nenek moyang masyarakat Cina peranakan kini. Pengiring-pengiring puteri tinggal di Bukit Cina pada mulanya dan telah berkahwin dengan wanita tempatan. Mereka dikurniakan anak yang berdarah kacukan Melayu-Cina yang  dikenali sebagai Baba-Nyonya atau Cina Peranakan. Oleh itu, banyak golongan Baba boleh dijumpai di Melaka. Namun, setelah Pulau Pinang dan Singapura dikembangkan serta dimajukan, ramai golongan Baba ini telah berhijrah ke negeri- negeri tersebut terutamanya ke Singapura.

Masyarakat Baba dan Nyonya mempunyai persamaan dengan kaum Melayu terutama dari segi bahasa, makanan dan budaya melalui penyesuaian cara hidup dan pengaruh sosial-budaya persekitaran mereka. Baba adalah merujuk kepada golongan lelaki manakala Nyonya adalah merujuk kepada golongan perempuan. Mereka berintegrasi dengan masyarakat tempatan dan lama-kelamaan kebudayaan peranakan menjadi sebati dengan kebudayaan Cina dan Melayu. Bahasa mereka adalah merupakan campuran bahasa Melayu dan Hokkien kerana kebanyakan orang peranakan berketurunan Hokkien. Sejak beberapa kurun, kaum Cina Peranakan telah mewujudkan satu budaya yang unik dengan mengekalkan tradisi kaum Cina seperti meraikan perayaan Tahun Baru Cina dan perayaan Tanglung iaitu dengan mengikut budaya tempatan dan juga penjajah. Terdapat tanda-tanda pengaruh Portugis, Belanda, British, Melayu, dan Indonesia dalam budaya masyarakat Baba dan Nyonya. Permakanan dan fesyen kaum Baba dan Nyonya ini menonjolkan pengaruh Melayu yang kuat. Mereka terkenal dengan warisan tersendiri dalam masakan, seni bina, perabot, sulaman dan jahitan manik. 

Dalam sistem keluarga, masyarakat ini lebih memberatkan pihak lelaki atau nasab sebelah bapa. Walaupun anak lelaki lebih penting untuk meneruskan zuriat namun anak perempuan tetap tidak akan diabaikan. Bagi masyarakat Baba, anak lelaki mahupun anak perempuan tetap akan diberikan hak mewarisi harta ibu bapa mereka yang mana anak lelaki akan mewarisi harta pusaka keluarganya, sementara anak perempuan akan mewarisi harta dalam bentuk barangan kemas dan wang tunai bagi menyara kehidupan seterusnya. Masyarakat Baba Nyonya dengan masyarakat Cina mempunyai paras rupa yang tidak jauh berbeza. Namun begitu, kita dapat membezakan masyarakat Baba Nyonya  dengan masyarakat Cina berdasarkan nama mereka yang mana masyarakat Baba Nyonya  mengamalkan sistem nama yang unik  iaitu nama tengah dan nama akhir mereka akan dikongsi bersama ahli keluarga yang lain. Sebagai contoh, nama seorang Nyonya yang mempunyai nama tengah Kim akan berkongsi nama dengan adik-beradik dan sepupu perempuannya. Oleh itu, kebanyakan nama masyarakat Baba-Nyonya akan mempunyai nama yang hampir sama dalam satu keluarga itu.

Kebudayaan Baba telah menyimpan pelbagai artifak dan mereka mempunyai cara hidup yang unik dan tersendiri hasil asimilasi dengan penduduk tempatan. Walau bagaimanapun, kebudayaan Baba adalah contoh daripada kebudayaan Cina yang telah diperkayakan dengan tradisi tempatan iaitu tradisi orang Melayu Melaka.

Etnik Baba boleh dikesan melalui beberapa budaya seperti dari segi pakaian, agama dan kepercayaan, cara pemakanan dan masakan, perkahwinan dan seni bina. Masyarakat Baba mempunyai kebudayaan yang bercorak kemelayuan namun pada dasarnya masih berpegang kepada prinsip penggabungan budaya etnik Cina. Masyarakat Baba dilihat sebagai satu masyarakat yang berbeza dari masyarakat Cina di Malaysia kerana walaupun mereka dikenali sebagai orang Cina seperti yang telah dijelaskan, mereka lebih kepada cirri-ciri Melayu.

Pakaian masyarakat Baba dan Nyonya mempunyai pengaruh daripada cara berpakaian masyarakat Melayu. Kebanyakan generasi Nyonya (kaum perempuan) yang terdahulu masih memakai pakaian kebaya dan kain sarong sebagaimana yang dipakai oleh kaum perempuan masyarakat Melayu. Pakaian kebaya dan sarong ini merupakan pakaian tradisional nenek moyang mereka yang diwarisi dari satu generasi ke satu generasi. Pakaian kebaya dan sarong ini telah diasimilasikan oleh nenek moyang mereka yang terdahulu dengan cara berpakaian masyarakat Melayu dan diwarisi oleh generasi ke generasi sehingga sekarang manakala pakaian melayu dikenakan pada lelaki (Baba). Warna yang sering menjadi pilihan kaum nyonya adalah seperti warna-warna yang terang dan corak bunga-bunga kecil seperti warna kelabu, putih, dan merah. Baba-Nyonya yang kaya kebiasaannya akan memakai tiga lapisan pakaian. Lapisan pertama adalah pakaian dalam, lapisan kedua adalah baju yang dijahit dengan benang emas dengan benda-benda yang boleh melindungi tubuh mereka, lapisan ketiga adalah pakaian yang dipakai mengikut adat resam mereka seperti baju kebaya dengan baju Melayu.

Selain itu, masih terdapat perbezaan di antara pemakaian masyarakat Baba-Nyonya dengan masyarkat Cina yang mana kebaya yang dipakai masyarakat Baba-Nyonya memerlukan tiga pasang kerongsang untuk dijadikan butang dan dipadankan dengan kain batik sarong mirip budaya yang diwarisi masyarakat Melayu manakala rambut pula disanggul dengan sanggul yang menarik. Kasut yang dipakai Baba-Nyonya adalah kasut manik dan dijahit dengan manik-manik kaca kecil bersegi-segi halus. Sesetengah daripada mereka mengekalkan tradisi Cina dengan mengikat kaki anak-anak perempuan mereka sejak kecil untuk membolehkan anak-anak perempuan memiliki kaki yang kecil dan cantik. Kaki yang kecil menandakan budi pekerti yang tinggi. Kaki yang besar biasanya dimiliki orang-orang gaji yang selalu membuat kerja-kerja kasar.

Sebagaimana yang kita ketahui, Baba-Nyonya adalah perkahwinan antara lelaki cina dengan perempuan tempatan. Kebanyakannya menganuti agama Buddha dan meraikan Tahun Baru Cina. Mereka mempercayai kewujudan dewa-dewi. Masyarakat Baba sering menziarahi tokong-tokong Buddha untuk bersembahyang. mereka juga merupakan golongan yang begitu taat dan setia terhadap ajaran agama Buddha. Ketaatan inilah yang menunjukkan bahawa kaum Baba ini masih mengekalkan amalan serta kepercayaan kebanyakan orang Cina. Buktinya, mereka akan meletakkan satu sudut sebagai tempat pemujaan di ruang rehat walaupun ruangan tersebut kecil dan kaum Baba juga akan bersembahyang pada setiap pagi sebelum melakukan sebarang pekerjaan, amalan ini dikatakan untuk menjauhi maksiat dan memohon restu supaya dielakkan dari kecelakaan.

Selain itu, masyarakat Baba juga amat menghormati jasa nenek-moyang mereka semasa masih hidup seperti jasa nenek-moyang yang membolehkan mereka lahir dan menikmati kehidupan dunia sebagai manusia sehingga beberapa generasi. Kaum Baba juga percaya bahawa nenek-moyang akan mengamuk dan tidak mahu menjaga keamanan keluarga mereka sekiranya tidak menyembah mereka sehingga menyebabkan pertengkaran dan penceraian.Penyembahan nenek moyang dilakukan tujuh kali setahun. Penyembahan yang dilakukan mirip dengan budaya Cina. Masyarakat Baba mengamalkan satu upacara tradisi dengan penyembahan nenek moyang iaitu penggunaan meja panjang atau lauk tok panjang. Upacara ini akan disempurnakan dengan memasak lauk sembahyang yang istimewa pada hari-hari tertentu sahaja. Pelbagai masakan, buah-buahan dan kuih-muih akan dihidangkan di meja penyembahan dan selepas penyembahan moyang dan ahli keluarga akan berkumpul bersama-sama untuk makan makanan tersebut juga dipercayai akan membawa nasib/tuah kepada keluarga mereka.

Terdapat juga pantang-larang dalam masyarakat Baba-Nyonya. Antara pantang-larangnya ialah seorang itu tidak boleh membuang air merata-rata kerana akan membawa kecelakaan pada diri mereka. Kaum Baba juga dilarang untuk bersiul dalam rumah terutamanya anak dara kerana ini akan menyebabkan mereka susah untuk mendapat jodoh. Ketika menyambut hari perayaan pula, masyarakat Baba dilarang untuk membersihkan rumah kerana dianggap membuang untung dan mendatangkan sial. Selain itu, masyarakat Baba juga tidak dibenarkan menyapu serpihan mercun kerana serpihan itu dianggap tuah dan membawa jalan menuju ke syurga.

Baba-Nyonya juga mempercayai “fengshui”. Kebanyakan rumah Baba-Nyonya terdapat perigi di pertengahan rumah untuk mengisi air hujan dan dipercayai air tersebut melambangkan kekayaan. Mereka juga mempercayai ikan boleh membawa tuah kepada keluarga. Oleh itu, kebanyakan mereka mengukir corak ikan di sekeliling perigi. Masyarakat Baba nyonya kebiasaannya akan bertutur dalam “bahasa mereka”. Bahasa Baba-Nyonya adalah campuran tiga bahasa iaitu bahasa Melayu yang mengandungi dialek hokkien tercampur di dalamnya dengan bahasa Inggeris. Selain berbahasa Melayu, mereka juga mampu bertutur dalam bahasa hokkien manakala dari aspek kerohanian dan keagamaan mereka mempunyai banyak persamaan dengan bangsa Cina. Menurut Naib Presiden Persatuan Peranakan Cina Melaka, Chan Kim Lay, kaum ini kebanyakannya berasal dari wilayah Hokkien, China dan mereka berhijrah ke Melaka 600 tahun dahulu ketika Melaka amat terkenal sebagai pusat perdagangan nusantara.

Pelbagai keunikan yang dapat dilihat dalam amalan masyarakat Baba. Antaranya seperti gaya makan dan jenis masakan Baba yang bercampur antara masyarakat Melayu dan Cina. Masyarakat Baba makan menggunakan tangan seperti masyarakat Melayu tetapi amalan ini hanya dilakukan di rumah, mereka juga makan dalam keadaan tertib dan sopan seperti masyarakat Melayu.

Masakan kaum Baba berasal dari masakan Cina tetapi disesuaikan dengan selera kaum Baba yang gemarkan masakan pedas. Masakan Nyonya biasanya pedas dan menggunakan banyak cili. Bagi masyarakat Baba, penggunaan cili yang banyak di dalam masakan adalah satu identiti yang membezakan di antara masyarakat Baba dan Cina. Mereka juga mahir  menyediakan makanan masakan Melayu termasuk kuih-muih seperti kaswi, dodol, wajik, tapai, bahulu, onde-onde, apam balik,  kuih koci di samping membuat cendol,tapai pulut dan minyak kelapa. Kuih-muih tradisional Baba pula terdiri daripada kuih bakul atau tih kuey dan kuey-ku yang berbentuk kura-kura berwarna merah, biru dan hitam.

Di antara masakan nyonya yang menerima pengaruh Melayu adalah seperti penggunaan belacan, bauh keras, asam, lengkuas, serai dan acar. Jenis-jeins masakan Baba adalah seperti seperti inci kabin (ayam goreng cara Nyonya), pindang bandeng (kuah ikan), itik tim (itik yang dimasak dengan sayur jeruk), itik sioh (itik yang disalut rempah) dan nasi lemak. Penggunaan daging khinzir juga membezakan identiti masakan Nyonya dan Melayu. Selain itu kuih cang nyonya dan kuih cang abu juga merupakan masakan istimewa bagi kaum Baba.

Selain itu, masyarakat Baba juga menghidangkan nasi kunyit dan sejenis mee yang dibuat khas iaitu “mee sua tau”. Mee ini dipercayai dapat memenuhi hajat serta memanjangkan umur. Masyarakat Baba hanya akan menghidangkan “mi sua tau” ini bersama dengan nasi kunyit pada majlis menyambut hari lahir seseorang.

Perkahwinan tradisional Baba-Nyonya merupakan satu majlis yang memenatkan dan akan berlangsung selama 12 hari. Menurut mereka, jika orang yang sama berkahwin sekali lagi pun, dia tidak akan berpeluang untuk mempunyai upacara sebegini sekali lagi. Segala urusan mencari jodoh bagi anak perempuan akan diuruskan oleh ibu bapa mereka, mereka tidak boleh membantah keputusan orang tua. Jika seseorang perempuan itu belum berkahwin sebelum usia 20 tahun mereka akan dianggap sebagai anak dara tua, mereka juga akan mengalami kesukaran dalam soal mencari jodoh. Bagi pihak lelaki pula, mereka selalunya akan berkahwin dalam usia 20 tahun. Masyarakat Baba mempunyai adat istiadat perkahwinan yang hampir menyamai adat istiadat perkahwinan masyarakat Melayu tetapi masih lagi tidak meninggalkan adat perkahwinan masyarakat Cina.

Permulaan majlis perkahwinan Baba-Nyonya bermula apabila pihak pengantin perempuan menerima rombongan peminangan daripada pihak pengantin lelaki. Merisik calon menantu akan dilakukan oleh orang tengah yang diupah oleh ibu bapa, tugasnya adalah untuk merisik tentang latar belakang gadis tersebut dari segi budi bahasa, tutur kata, perlakuan dan paras rupa bagi memastikan gadis tersebut sesuai dengan teruna. Seterusnya adalah bertunang. Hari pertunangan ditentukan oleh kedua belah pihak mengikut calendar Cina, ianya ditentukan mengikut kesesuaian bintang kelahiran kedua-dua pasangan. Setelah menyetujui peminangan tersebut, orang tua pasangan pengantin akan menguruskan tarikh melangsungkan perkahwinan dan mereka memilih satu hari yang baik (bertuah) dengan menggunakan kalendar Cina. Masyarakat Baba amat mementingkan tarikh menentukan hari bertunang kerana kaum Baba percaya pertunangan yang dijalankan pada hari yang tidak sesuai akan mempengaruhi kebahagiaan bakal pengantin. Setelah berlakunya adat merisik dan pertunangan, seterusnya pasangan akan melalui majlis perkahwinan.

Masyarakat Baba akan melangsungkan perkahwinan dengan penuh istiadat, pengantin akan memakai pakaian yang lengkap dengan dihias pelbagai aksesori yang menarik dan tradisional. Pakaian pengantin biasanya diperbuat dari kain sutera yang disulam dengan benang emas, kasut pengantin perempuan pula ditekat dengan benang emas atau perak. Jemputan akan dikeluarkan kepada mereka yang terlibat, jemputan ini dipanggil “antah sireh”. Masyarakat Baba-Nyonya tidak menggunakan kad jemputan sebaliknya mereka menghantar wang yang mengandungi kacang, limau dan daun sirih (sekapur sirih) sebagai ganti. Seorang Nyonya tua akan diberi tugas ini iaitu pergi ke rumah-rumah tertentu untuk menghantar jemputan yang unik ini, walaupun setiap keluarga menerima sehelai daun sirih tetapi ia bermaksud untuk menjemput seluruh keluarga ke majlis perkahwinan itu.  Sehari sebelum perkahwinan tersebut, pasangan Nyonya tua akan dijemput untuk memberi kata-kata hikmah sambil menyikat rambut pengantin tersebut dengan harapan perkahwinan tersebut dapat kekal lama. Rambut pengantin lelaki juga akan disikat dan dicukur untuk menggambarkan bahawa pengantin sudah dewasa dan bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami dan bapa. Mencukur rambut adalah untuk membuktikan kepada masyarakat bahawa pengantin lelaki adalah dari golongan yang baik serta untuk menghilangkan unsur jahat yang terdapat pada diri pengantin lelaki. 

Masyarakat Baba mempunyai mempunyai peralatan khas yang digunakan untuk menjalankan upacara. Antaranya seperti dulang teh tembikar berenamel warna-warni yang dihiasi ukiran burung cenderawasih gaya peranakan, dan biasanya akan digunakan ketika minum teh pada hari perkahwinan. Manakala bakul sia pula digunakan untuk pelbagai tujuan, khasnya seperti hantaran perkahwinan dan pemberian hadiah. Bakul sia ini diperbuat daripada buluh, kayu dan dibalut dengan kertas tebal atau kulit didalamnya diisi dengan pelbagai juadah makanan. Kadangkala bakul ini dibuat satu tingkat hingga tiga tingkat, corak hiasan dan besarnya bakul sia ini bergantung kepada kehendak pemiliknya.

Kaum Baba-Nyonya suka duduk dalam rumah besar yang mana semua sanak saudara tinggal sekali. Rumah mereka terdiri daripada tiga bahagian yang mana bahagian pertama adalah ruang tamu, kedua pula untuk saudara yang terdekat, ketiga adalah untuk gadis yang belum berkahwin. Gadis tidak dibenarkan keluar menjemput atau menyambut tetamu. Isteri Baba-Nyonya sering berjudi di dalam rumah kerana semua kerja rumah seperti memasak, mengemas rumah, melayan tetamu dan sebagainya dibuat oleh orang gaji dan mereka tidak perlu bekerja kerana mereka tidak boleh menonjolkan muka mereka kepada dunia luar. Terdapat lubang kecil di antara pintu penghalang untuk gadis-gadis menengok keadaan di luar, contohnya semasa peminangan dilakukan, anak-anak gadis boleh menengok rupa paras bakal suami mereka melalui lubang kecil tersebut.

Rumah Baba-Nyonya tidak terdapat alamat rumah. Mereka menulis nama keluarga mereka di atas tanglung yang merupakan alamat rumah mereka. Ruang untuk tetamu akan dihiasi dengan kain sutera yang mahal dan berkualiti untuk menunjuk bahawa bertapa kayanya keluarga tersebut. Antara ukiran corak adalah seperti burung phoenix, bunga dahlia, bunga mawar, lipan, gabungan lapan jenis benda berharga serta bunga boyan. Biasanya, tetamu yang berbangsa Cina akan dilayan dengan cara masakan dan cara hidup Cina manakala tetamu asing akan dilayan dengan masakan dan peralatan negara mereka. Rumah kaum Baba-Nyonya bersaskan stail “Dutch”. Rumah mereka panjang tetapi agak pendek di ruang hadapan. Ini adalah kerana geran tanah dikira dari segi lebar dan bukan dari segi panjang rumah tersebut. Pertengahan rumah baba terdapat ruang terbuka untuk membolehkan cahaya memasuki ruang rumah mereka kerana rumah mereka tidak terdapat tingkap kerana tinggal bersebelahan dengan jiran mereka. Bilik tidur tuan rumah biasanya terdapat lubang kecil di tingkat atas untuk menengok siapa yang datang menziarahi.

Baba-Nyonya juga biasanya menyambut adat kelahiran dan kematian di dalam bilik anak-anak mereka. Kebiasaannya, mayat yang lebih tua akan disimpan selama lima hari manakala mayat yang lebih muda akan disimpan selama sehari sahaja. Sutera kain yang digunakan untuk menutup mayat akan diwarisi oleh nenek-moyang kepada generasi seterusnya. Tangga rumah Baba terdapat corak yang diukir dengan emas dan papan kunci untuk mengunci tangga tersebut. Baba-Nyonya mengunci tangga mereka untuk menghalang anak-anak mereka daripada jatuh dan menghalang suami mereka naik ke atas bilik kerana balik lewat.

Tun Dato’ Sri Tan Cheng Lock ialah seorang pemimpin politik Cina di Tanah Melayu dan merupakan presiden pertama Persatuan Cina Tanah Melayu pada tahun 1949. Dalam tempoh 40 tahun, beliau berjuang untuk politik, pendidikan dan kebajikan masyarakat Cina di Tanah Melayu. Dalam tempoh hampir 40 tahun, Tan memberikan pimpinan dan berjuang untuk politikpendidikan dan kebajikan masyarakat orang-orang Cina di Tanah Melayu. Seorang peranakan yang berbeza dengan pendatang-pendatang Cina di Tanah Melayu, merupakan rakyat British. Ini adalah asas untuk kebangkitan pengaruh beliau di bawah pemerintahan British.

Sementara itu, beliau dilahirkan di Jalan Heeren, Melaka. Tan ialah anak ketiga dalam sebuah keluarga yang terdiri daripada tujuh adik beradik. Pada tahun 1899, beliau memperoleh pendidikan Inggeris di Sekolah Tinggi Melaka dan kemudiannya di Institusi Raffles di Singapura.

Selepas persekolahan, Tan bertugas sebagai seorang guru selama enam tahun sebelum meletakkan jawatannya untuk menjadi Penolong Pengurus di Ladang Getah Bukit Kajang Berhad, sebuah ladang getah yang dimiliki oleh saudara sepupunya. Pada tahun 1909, beliau memulakan syarikat sendiri yang mula-mulanya digelarkan Ladang Getah Melaka Pindah Berhad dan kemudiannya, Ladang Getah Melaka Bersatu Berhad dan akhirnya Ladang Ayer Molek Berhad.

Pada tahun 1913, Tan berkahwin dengan Yeo Yeok Neo, anak kepada Yeo Tin Thye, Presiden Persatuan Hokkien Melaka. Mereka dikurniakan dengan seorang anak lelaki, Tun Tan Siew Sin (Menteri Kewangan Malaysia) dan empat orang anak perempuan.

Pada 27 Februari1949, bersama-sama dengan pemimpin-pemimpin Cina yang lain seperti Tun Leong Yew Koh dan Kolonel H.S. Lee, Tan mengasaskan Persatuan Cina Tanah Melayu (MCA) dan menjadi presidennya yang pertama. Matlamat utama untuk membentuk MCA adalah untuk menyatukan orang-orang Cina di Tanah Melayu, melindungi hak-hak dan kepentingan orang-orang Cina, bekerjasama dengan kerajaan untuk menentang komunisme dan bekerjasama dengan bangsa-bangsa lain untuk memperoleh kemerdekaan untuk Tanah Melayu. Sebagai Presiden MCA, Tan mengetuai kempen-kempen di seluruh Tanah Melayu. Kempen-kempen itu menarik hampir 200,000 ahli dan cawangan-cawangan MCA ditubuhkan. Bilangan ahli dan cawangan MCA semakin bertambah. Tan, selaku ketua MCA, menyokong gagasan Dato' Onn Jaafar untuk membentuk Parti Kemerdekaan Malaya (IMP). IMP dibentuk pada 26 September 1951 di Kuala Lumpur dengan kerjasama berbagai-bagai bangsa. Bagaimanapun dalam tempoh tiga tahun, hubungan antara MCA dan IMP menjadi tegang, disebabkan apa yang dikatakan ketakbekerjasamaan Dato' Onn terhadap persoalan kewarganegaraan.

Pada tahun 1952, Akta Kewarganegaraan diluluskan yang mengenakan sekatan terhadap orang-orang bukan Melayu. Dato' Onn mengemukakan Akta Imigeresen 1952, 1953 dan Akta Perniagaan 1953 yang menjejaskan ahli-ahli Cina dalam IMP. Pemusuhan antara Tan dan Dato' Onn bermula ketika Tan menyokong cadangan H.S. Lee untuk bekerjasama dengan UMNO dalam Pilihan Raya Perbandaran Kuala Lumpur pada Februari 1952. Dato' Onn terang-terang mengkritik tindakan-tindakan politik orang Cina dan ini menyebabkan Tan dan MCA menyokong UMNO yang diketuai olehTunku Abdul Rahman.

Beliau membawa MCA ke Konvensyen Kebangsaan yang ditajai oleh UMNO pada 23 Ogos 1953 dan sebuah perjanjian kerjasama dimeterai antara UMNO dan MCA dengan persefahaman untuk mencapai kemerdekaan melalui cara yang aman. Pembentukan Parti Perikatan antara MCA, UMNO, dan MIC mencepatkan proses kemerdekaan ketika Parti Perikatan memenangi 51 daripada 52 kerusi dalam pilihan raya persekutuan pada tahun 1955. Cita-cita Tan untuk memperoleh taraf kewarganegaraan untuk orang-orang Cina di Tanah Melayu dicapai ketika UMNO menerima cadangan itu dan memasukkannya dalam memorandum Parti Perikatan kepada Suruhanjaya Reid yang ditugasi untuk menulis Perlembagaan Persekutuan. Beliau telah meninggal dunia pada 16 Disember 1960 di Hospital Melaka pada usia 77 tahun akibat serangan jantung.

Di Melaka, terdapat sebuah muzium yang bernama sebagai Baba Nyonya Heritage Museum. Muzium ini menawarkan peluang kepada orang ramai bagi memahami secara lebih mendalam tentang komuniti ini dari segi gaya hidup, cara berpakaian, makanan, perabot dan budaya mereka. Muzium yang beroperasi secara swasta ini terletak di Jalan Tun Tan Cheng Lock yang berdekatan dengan Jonker Street dan sering dikunjungi oleh para pelancong.

Selain itu, muzium ini terdiri daripada tiga buah town house yang dibeli oleh pemiliknya Chan Cheng Siew pada tahun 1896 untuk dijadikan sebagai rumah kediaman. Pada tahun 1985, generasi ke-4 keluarga Chan, iaitu Encik Chan Kim Lay yang berumur 86 tahun dan juga merupakan Naib Presiden Peranakan Cina Melaka telah mengambil inisiatif menjadikan rumah warisan keluarganya ini sebagai Muzium Warisan Baba Nyonya untuk memperkenalkan masyarakatnya ke seluruh dunia. Muzium ini mempamerkan barangan milik keluarga beliau seperti perabot, pakaian harian, pakaian majlis perkahwinan, peralatan dapur dan sebagainya yang berkaitan dengan masyarakat itu. Reka bentuk rumah ini dipengaruhi oleh seni bina neoklasik Eropah dan diperindahkan dengan tiang-tiang bersifat Greco-Roman. Bahagian dalaman rumah ini pula, dihiasi dengan perabot antik lama yang tidak ternilai. Perabot tersebut dipenuhi dengan ukiran daun emas buatan tangan yang mempunyai nilai estetika yang sangat berharga pada zaman ini.


3.0 Metodologi

Kajian ini dilakukan melalui kaedah soal selidik. Oleh yang demikian, borang soal selidik telah dihasilkan untuk menjalankan kajian bagi menguji kefahaman para pelajar tentang latar belakang Baba-Nyonya. Kajian dijalankan di sekitar kawasan Kampus Induk Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM). Borang soal selidik diagihkan secara rawak kepada 30 pelajar UTeM mengikut tiga jenis bangsa iaitu iaitu 10 orang Melayu, 10 orang Cina dan 10 orang India. Selepas itu, borang soal selidik dikumpulkan untuk membuat analisis seterusnya.


4.0 Hasil Kajian


Rajah 1: Tahap pengetahuan terhadap kaum Baba-Nyonya.

Rajah 1 menunjukkan tahap pengetahuan responden tentang kaum Cina Peranakan yang lebih dikenali sebagai kaum Baba dan Nyonya. Rajah di atas menunjukkan bahawa  sebanyak 60% responden mengetahui tentang kaum Cina Peranakan dengan jelas manakala 37% responden kurang faham tentang kaum Baba dan Nyonya dan  hanya 3% responden tidak mengetahui kaum Peranakan Cina.

Didapati bahawa majoriti mahasiswa dan mahasiswi UTeM lebih mengetahui tentang kaum Baba dan Nyonya. Hal ini sedemikian kerana tempat pengajian mereka adalah di Melaka yang terdapat banyak penduduk yang berketurunan Baba dan Nyonya. Responden berpeluang mengenali kebudayaan kaum Baba dan Nyonya dengan lebih dalam berbanding sebelumnya. Terdapat juga responden yang mengenali kawan yang berketurunan Baba dan Nyonya. Responden tersebut dapat berinteraksi dengan mereka seterusnya meluaskan lagi pemahamam tentang kaum Baba-Nyonya. Walau bagaimanapun terdapat responden yang kurang pasti tentang kaum peranakan yang lebih dikenali sebagai Baba-Nyonya. Hal ini disebabkan responden cuma telah mempelajari serba sedikit tentang Baba-Nyonya dalam mata pelajaran sejarah semasa di sekolah menengah dahulu.

Rajah 2: Pengetahuan terhadap agama kaum Baba-Nyonya.

Rajah 2 di atas menunjukkan pertanyaan responden tentang agama yang dianuti oleh Baba dan Nyonya. Berdasarkan rajah tersebut, majoriti daripada jumlah responden berpendapat bahawa kaum Baba dan Nyonya menganuti agama Buddha iaitu sebanyak 20 orang. Lima responden memilih agama Islam sebagai agama bagi kaum Peranakan Cina dan lima responden lain pula berpendapat bahawa kaum Baba dan Nyonya beragama Kristian.

Didapati bahawa majoriti responden dapat menjawab dengan betul iaitu kaum Baba dan Nyonya menganuti agama Buddha. Hal ini dapat ditunjukkan melalui cara kaum Baba dan Nyonya  menyembah Tuhan yang sama dengan kaum Cina yang beragama Buddha. Mereka akan menyediakan pelbagai jenis makanan dan buah-buahan dan menyembahkannya kepada Tuhan pada Hari Besar. Selain itu, terdapat juga responden berpendapat bahawa Baba- Nyonya beragama Islam kerana kaum ini memakai baju kebaya yang juga merupakan salah satu pakaian tradisional orang Melayu. Selain itu, sebanyak 17 % responden  berpendapat bahawa kaum Baba dan Nyonya menganuti agama Kristian kerana kebanyakan kaum Baba Nyonya fasih bertutur dalam bahasa Inggeris.


Rajah 3: Pengaruh gaya masakan.

Rajah 3 menunjukkan pertanyaan kepada responden tentang cara masakan kaum Peranakan Cina lebih cenderung kepada gaya masakan kombinasi antara masyarakat Cina dan Melayu. Didapati separuh daripada jumlah responden memilih gaya masakan kombinasi antara masyarakat Cina dan Melayu, 11 responden memilih gaya masakan masyarakat Melayu dan hanya empat responden memilih gaya masakan masyarakat Cina.

Kesimpulannya, majoriti pelajar menjawab dengan betul iaitu cara masakan kaum Baba- Nyonya lebih cendurung kepada gaya masakan kombinasi antara masyarakat Cina dan Melayu. Ini adalah kerana rempah-ratus banyak digunakan dalam cara masakan Baba dan Nyonya. Baba dan Nyonya juga terkenal dengan kuih-muih resipi sendiri yang diwarisi daripada keturunan Melayu.


Rajah 4: Pakaian tradisional Nyonya.

Rajah 4 di atas menunjukkan pertanyaan kepada responden tentang jenis pakaian tradisional bagi kaum Nyonya. Merujuk kepada rajah di atas, didapati bahawa sebanyak 90% responden  menjawab baju kebaya manakala 7% responden menjawab baju kurung dan hanya tiga peratus responden yang menjawab cheongsam sebagai pakaian tradisional bagi kaum Nyonya. Kesimpulannya, majoriti responden menjawab dengan betul iaitu baju kebaya adalah pakaian tradisional bagi kaum Nyonya. Hal ini demikian kerana majoriti responden terdedah kepada maklumat tentang Baba-Nyonya dalam buku rujukan semasa menuntut di sekolah. Terdapat juga responden yang pernah menonton filem yang berunsur kebudayaan kaum pranakan di Melaka seperti “The Little Nyonya”.


Rajah 5: Bahasa pertuturan.

Rajah 5 menunjukkan pertanyaan kepada responden tentang jenis bahasa yang menjadi bahasa pertuturan bagi kaum Baba dan Nyonya. Berdasarkan rajah di atas, 43% responden  berpendapat bahawa kaum Baba dan Nyonya bertutur dalam bahasa Melayu, 37% responden berpendapat bahawa kaum Cina Peranakan berbahasa Inggeris dan yang selebihnya iaitu 20% responden berpendapat bahawa kaum Baba dan Nyonya berbahasa Cina.

Kesimpulannya, majoriti daripada jumlah responden memilih bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan bagi kaum Baba dan Nyonya. Hal ini disebabkan oleh cara masakan dan pakaian tradisional yang dipakai oleh kaum Baba-Nyonya mempunyai unsur-unsur Melayu. Selain itu, responden juga berpendapat bahawa anak-anak kaum peranakan cina dilatih bertutur dalam bahasa Melayu sejak lahir lagi.


Rajah 6: Sambutan perayaan Baba-Nyonya.

Rajah 6 menunjukkan pertanyaan kepada responden tentang jenis perayaan yang disambut oleh keturunan Cina Peranakan. Berdasarkan rajah di atas, 27 responden memilih Tahun Baru Cina sebagai perayaan yang disambut oleh kaum Baba dan Nyonya, dua responden pula berpendapat bahawa kaum Baba dan Nyonya menyambut Krismas dan hanya seorang responden memilih Hari Raya Aidilfitri sebagai perayaan untuk kaum Baba dan Nyonya.

Kesimpulannya, majoriti daripada jumlah responden berpendapat bahawa kaum Cina Peranakan menyambut perayaan Tahun Baru Cina. Hal ini disebabkan oleh peranakan adalah istilah yang merujuk kepada keturunan orang Cina yang telah menetap di nusantara, termasuklah Negeri-Negeri Selat Inggeris iaitu Singapura, Melaka dan Pulau Pinang. Mereka akan membersihkan dan menghiasi tempat kediaman masing- masing untuk menyambut Tahun Baru Cina. Angpow juga akan diberikan kepada anak-anak mereka yang belum berkahwin lagi.


Rajah 7: Sekolah pilihan.

Rajah 7 menunjukkan pertanyaan kepada responden tentang jenis sekolah yang lebih menjadi pilihan kepada kaum Baba dan Nyonya untuk menghantar anak-anak mereka mendapat ilmu pengetahuan. Berdasarkan rajah di atas, sebanyak 40% responden menjawab sekolah aliran Inggeris, 37% responden menjawab Sekolah Jenis Kebangsaan dan 23% respondent menjawab Sekolah Kebangsaan. Kesimpulannya, majoriti responden berpendapat bahawa sekolah aliran Inggeris adalah pilihan utama kepada kaum Baba dan Nyonya untuk menghantar anak-anak mereka mendapat ilmu pengetahuan. Hal ini sedemikian kerana pilihan tersebut telah diwarisi dan diamalkan sejak turun-temurun lagi. Sejak dulu lagi, kaum Baba dan Nyonya yang kaya akan menghantar anak-anak mereka untuk belajar di sekolah aliran Inggeris supaya dapat memperolehi ilmu pengetahuan daripada negara-negara Barat. Selain itu, pada masa penjajahan orang British, nenek moyang kaum Baba dan Nyonya juga mempunyai hubungan erat dengan pegawai-pegawai British dan seterusnya mendorong mereka menghantar anak-anak untuk belajar di sekolah aliran Inggeris. Daripada itu, kaum Baba dan Nyonya gemar menghantar anak-anak mereka kepada sekolah aliran Inggeris.



Rajah 8: Pengaruh ke atas cara membesar anak.

Rajah 8 menunjukkan pertanyaan kepada pendapat responden tentang jenis budaya masyarakat yang lebih mempengaruhi cara kaum peranakan cina membesarkan anak mereka. Sebanyak 16 responden memilih kombinasi antara Melayu dan Cina, sembilan responden memilih kombinasi antara Melayu, Cina dan Inggeris dan hanya lima responden memilih kombinasi antara Melayu dan Inggeris.

Kesimpulannya, majoriti daripada jumlah responden menjawab dengan betul iaitu budaya masyarakat kombinasi antara Melayu dan Cina yang lebih mempengaruhi cara kaum Baba dan Nyonya dalam membesarkan anak mereka. Hal ini sedemikian kerana kaum peranakan cina merupakan lelaki dari negara China datang ke Tanah Melayu dan berkahwin dengan perempuan Melayu tempatan lalu menetap di Tanah Melayu. Dengan itu, anak-anak kaum Baba dan Nyonya akan dibesarkan dan dididikkan dalam budaya masyarakat kombinasi antara Melayu dan Cina. Sebagai contohnya, kaum Nyonya memakai baju kebaya dan beragama Buddha.


Rajah 9: Proses lamaran.

Rajah 9 menunjukkan pertanyaan kepada responden tentang proses lamaran yang dilakukan dalam perkahwinan kaum Baba dan Nyonya. Berdasarkan rajah di atas, 57% responden memilih bakul berkilau dua tingkat untuk diberi kepada keluarga pengantin, 27% responden memilih sebentuk cincin dan hantaran dan 17% responden memilih manisan dan bahan-bahan masakan.

Didapati bahawa majoriti responden berjawab bakul berkilau dua tingkat untuk diberi kepada keluarga pengantin dalam perkahwinan kaum Baba-Nyonya. Mereka berpendapat bahawa bakul berkilau bertingkat merupakan bekas mengisi barang hantaran tradisi kepada kaum Baba dan Nyonya dalam proses perkahwinan. Kuih-muih dan juadah makanan yang dibuat oleh keluarga pengantin masing-masing akan diisi penuh dalam bakul berkilau bertingkat sebagai barang hantaran perkahwinan. Semakin banyak tingkat dalam bakul berkilau semakin kaya keluarga kaum Baba dan Nyonya tersebut. Terdapat responden yang berjawab bahawa sebentuk cincin dan hantaran dalam proses perkahwinan kaum Baba dan Nyonya. Responden berpendapat bahawa perkahwinan kaum Baba dan Nyonya adalah lebih kurang sama dengan kaum Cina kerana kaum Baba Nyonya merupakan Cina Peranakan.


Rajah 10: Gelaran daripada British.

Rajah 10 di atas menunjukkan pertanyaan kepada responden tentang jenis gelaran kesan daripada kesetiaan masyarakat kaum Cina Peranakan kepada pihak British menjelang pertengahan abad ke-20. Berdasarkan rajah di atas, sebanyak 43% responden menjawab King’s Buddhinist manakala 40% responden menjawab King’s Chinese dan selebihnya iaitu 17% responden menjawab King’s Cantonise.

Didapati hanya 12 respondent yang menjawab dengan betul iaitu kaum Baba dan Nyonya digelar King’s Chinese atas kesetiaan mereka kepada pihak British. Hal ini sedemikian kerana responden tersebut berpendapat bahawa kaum Baba Nyonya adalah keturunan orang Cina jadi patut digelar King’s Chinese. Manakala responden yang menjawab King’s Buddhinist berpendapat bahawa kaum Baba Nyonya menganuti agama Buddha jadi patut digelar King’s Buddhinist.


5.0 Kesimpulan

Dapat dikatakan di sini, kebudayaan masyarakat Baba mempunyai kebudayaan yang unik dan menarik yang perlu dipelihara oleh masyarakat Baba itu sendiri supaya keunikan budaya mereka tidak semakin dipingggirkan. Identiti mesyarakat Baba adalah hasil daripada proses akulturasi dan telah dianggap sebagai adaptasi daripada masyarakat Melayu, hampir keseluruhan aspek kehidupan masyarakat Melayu seperti masakan, pakaian, tutur kata dan sebagainya telah diamalkan dalam cara hidup mereka, disebabkan oleh proses akulturasi inilah maka kebudayaan masyarakat Baba dilihat begitu unik dan menarik.

Kewujudan masyarakat Baba dan Nyonya di Malaysia juga telah mewarnai serta menyerikan lagi variasi kebudayaan di Malaysia. Ini membuktikan bahawa kebudayaan yang berbilang dalam sebuah negara itu dapat mengharmonikan serta mengeratkan perpaduan rakyat itu sendiri. Dapat diringkaskan di sini, kewujudan budaya masyarakat Baba adalah berasal dari asmilasi dua kelompok yang terdiri dari budaya Melayu dan budaya Cina yang mempunyai dua latar belakang berlainan dan menjadi satu dalam kebudayaan masyarakat Baba.

Secara keseluruhannya, kami mendapati bahawa tidak semua golongan masyarakat mengambil cakna dengan kewujudan dan sosiobudaya masyarakat Baba dan Nyonya yang terdapat di Melaka ini. Oleh itu, pihak kerajaan perlu mengambil beberapa inisiatif agar masyarakat di Malaysia dapat mengenali kaum masyarakat ini dengan lebih mendalam juga etnik-etnik lain yang terdapat di Malaysia.


Rujukan

Jasman Ahmad & Rosnah Ramli. (1997). Masyarakat Baba.

Julia De Bierre. (2006). Penang Through Gilded Doors.

Khoo May Hwa & Judy Tam Shu Mee. (2008). Masakan Nyonya Melaka Peranakan.

Tan Chee Beng. (1988).  The Baba Of Malacca: Culture and Identity of a Chinese Community in Malaysia.

Zalifah Abdullah. (2006). Budaya Berbilang Kaum.
http://hafizahkaab.blogspot.com/2008/07/masyarakat-baba-nyonya-di-melaka_26.html
http://ms.wikipedia.org/wiki/Baba_dan_Nyonya
http://peranakan.amdi.usm.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=39
7&Itemid=550
http://www.melakacom.net/malay/tempat_menarik/Baba_Nyonya.htm
http://babanyonyamelaka.blogspot.com/
http://www.jkkn.gov.my/v2/?page_id=43
http://sejarahmalaysia.pnm.my/portalBM/detail.php?section=sm02&spesifik_id=97&ttl_id=5

MZ Zainudin, Syafiqah Athirah Abdul Razak, Stephanie Ting Shu Nie, Choo Hui Hui, Chong Suk Fun, Lai Ka Yee
  

No comments:

Post a Comment