Monday, January 30, 2012

Menipu untuk publisiti





Awal tahun 2012 ini kita diberitakan dengan penipu-penipu yang dihadapkan ke mahkamah kerana pelbagai kesalahan. Ada yang menipu wang syarikat, menipu keputusan mesyuarat dan menipu dokumen untuk naik pangkat. Latar belakang penipu ini macam-macam. 

Penipu yang sedang menghadapi perbicaraan di Mahkamah Khas Rasuah Negeri Sembilan ialah penjawat awam yang pernah memegang pangkat besar dalam jabatan. Seorang daripada mereka datang dengan menutup muka menggunakan surat khabar, seorang lagi malu-malu kucing menutup sebahagian muka dengan jaket. Kedua-duanya disabitkan dengan kesalahan berkaitan salah guna kedudukan untuk dapatkan wang. 

Kisah terbaru ialah seorang lelaki yang dilahirkan di Tanjung Malim dan telah menjadi warganegara Belanda.  Dia mendakwa seorang jutawan ‘tirilionaire’ dan berketurunan raja. Ubun-ubun kepalanya panas kerana banyak berfikir. Wangnya disimpan di dalam sebuah gua yang susah hendak didaki, bersama berbongkah-bongkah emas. 

Membaca kisah ‘jutawan’ ini sangat menarik kerana ia kisah inspirasi. Angan-angannya sangat tinggi dan memberi inspirasi kepada orang lain- sama ada yang sudah kaya atau masih miskin untuk kuat bekerja mencari wang dan harta.


No comments:

Post a Comment