Tuesday, January 10, 2012

Ikrar seorang Hassan




 
Pembebasan Anwar Ibrahim menjadi tajuk utama di kebanyakan akhbar dunia hari ini. Keputusan yang ditunggu-tunggu disambut gembira oleh penyokongnya di dalam dan luar negara selepas tiga tahun berulang-alik ke mahkamah. Antara akhbar ini ialah Independent UK, CNN, Al Jazeera , Sky News UK, ABC Australia, The Guardian, Wall Street Journal edisi Asia, New York Times, Financial Times dan Bloomberg.

Episod liwat II telah berakhir. Kini Anwar dapat menumpukan perhatiannya kepada pilihan raya yang akan datang. Fokus jentera Pakatan Rakyat tentunya Putrajaya, tempat yang pernah diduduki oleh Anwar sebagai timbalan perdana menteri dan menteri kewangan suatu ketika dulu.

Sebulan sebelum keputusan diumumkan, banyak perkara yang berlaku dalam politik semasa. Keputusan yang paling menarik dan sensasi ialah pemecatan Datuk Dr Hassan Ali sebagai ahli Parti Islam SeMalaysia (PAS). Pemecatan serta-merta itu berpunca daripada tindakan Hassan sendiri yang mendedahkan konflik dirinya dengan parti kepada umum melalui media yang dikuasai musuh politik.

Pertemuan beliau dengan beberapa anggota tertinggi parti untuk menjernihkan suasana tidak memberinya peluang bagi mengetengahkan pandangan dan hala tujunya dalam politik PAS. Masyarakat umum yang melihat kelantangan Hassan menyuarakan pandangannya dalam akhbar dan media milik Barisan Nasional juga dianggap pelik kerana tindakan itu mendedahkan pekung sendiri.

Hassan Ali telah lama melibatkan diri dalam politik. Sebelum kemunculannya pada tahun 1999 bagi menyatakan sokongan ke atas Anwar, beliau dikatakan telah lama membantu masyarakat Islam dari segi bantuan kewangan, keperluan harian dan pendidikan.

Beliau suka membantu sekolah-sekolah agama persendirian dengan memberi beras, pakaian dan kemahiran motivasi kepada pelajar-pelajar ini. Anak-anak yatim dan masyarakat miskin adalah kelompok utama yang didampingi.

Pernah suatu ketika beliau memiliki beberapa buah syarikat sama ada langsung atau tidak langsung yang digunakan untuk membantu perkembangan Islam dan masyarakat Islam yang daif di Malaysia tanpa publisiti pun.

Kehebatannya memperkenalkan Summer Camp dan Akrab telah melonjakkan namanya dan ketika inilah beliau dapat membantu lebih ramai masyarakat Islam khususnya kesedaran beragama melalui Forum Hal Ehwal Islam yang dianggap sebagai rancangan "mesti tonton" pada pertengahan tahun 1990-an.

Summer Camp dan Akrab lenyap sedikit demi sedikit apabila beliau mengambil keputusan untuk menyertai politik dan masuk bertanding dalam pilihan raya 1999. Pada masa itu beliau tidak lagi memikirkan bisnes yang diusahakannya tetapi beralih kepada tekad dan azam untuk bersama-sama PAS memerangi ketidakadilan yang dikatakan telah berlaku ke atas Anwar Ibrahim.

Syarikat latihan dan perundingan Sabha yang ditubuhkan turut hilang pelanggan apabila satu demi satu badan korporat dan agensi kerajaan membatalkan program latihan. Kem Summer Camp di Sungai Lui turut hilang pelanggan apabila ibu bapa tidak lagi berminat dengan program anjuran Akrab.

Di sebalik semua yang berlaku kesan daripada keputusannya melibatkan diri dalam politik, populariti Hassan Ali naik bersama PAS dan beliau melalui pelbagai proses sebagai ahli politik. Tentulah kita menjangkakan beliau telah dan sedang melalui proses dakwah dan tarbiah yang ada dalam parti itu.

Persoalan kita ialah kenapa Hassan Ali begitu lantang menyanggah pasti sendiri sehingga dia dipecat? Adakah dengan mengkritik pasti sendiri, hukumannya ialah dipecat? Jika ini jawapannya, PAS tentu dianggap mengamalkan sekatan yang tidak adil terhadap ahli yang tidak setuju dengan pendirian parti. Kaedah ini turut digunakan oleh Barisan Nasional. Jadi kedua-duanya adalah sama sahaja dari segi itu.

Satu perkara yang harus disedari oleh Hassan Ali ialah partinya ada disiplin. Tindakan beliau sehingga dipecat adalah tindakan tidak berdisiplin seorang ahli parti yang memegang kuasa di peringkat negeri.

Jadi, adakah proses dakwah dan tarbiah yang dilalui oleh Hassan Ali tidak cukup kuat untuknya menjadi disiplin dan patuh kepada kehendak jemaah? Atau Hassan Ali tidak pun melalui manhaj tarbiah ketika berada di dalam PAS- suatu keadaan yang sangat mengejutkan sebagai ahli jemaah Islamiah.

Hassan Ali wajar menilai kembali menilai tindak-tanduknya yang mengkritik keputusan parti secara terbuka kerana beliau berpotensi untuk maju dalam politik. Prinsip mempertahankan agama, bangsa dan institusi raja di Malaysia bukannya tugas individu semata-mata sebaliknya tugas jemaah.

Beliau harus kembalikan idea dan usahanya kepada jemaah supaya usaha-usaha berkenaan dibuat secara tersusun, kemas dan ada strategi yang mantap. Bergerak seorang diri hanya meletihkan di samping mendedahkan diri kepada terlalu banyak kritikan sehingga mengundang kemunculan musuh yang tidak disangka-sangka.

Hassan Ali masih ada waktu untuk membaiki diri dalam politik. Keikhlasannya memperjuangkan agama Islam dan masyarakat Islam memang difahami tetapi beliau harus juga tahu bahawa PAS adalah sebuah parti politik dan seseorang dalam organisasi itu memiliki kuasa yang lebih banyak dan boleh membuat keputusan yang hebat. Lagi pun jika kita lihat, pengaruh kelompok dari Pantai Timur sukar digugat ketika ini, justeru beliau menjadi contoh mangsa yang terbaik buat masa ini.

  

No comments:

Post a Comment