Monday, January 09, 2012

Menanti politik matang rakyat





Keputusan liwat II Datuk seri Anwar Ibrahim telah diketahui. Beliau dilepas dan dibebaskan kerana sabitan kesalahan tidak dapat bergantung sepenuhnya kepada saksi utama kes, Saiful.

Masyarakat umum memberi perhatian kepada keputusan kes ini kerana perbicaraan yang terlalu panjang (tiga tahun) dan ditangguh berkali-kali. Selepas ini politik Malaysia dijangka beralih kepada persediaan parti-parti politik untuk pilihan raya umum yang akan datang.

Kematangan rakyat dalam membuat penilaian terhadap pemimpin dijangka semakin meningkat kerana perubahan situasi dunia dan lambakan maklumat melalui media alternatif memberi ruang yang sangat besar kepada perubahan pemikiran rakyat Malaysia sendiri.

Selepas ini, kedua-dua gabungan parti komponen, Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat boleh bertanding dengan memberi hujah yang lebih rasional, bertaraf dunia dan melihat keadaan rakyat sebagai keutamaan, bukannya lagi isu peribadi yang dilondeh dan ditayangkan kepada umum.

Kita hendak melihat ketinggian ilmu dan kepintaran kepimpinan Malaysia yang boleh membawa kemakmuran kepada negara kita.

 

No comments:

Post a Comment