Wednesday, September 02, 2009

Usahawan kemeja T muslimah

Kesedaran masyarakat Islam untuk memakai pakaian yang menutup aurat semakin meningkat. Berbanding 20 atau 30 tahun lalu, tahap kesedaran masyarakat Islam terhadap pakaian yang menepati ciri-ciri tuntutan agama mereka bertambah baik.

Berdasarkan pengalaman susahnya mencari pakaian kemeja T yang menepati kehendak dan tuntutan agama, bisnes Sumayya Design yang bersesuaian dengan kanak-kanak dan orang dewasa berkembang pantas kerana menyediakan penyelesaian kepada masyarakat Islam.

Diusahakan oleh dua sahabat, Norashikin dan Salmi, bisnes yang bermula di rumah telah berjaya menembusi pasaran antarabangsa.

Bermula dengan kemeja T untuk anak-anak sendiri, mereka mula menerima tempahan yang datangnya daripada kawan-kawan, jiran dan saudara-mara. Dari kanak-kanak, permintaannya berjangkit kepada orang dewasa. Proses mereka bentuk, memilih fabrik, warna dan mencari pasaran di lakukan sendiri.

Pasaran Sumayya melonjak selepas mereka mempromosi produk ini menerusi laman web pada pertengahan 2007. Sehingga rekaan untuk orang dewasa masih terhad kepada wanita.

Kalau dulu mereka menerima 10 hingga 20 helai, kini menerima 500 helai bagi setiap reka bentuk. Istimewanya kemeja T keluaran Sumayya ialah reka bentuk dan corak yang menarik di samping menggunakan kain kapas sepenuhnya.


Rancangan masa depan bisnes Sumayya Design?

Membuka bilik pameran, menambah baik laman web dan memanfaatkan teknologi sepenuhnya untuk menambah bilangan pelanggan. Di samping itu mencari idea-idea baru khususnya mereka bentuk tempahan eksklusif.

Bagi kedua-dua sahabat ini, mereka akan terus berusaha dan tidak akan duduk goyang kaki untuk maju depan bisnes yang berjaya ini. Sumbangan mereka menyelesaikan satu keperluan umat Islam memberi makna yang sangat besar kerana telah menunaikan fardhu kifayah dalam berpakaian menutup aurat.

No comments:

Post a Comment