Friday, August 29, 2014

Makan angin di Bukit Tinggi, Padang









Perjalanan dari Kuala Lumpur International Airport (KLIA) 2 ke Padang, Sumatera Tengah, Indonesia mengambil  masa 50 minit. Pesawat AirAsia merentas Selat Melaka tanpa menghadapi masalah. Masa bertolak adalah 7.50 pagi tetapi saya perlu berada di KLIA2 pada pukul 6 pagi, manakala rakan-rakan dari Melaka bertolak jam 4 pagi.

Saya mengambil teksi Encik Rosli yang dikenali ketika menggunakan perkidmatannya untuk ke Terminal Tambang Murah Sepang beberapa tahun lalu. Encik Rosli pernah bekerja dengan syarikat Hitachi sebagai operator pengeluaran selama empat tahun. DI sinilah beliau belajar budaya dan cara bekerja orang Jepun.

Salah satu budaya kerja yang benar-benar mempengaruhi hidupnya ialah ketepatan masa. Semasa di Hitachi, seorang penyelia bangsa Jepun merasakan budaya pengurusan masa pekerja Malaysia tidak begitu produktif, lalu beliau menunggu di pintu masuk tempat kerja. Dalam minggu pertama, kebanyakan pekerja Malaysia ini beranggapan penyelia itu hanya mampu dapat mendisiplinkan mereka hanya dalam beberapa hari, selepas itu akan berasa bosan dan jemu dengan sikap mereka.

Namun anggapan ini meleset. Beliau masih lagi menunggu di hadapan pintu masuk tempat kerja dan membuat pemantauan. Beliau begitu tegas. Pekerja yang datang lewat akan dikata, “Not good ni…” sambil menunjukkan jam tangannya.

Ungkapan “Not good ni…” terus menjadi mesej kepada Encik Rosli untuk mempraktikkan amalan menepati masa setiap kali ada temujanji dengan pelanggannya.

Begitu dengan saya. Selepas mendapat pengesahan akan menggunakan perkhidmatannya, beliau mencari tempat paling hampir dengan rumah saya untuk melelapkan mata supaya dapat datang mengambil saya sepuluh minit lebih awal. Bagi perjalanan sehala ke KLIA2 pada pukul 5.30 pagi, bayarannya antara RM65 hingga RM75.

KLIA2 serba selesa, mudah dan lebih canggih. Deretan kedai makan juga banyak. Kaunter untuk check-in juga banyak dan pantas.

Kemudahan awam seperti surau agak selesa walaupun kecil. Bilik air ada di mana-mana.

Susun atur kaunter imigresen dan laluan ke pintu berlepas lebih kurang sama dengan KLIA. Namun jarak dari kaunter imigresen ke pintu berlepas, saya perlu berjalan agak jauh. Saya perlu berhati-hati melihat huruf pintu berlepas kerana papan tanda masih belum siap sepenuhnya. Laluan ke pintu berlepas P12 melalui laluan yang bersimpang-siur.

Jika kaunter pemeriksaan keselamatan pertama selepas cop keluar imigresen kurang terperinci, pemeriksaan di kaunter masuk pintu perlepasan sangat ketat. Semua aksesori pakaian yang sensitif dengan alat pengesan perlu dibuka lebih awal. Terdapat notis yang mengingatkan penumpang untuk membuka tali pinggang, menanggalkan jam tangan, mengeluarkan kunci atau duit syiling dari pakaian mereka. Saya sendiri terpaksa membuka tali pinggang dan mengeluarkan telefon pintar dari poket seluar untuk diletakkan dalam bekas yang disediakan. Semua benda ini perlu diimbas.

Semasa melangkah masuk melalui mesin pengimbas keselamatan, alat tersebut mengeluarkan bunyi yang menandakan terdapat bahan larangan yang masih ada pada bahagian badan saya. Saya undur ke belakang dan cuba sekali. Masih terdapat bunyi. Selepas diperiksa oleh petugas keselamatan, beliau meminta saya buka kasut dan masukkan dalam bekas untuk diimbas.

Selepas iatu saya melangkah semula melalui mesin pengimbas keselamatan dan tidak ada lagi bunyi yang dikeluarkan. Maknanya, kasut juga perlu dibuka kerana tapak kasut yang saya pakai hari itu telah digantikan dengan tapak baru. Tukang kasut telah melekatkan tapak yang baru ini menggunakan paku, itulah sebabnya bunyi dikeluarkan semasa saya melintas mesin pengimbas keselamatan.

Selepas itu saya berjalan ke balai berlepas P12 untuk menaiki pesawat.

Penumpang dalam pesawat tidak begitu ramai. Saya ingat majoriti adalah rakyat Malaysia yang mahu bercuti ke Bukit Tinggi sambil membeli-belah. Ada juga sekumpulan lima orang “mat salih” yang turut serta. Rupanya mereka hendak ber’surfing’ di Padang.

Lapangan terbang Padang lebih baik berbanding kali pertama saya sampai pada tahun 2009 lalu. Lebih selesa, luas, dan lapang. Cuma ketika menuju ke kaunter imigresen, barulah petugas menghulurkan borang masuk imigresen, oleh kerana penumpang sampai serentak, terpaksalah saya mencari ruang untuk mengisi maklumat.

Kaunter imigresen dibahagi dua iaitu satu untuk warganegara dan satu lagi untuk warga asing. Semua penumpang warga asing yang kali pertama masuk ke Indonesia perlu meletakkan tapak tangan di atas alat pengimbas dan menghalakan muka ke kamera. Saya fikir tujuannya untuk rekod kemasukan. Antara negara yang melakukan kaedah yang sama ialah China.

Selepas melepasi kaunter imigresen, ruang bagasi amat dekat, di belakang kaunter sahaja. Itu pun hanya satu mesin. Pada masa yang sama, borang perisytiharan kastam diberi untuk diisi. Masa mengisi juga mengambil masa.

Bagasi yang diambil perlu diimbas sekali lagi untuk pemeriksaan kastam. Sekali lagi saya beratur panjang. Ingatkan selepas beg diimbas, saya boleh terus keluar tetapi tidak. Ada satu kaunter iaitu pengesahan barang dibawa berdasarkan pelekat di tiket yang mesti sama dengan pelekat di bagasi. Sekali lagi saya perlu melihat betul-betul pelekat untuk diberikan kepada petugas.

Berdasarkan pengalaman kali ini, saya jangkakan proses pelepasan penumpang sebaik sahaja turun kapal terbang sehinggalah melepasi kaunter pelekat bagasi mengambil masa hampir setengah bagi setiap penumpang. Bagaimanapun masa yang panjang ini agak terubat dengan layanan mesra dan senyuman dari setiap petugas. Jika sistem yang dipraktikkan ini dapat diubah, kepantasan masa memproses cop masuk dan pengesahan kastam ditambah, tentu penumpang akan berasa puas hati.

Perjalanan dari lapangan terbang atau bandar udara (bandara) ke Bukit Tinggi mengambil masa hamper dua jam. Saya singgah minum pagi di Restoran Lamun Ombak untuk menikmati roti canai, murtabak mesir dan jus apokat. Ingatkan roti canai sama seperti di Malaysia tetapi sangkaan saya meleset.

Roti canainya berbeza, mirip roti keping yang digoreng dan dipotong-potong segi empat. Seolah-olah keropok kering dan ada kuah kari, mungkin kari ayam. Murtabak mesir lebih kurang murtabak di Malaysia tetapi kulit luar digoreng garing. Untuk pemanis mulut, restoran ini menyediakan buah betik yang diisi dengan agar-agar di tengah lubang. Kita boleh ikut inovasi ini.

Padang dihuni oleh masyarakat Minang yang mengamalkan adat Minangkabau, sama seperti di Negeri Sembilan. Budaya, adat, bahasa dan makanan tidak banyak beza. Semua maklumat berkaitan masyarakat Minang boleh diperolehi di Pusat Dokumentasi dan Informasi Kebudayaan Minangkabau, Padang Panjang. Di sini saya diterangkan sejarah dan asal-usul masyarakat Minang, Adat Temenggung dan Adat Perpatih, cara hidup orang Minang dan perkembangan masyarakat Minang dari dahulu hingga sekarang.

Bagi masyarakat Minang, reka bentuk rumah yang dibina ada kaitan dengan keakraban keluarga, persediaan bencana dan kehalusan budi.

Contohnya, reka bentuk rumah dibina dengan tiang yang senget dan tiang rumah diletakkan di atas batu. Sebabnya ada kaitan dengan bentuk muka bumi Padang ini sendiri yang bergunung-ganang dan kerap kali dilanda gempa bumi. Tiang senget untuk menstabilkan keadaan rumah ketika bergegar manakala tiang diletakkan pada batu supaya rumah tidak gelongsor sebaliknya tiang berpusing di atas batu ketika berlaku gempa.

Begitu juga sambungan tiang dan alang dalam rumah menggunakan pasak, bukan paku. Kaedah ini menjimatkan kos.

Motif pada dinding luar rumah, di sekitar tiang dalam rumah dan di tingkap ada maksud tertentu yang melambangkan ketinggian budi dan adat Minangkabau.

Struktur bilik dalam rumah juga disusun dengan sebab-sebab tertentu. Saya dapati setiap bilik dalam rumah bersaiz kecil. Rupa-rupanya adalah bagi memastikan golongan lelaki keluar bekerja dan berusaha mencari rezeki membina rumah untuk keluarga.

Di sebelah rumah ini di buat pondok kecil dengan bilangan tiang yang berbeza. Ada tiang empat dan ada tiang sembilan. Fungsi pondok kecil dengan tiang berbeza adalah menyimpan padi. Pondok tiang empat ada fungsi, tiang sembilan ada fungsi yang lain. Namun, tujuan pondok ini dibina jauh dari rumah ialah supaya ada bekalan makanan jika rumah utama terbakar.

Dari segi cara hidup, anak lelaki disuruh tinggal di masjid apabila mencapai umur sepuluh tahun. Mereka belajr agama dan kemahiran hidup di sini. Hal ini kerana anak lelaki perlu berusaha dan berdikari untuk meneruskan hidup, justeru ramai anak-anak muda Minang merantau dan membina perniagaan sendiri. Rantauan mereka ini sehinggalah ke Negeri Sembilan dengan mewujudkan masyarakat yang berpengaruh.

Kisah masyarakat Minang dan Minangkabau boleh kita peroehi daripada buku dan dokumen yang disimpan di perpustakaan dan juga dokumentasi umum. Ternyata masyarakat Minang mempunyai daya fikir yang tinggi untuk masa hadapan mereka.

Paling menarik ialah makanan yang disediakan. Sepanjang jalan ke Bukit Tinggi, banyak restoran masakan Minang. Saya singgah di sebuah restoran yang menjadi tumpuan. Di sini telah disediakan masakan Minang dan konsep hias Minang.

Saya dihidangkan dengan pelbagai jenis masakan dalam piring kecil yang bertindan lapis. Masakan ikan, ayam, daging dan sayur disediakan. Ulam-ulaman juga ada. Semuanya sedap. Semasa kali pertama merasa nasi, rasanya agak lain dengan nasi yang biasa dimakan.

Nasi di sini rasa lembut, agak manis dan tidak melekit seolah-olah terasa baru kali pertama makan nasi. Kemungkinan besar nasi dihasilkan sendiri di Padang begitu juga dengan sayur-sayuran kerana sepanjang jalan, banyak kawasan tanaman. Semuanya kelihatan subur kerana tanah di kawasan ini merupakan tanah subur kesan daripada muntahan lahar gunung berapi. Ciri fizikalnya ialah berwarna hitam.

Saya singgah di sebuah bangsal kecil selepas ternampak kincir air yang didirikan bersebelahan bangsal itu. Mengambil gambar dan melihat bagaimana kincir air ini digerakkan. Oleh kerana ingin tahu, saya mencari pintu bangsal ini apa yang ada di dalamnya.




Rupanya kincir air ini bukan setakat hiasan tetapi digunakan untuk menghasilkan tepung beras. Struktur dalaman kincir angin ini diubah suai untuk menghancurkan beras secara manual seterusnya menghasilkan tepung. Idea lama tetapi dapat menjana pendapatan.

Saya mengambil gambar dan video keadaan dalam bangsal ini dan proses menghasilkan tepung beras. Pengusahanya seorang lelaki bernama Ilham, berusia 35 tahun dan masih bujang. Beliau memberitahu bahawa perusahaannya telah dilakukan sejak tiga generasi. Maksudnya telah lama keluarga Ilham melakukan usaha ini secara tradisi. Tepung beras menjadi pendapatan utama untuk beliau menjana pendapatan hidup.

Beliau tidak mendapat pembiayaan dari mana-mana institusi kewangan, tidak pernah berkursus dan tidak menyertai sebarang persatuan. Beliau hanya tahu bekerja mencari wang dan tidak berminat dengan aktiviti komuniti. Pendidikan Ilham hanya sekolah dasar.

Saya berhenti makan tengah hari menu Padang. Masakan Padang berbeza kerana kita dihidangkan dengan banyak pilihan lauk dan sayur. Saya ingat tujuh hingga sepuluh piring lauk untuk diambil. Setiap piring tidak dapat ditambah kalau sudah habis. Tema lauk juga berubah-ubah, ada yang lebih pada ikan atau daging tetapi sayur sangat kurang. Menu yang mesti ada ialah sambal berlada, sama ada lada hijau atau merah.

Pekan Bukit Tinggi tidaklah sejuk kerana saya  dapati penduduk di kawasan ini agak padat. Banyak kemudahan asas yang disediakan seperti hospital, sekolah, universiti dan hotel. Bukit Tinggi pernah menjadi ibu kota Indonesia selama dua tahun semasa  hendak membebaskan diri dari penjajah Belanda. Justeru, bangunan dan struktur rumah di sini masih ada pengaruh Belanda berselang-seli dengan reka bentuk moden. Tokoh terkenal di sini ialah Mohamad Hatta.

Hotel Royal Denai menyediakan sarapan pagi pukul lapan. Tidak banyak pilihan. Saya mencari buah-buahan untuk makan pagi ini tetapi tidak pula dihidangkan cuma ada nasi goreng, bihun goreng, lontong, serawa labu, kuih-muih dan telur dada. Air pilihan adalah kopi atau teh, tidak ada jus oren atau jambu disediakan.

Saya bertolak ke Rumah Buya Hamka pagi ini. Semasa keluar dari hotel untuk naik bas, dihadapan hotel sudah ada beberapa orang peniaga pakaian sedang menyusun barangan mereka. Dari jauh mereka menunjukkan baju dan kain untuk menarik perhatian. Harganya perlu diletakkan serendah-rendahnya kerana memang harganya murah.

Sebaik-baiknya kita beli semasa bas hendak bertolak kerana pada masa itu penjual akan menawarkan harga yang lebih kompetitif.

Melalui jalan berliku dengan 44 lekok (corner) sangat mencemaskan. Laluan sempit dan curam menjadikan suasana lebih menyeramkan. Laluan ke Rumah Buya Hamka penuh cabaran dan pengalaman baru.

Hari minggu merupakan hari memburu babi bagi kebanyakan penduduk di Bukit Tinggi. Penduduk yang bekerja sebagai petani dan pekebun biasanya memiliki anjing buruan kerana di sini tidak dibenarkan penggunaan senjata api. Saya dapati di satu kawasan ini terdapat puluhan petani yang berkumpul untuk sama-sama berburu.

Masing-masing memegang tali anjing dengan pakaian ala koboi. Ada juga yang meletakkan anjing di bahagian hadapan motosikal. Kawasan yang menjadi tempat berkumpul ini merencatkan sedikit perjalanan kerana mereka meletakkan kenderaan di kiri dan kanan jalan.

Setiap selekoh dicatatkan nombor dan selekoh paling atas ialah 44. Maknanya terdapat 44 selekoh. Setiap selekoh ini diletakkan penanda pelbagai agensi yang menjadi penyumbang kepada pembangunan Indonesia seperti bank, agensi kerajaan dan institusi kemasyarakatan. Dipacak juga papaan tanda nama-nama Allah sebagai sebahagian daripada proses memberi ingatan kepada pemandu dan penumpang untuk berzikir.

Keadaan selekoh sungguh tajam malahan ada yang hampir 75 darjah. Ketika inilah kecekapan pemandu diuji. Dengan kadar kelajuan hanya 30 hingga 40 kilometer sejam, saya sampai ke Rumah Buya Hamka selama dua jam setengah.

Di selekoh 39, saya berhenti  di Lake Maninjau untuk melihat pemandangan tasik yang luas, terjadi akibat letusan gunung berapi. Ada kisah di sebalik kejadian tasik ini iaitu berkaitan sembilan pendekar. Sekitar kawasan tempat meninjau terdapat sebuah gerai menjual barangan cenderamata dan baju, harganya kena tawar-menawar. Untuk menggunakan tandas, bayar Rp2000 sahaja.




Pemandangan tasik sangat indah. Sekitar tasik ini diusahakan penanaman padi dan sayur-sayuran serta ikan sangkar. Padi ditanam menggunakan sistem tingkat di mana air gunung digunakan untuk mengairi setiap petak sawah padi. Terdapat juga petak sawah yang dijadikan tempat pembiakan ikan air tawar.

Saya dapati proses menanam padi tidak sekata. Ada yang baru menanam anak semai, ada yang sedang tumbuh dan ada yang sudah menguning dan dituai. Maknanya, petani di sini boleh mengusahakan sawah padi bila-bila masa sepanjang tahun dan biasanya sebanya tiga kali tuaian. Penggunaan bahan-bahan semula jadi dan keadaan tanah yang subur menjadikan rasa beras lebih enak.

Perjalanan ke muzeum rumah kelahiran Buya Hamka memang berliku-liku tetapi di sinilah lahirnya seolang ulamak besar nusantara. Pembiayaan muzeum yang kemas ini sebahagiannya dibiayai oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) di kawasan yang aman dan damai. Di sebelahnya sedang didirikan binaan juga sebahagian daripada muzeum ini tetapi dibiayai oleh kerajaan Indonesia.

Dalam muzeum dipamerkan koleksi buku tulisan Hamka dan gambar-gambar yang menunjukkan aktivitinya sepanjang hidup. Banyak juga potret Hamka yang digantung di dinding rumah.

Terdapat sebuah bilik yang menempatkan katil tidur. Di sebelahnya ada sejadah yang boleh digunakan oleh pengunjung untuk solat. Ada juga sebuah kerusi antik yang digunakan oleh Hamka untuk menulis dan mentelaah.

Bertentangan muzeum terdapat sebuah rumah yang menjual koleksi buku berkaitan Hamka seperti yang ditulis oleh anaknya, Irfan Hamka yang bertajuk “Ayah”. Harganya lebih kurang Rp50,000. Buku ini sangat menarik kerana banyak menggunakan bahasa Melayu dan cara penulisan yang ringkas.

Prinsip Hamka ialah tidak menyalahkan seseorang sebaliknya meletakkan sangkaan baik. Contohnya jika dikatakan seseorang itu tidak solat, bagi Hamka bukannya orang itu tidak mahu bersolat tetapi belum bersolat. Mungkin sekejap lagi dia akan bersolat. Saya rasa kaedah berfikir seperti ini wajar ada dalam diri pendakwah.

Sebelah rumah ini ada gerai jualan kecil. Ia diusahakan oleh Pak Zaini yang berumur 78 tahun bersama isterinya. Mereka berdua menjual sandal, cenderamata, baju-t dan kraftangan (bahasa Indonesia digelar kerajinan tangan).

Selapas melawat rumah Hamka, saya bergerak ke Rumah Puisi dan Rumah Kebudayaan di “The are angek cottage”. Puisi yang ditulis oleh Taufik sangat banyak dan dijadikan koleksi kerana mempunyai maksud dan makna yang kuat untuk peradaban Indonesia. Kewujudan rumah seperti ini secara tidak langsung mengenengahkan kekuatan puisi sebagai elemen perpaduan dan nasionalisme.

Dalam ruangan rumah, digantung potret pemimpin-pemimpin besar Indonesia dan pemimpin yang ada kaitan dengan Indonesia seperti Barack Obama. Idea potret ini sangat menarik kerana ia memberi gambaran bahawa Indonesia memiliki barisan kepimpinan yang hebat.

Di Rumah Puisi hanya sekejap lalu saya bergerak ke pasar untuk mencari kain kapas untuk dibuat baju kurung dan baju batik. Pilihan corak yang dengan harga yang murah. Saya dapat membeli empat meter kain kapas dengan harga Rp120,000 sahaja atau RM40 manakala kain kapas batik dengan harga Rp160,000 atau RM53. Kedai kepunyaan Pak Hadi ini terletak di aras dua berhampiran Plaza Bukit Tinggi. Beliau dan isteri kerap ke Malaysia menghadiri ekspo dan makan angin. Ramai pelanggannya datang dari Malaysia.

Di hadapan plaza ini memang menjadi tumpuan orang ramai pada hari minggu. Pelbagai jenis barang yang dijual oleh anak-anak muda seperti beg kertas, alat mainan, gelang nama, pakaian, pertunjukan binantang (ular sawa) dan makanan.

Bertentangan dengan kawasan ini adalah Istana Bung Hatta. Bung bererti saudara. Bung Hatta memang terkenal di Indonesia dan beliau merupakan anak jati Bukit Tinggi, Padang.

Selepas penat berjalan, saya singgah di Restoran Sederhana, masih lagi masakan Minang. Kali ini temanya ialah ikan, jadi semua lauk adalah ikan.

Hari ketiga di Bukit Tinggi, saya bergerak ke Lobang Jepang iaitu sebuah kawasan sejarah yang berkaitan penjajahan Jepun di Bukit Tinggi. Lubang ini mengandungi sebelas tempat iaitu pintu masuk, ruang amunisi (penyeksaan), pintu pelarian, berek askar Jepun, ruang sidang, ruang makan, penjara, dapur, pintu penyergapan, pintu keluar dan pintu penghubung.

Pengunjung dibawa masuk ke dalam lubang atau lebih tepat lagi adalah gua oleh dua orang petugas. Saya dibawa masuk oleh Fitris, berusia 41 tahun, orang tempatan dan mempunyai dua orang anak. Anak pertama berumur empat tahun dan kedua baru hampir dua bulan. Kedua-dua anaknya adalah perempuan.

Di dalam gua, binaan asal dikekalkan, penambahan yang dibuat ialah membesarkan ruang masuk untuk laluan pengunjung. Ruang asal lebih kurang lima kaki, hanya muat untuk berdiri.

Bahan binaan terdiri daripada pasir dan batu yang dikerjakan oleh ribuan buruh paksa. Tidak tahu berapa bilangannya tetapi jumlah tentulah ramai kerana ia disiapkan dalam tempoh dua tahun lapan bulan. Buruh diperolehi secara paksa dan dibawa ke sini melalui beberapa ruang. Ramai yang mati dan dikuburkan di situ juga. Buruh yang sakit dimasukkan ke ruang khas dan dikurung sehingga mati. Proses mengorek lubang gua agak unik kerana tanah yang dikeluarkan tidak dapat dikesan oleh penduduk tempatan. Dikatakan tanah berkenaan dibuang ke laut kerana lubang itu berakhir di pantai.

Fitris mengatakan terdapat banyak lubang gua di sekitar Bukit Tinggi ini yang dibuat oleh Jepun. Teknologi yang digunakan juga canggih kerana gua ini tidak dipenuhi air, tidak panas dan tidak dapat dikesan. Lubang angin menghalang kepanasan, begitu juga air digunakan untuk menghilangkan asap.

Dinding gua dibina lekuk demi lekuk untuk mengelakkan gema. Struktur binaan dapat menampung gempa sehingga lapan skala Richter, justeru semasa gempa besar tahun 2007, gua ini masih tahan dan tidak ada kerosakan ketara. Sebaliknya bertentangan denga gua ini terbentuk “canyon” besar yang dapat dilihat dengan jelas. Gempa bumi menyebabkan bukit terbelah dan terbentuk celahan yang besar.

Sebelum balik, saya berbual-bual dengan Fitris tentang kerjanya. Dalam sebulan beiau memperoleh lebih sejuta rupiah. Penddidikan setakat sekolah dasar tidak dapat membantunya pergi lebih jauh atau menambah pendapatan. Tambahan pula kerja sebagai petugas pelancong sepertinya tidak mendapat peluang menambah pengetahuan atau kemahiran kerana beliau sendiri tidak pernah menghadirkan diri dalam kursus atau program peningkatan kerjaya.

Beliau juga tidak melibatkan dalam persatuan apatah lagi menjadi sebahagian daripada jaringan sosial komuniti setempat kerana sudah tentu berfikir tentang menambah pendapatan keluarga.

Sebelum beredar saya menghulurkan sumbangan untuk anaknya yang baru lahir dan berdoa semoga Allah swt memberkatinya dengan rezeki yang banyak.

Destinasi seterusnya ialah Istana Pagar Ruyung, sebuah replika istana yang dibanggakan oleh masyarakat Minang. Istana asal telah terbakar pada tahun 2007 akibat petir. Istana yang baru ini sebahagiannya dibiayai oleh kerajaan Negeri Sembilan bagi memastikan warisan Minangkabau terpelihara.

Pengunjung diminta membuka kasut dan meletakkannya di dalam beg palstik yang disediakan. Cara ini menyebabkan ruang tangga lebih kemas. Alasan membuka kasut dan menyimpan dalam beg plastik ialah supaya kasut tidak hilang. Secara tidak langsung pengunjung diminta membayar perkhidmatan ini dengan memasukkan rupiah ke dalam tabung yang disediakan.

Untuk masuk ke sini, pengunjung dikenakan bayaran dan untuk naik ke rumah juga, secara teknikalnya perlu membayar.

Jika berkumpulan, jurufoto sambilan akan memujuk kita untuk bergambar beramai-ramai dengan sekeping gambar dijual RM10 sekeping.

Keadaan istana amat menarik. Susunan ruang dalaman seperti rumah gadang cuma di sini lebih warna-warni dan hidup.  Di hadapan setiap bilik diletakkan barangan istana seperti keris, tengkolok dan arca lama. Barangan yang terjejas semasa kebarakan turut dipamerkan.

Di kawasan istana ini disediakan surau dan bilik air. Petugas surau dan bilik air hari ini ialah Pak Anuar, berusia 64 tahun dan merupakan anak tempatan. Beliau bekerja di situ sudah 30 tahun. Walaupun mempunyai kerja seperti petani, beliau masih bekerja di situ.

Anuar memiliki dua orang anak perempuan yang telah berkeluarga. Seorang tinggal di Batam dan seorang lagi di Pagar Ruyung. Beliau tidak pernah ditawarkan kursus peningkatan kerjaya seperti ilmu pengetahuan atau kemahiran. Jadi, kehidupan Pak Anuar tidak ke mana. Dia juga tidak tahu bagaimana menggunakan internet, website dan e-mel.

Tak mengapalah, kita tinggalkan Anuar dengan kehidupannya.

Seterusnya saya bergerak ke Lembah Anai, kawasan air terjun yang tinggi. Kedudukannya di tepi jalan memudahkan pengunjung datang ke sini. Masuknya juga berbayar. Pada saya tidak masuk pun tidak ada masalah.

Sepanjang jalan berhampiran air terjun ini didirikan gerai cenderamata. Saya singgah untuk mencari beg telekung. Ada satu jenis yang menarik, Pengusaha kedai ini seorang wanita tempatan yang telah berniaga selama enam tahun. Beliau menawarkan harga beg tersebut dari Rp150,000 kepada Rp125,000 tetapi saya minta diturunkan kepada Rp120,000 (RM40). Oleh kerana hendak cepat, saya dapat apa yang saya minta.

Kembali ke Padang untuk makan malam di kedai ikan bakar. Ternyata ikan bakar adalah asli. Isi ikan terasa lembut dan manis. Kami dihidangkan sepinggan seorang ikan bakar bersama sotong dan udang. Jus apokat sentiasa menjadi keutamaan saya untuk dipesan.

Saya bermalam di HW Hotel, sebuah hotel baru dengan kedudukan yang menghadap laut. Biliknya agak ringkas tetapi kemas.

Kesempatan di hari terakhir di Padang, saya mengadakan lawatan ke Universitas Andalas untuk melilhat peluang-peluang dalam akademik dan penyelidikan. Banyak isu yang dibincangkan dengan ahli akademik di sana yang boleh diketengahkan untuk manfaat masyarakat Malaysia dan Indonesia.

Berkunjung ke Bukit Tinggi dan Padang menjadikan saya lebih insaf dengan kemajuan yang saya nikmati di Malaysia. Jika dibandingkan keadaan pembangunan dan masyarakat Padang dan Malaysia, saya boleh katakan pembangunan di Padang jauh 20 atau 30 tahun di belakang. Malahan di sesetengah tempat mungkin 50 tahun.





No comments:

Post a Comment