Wednesday, January 04, 2012

Tahun baru, kematian menjadi-jadi

Mati- akhir sebuah kehidupan
Tahun baru 2012 hanya empat hari, tetapi kematian sudah hampir 20 orang. Kemalangan jalan raya, pembunuhan, bunuh diri dan mati mengejut mewarnai minggu  awal tahun ini. Harapan kita untuk melihat suasana negara yang aman dan selamat agak kabur kerana prinsip ‘semakin maju rakyat semakin bermasalah’ seakan menjadi realiti.

Ditambah pula kebangkitan golongan mahasiswa yang punya kesedaran politik menuntut kebebasan dan keadilan. Sudah lama juga kita tidak melihat senario ini dan sekali-sekala membuatkan kita terfikir ke mana hala tuju mahasiswa dan institusi pengajian tinggi ketika ini. Sembilan Januari ini juga menjadi medan kepada penyerlahan politik matang di negara kita.

Apabila kita berfikir tentang masyarakat dan negara kita, apakah asas yang hendak diletakkan? Bangsa, agama, status sosial, kekayaan atau Satu Malaysia? Bagi mereka yang gusar terhadap apa yang sedang berlaku dalam negara, tentulah tidak dapat melelapkan mata kerana takut-takut ada orang yang menceroboh rumah dan memukul anak-beranak. Bagi yang terlibat dalam bisnes, mungkin takut dipukul kalau tidak bayar ‘wang selamat’. Bagi pelajar sekolah yang baru memulakan sesi pengajian, buli dan pukul sesama sendiri mungkin semakin galak.

Jika kita memikirkan masalah, jiwa dan fikiran akan tertekan kerana punca kepada penyelesaian tidak diurus dengan betul. Kita ambil satu kes yang sering kali memeningkan kepala pegawai dan guru iaitu ponteng kelas dan lari ikut pintu pagar. Rata-rata sekolah di bandar malah di kampung menghadapi masalah ini. Walaupun didirikan pagar tembok, pelajar masih dapat melompat keluar secara bersahaja seolah-olah sekolah itu bapa mereka yang punya. Walaupun ada pengawal dan pengawas sekolah, ia tidak memberi banyak perubahan ke atas pelajar yang memang tidak mahu belajar dan bermasalah.

Berbeza pula dengan sesetengah sekolah yang dibina atas dasar taqwa dan iman kepada Allah swt. Kalau dilihat dari jauh, sekolah-sekolah ini kelihatan uzur dan daif, kemudahan pembelajaran juga sederhana, gurunya lebih banyak berkorban daripada mengejar wang ringgit dan tempat tinggal pelajar (jika ada) amat jauh beza daripada sekolah bantuan kerajaan. Namun, pelajar-pelajar di sini tidak menghadapi masalah ponteng kelas, makan dan minum sekadar menghilangkan lapar dan yang anehnya, sekolah tidak ada pagar!  Pegawai pendidikan yang membuat lawatan juga hairan bagaimana sekolah tanpa pagar boleh diurus dengan sempurna. Pelajar-pelajar juga tidak ingin hendak ponteng atau lari dari kelas.

Saya menceritakan soal sekolah ini kerana pendidikan adalah asas kepada pembentukan sebuah masyarakat yang aman dengan persekitaran yang selamat. Pelajar yang ponteng kelas ada hubungan dengan pencapaian akademik. Kajian yang dilakukan ke atas pelajar UiTM Kedah oleh Norhidayah pada tahun 2009 merumuskan bahawa pelajar yang sering kali ponteng kuliah kerap kali mendapat keputusan peperiksaan yang merosot. Situasi ini berlaku kerana pelajar tidak dapat melibatkan diri sepenuhnya dengan aktiviti pembelajaran.

Kenapa ponteng kelas? Soalan ini menarik kerana soalan ini ada jawapannya. Satu jawapan yang tegas dan kukuh ialah sikap atau sick up.  Zainab (2010) telah melihat sikap sebagai penyumbang utama kepada gejala ponteng kelas dalam kalangan pelajar. Zainab mengkaji gejala ponteng pelajar-pelajar di kolej komuniti Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia mengesahkan betapa malas, kurang minat mengikuti pelajaran dan keluarga yang memaksa untuk belajar menjadi punca kepada kegagalan akademik yang bermula dengan ponteng.

Saya melihat masalah yang menjadi ‘duri dalam daging’ kepada masyarakat hari ini adalah kerana kegagalan pembuat polisi untuk mengenal pasti dengan jelas dan tepat masalah sebenar yang sedang dihadapi oleh keluarga. Pembuat polisi tidak boleh mengikut telunjuk ahli politik yang sentiasa ingin menjadi jaguh dan memaksa idea mereka ke atas sistem keluarga dan pendidikan negara. Ahli politik tidak boleh mengerahkan ibu bapa menghantar semua anak mereka ke sekolah kebangsaan atau jenis kebangsaan semata-mata ingin melahirkan modal insan yang berkualiti dalam kecerdasan intelektual tetapi akal dan budi di letak tepi. Kita tidak mahu anak-anak yang mendapat 17A atau 20A tetapi apabila dihantar ke luar negara, habis tudung ditanggal, rambut hitam bertukar perang dan tanpa segan silu berpeluk dengan lelaki bukan muhrim. Bukan anak jenis ini yang ibu bapa mahukan.

Masalah-masalah yang berlaku dalam masyarakat setiap hari mesti ada sebab-musababnya. Pembuat polisi harus mengambil kira banyak perkara untuk merancang dan melaksanakan penambahbaikan yang terbaik.
Post a Comment