Wednesday, September 16, 2009

Dapat wang dengan hobi kumpul setem

‘Dulu saya tidak faham nilainya, kini saya tahu hobi yang diamalkan bermanfaat,’ demikian kata seorang pesara guru, Mohd Kalam yang suka mengumpul setem dan sampul surat hari pertama. Beliau mengumpul setem sejak dari sekolah dan sanggup mengeluarkan belanja yang besar untuk memilikinya.

Antara setem dan sampul surat hari pertama yang masih disimpannya ialah setem hari kemerdekaan yang tertera cop 31 Ogos 1957. Sehingga kini beliau masih menyimpan lebih 25 jenis setem dan sampul surat yang menjadi barang bernilai untuk diri dan anak cucunya.

Sehingga sekarang beliau masih meneruskan hobi ini.


Bagaimana mengumpul setem dan sampul surat hari pertama memberi wang kepada beliau?

Seorang doktor pernah menawarkan RM1,000 untuk membeli satu setem dan sampul surat miliknya. Beliau sedia menjual setem dan sampul surat dalam simpanannya dengan harga RM200 sebagai kenang-kenangan.


Selain setem yang berkaitan dengan hari kemerdekaan, beliau turut menyimpan koleksi setem setahun selepas merdeka dan 10 tahun selepas merdeka. Tarikh-tarikh penting seperti pertabalan Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong turut disimpannya sebagai bahan kenangan.

Menghayati hari-hari penting dalam sejarah negara seperti kemerdekaan, ulang tahun kemerdekaan atau pertabalan pembesar negara melalui setem dan sampul surat hari pertama. Sejarah akan terus diingati jika anda mengambil usaha mengumpulkan semua detik bersejarah ini.

Selain daripada setem, hobi-hobi yang dulunya disimpan di rumah anda kini boleh dikomersialkan. Bagaimana?

Anda rancang adakan persembahan solo di karnival, bilik pameran atau ekspo yang berkaitan dengan hobi anda itu. Setiap hobi ada peminat fanatik yang sanggup menghabiskan masa mereka melawat dan berbincang tentang hobi berkenaan. Bagi setiap kali pameran, katakan anda mengenakan bayaran masuk sebanyak RM5.00 bagi kumpulan keluarga, ia sudah dikira banyak kalau bilik pameran hobi anda dikunjungi 100 orang sehari.

Bagi anda yang telah lama mengumpul gambar bangunan, pemandangan atau lukisan berharga, anda patut berkongsi hobi itu dengan orang ramai. Jika hobi anda membuat bunga hiasan, melukis di atas kaca, menghias tanah liat atau dekorasi bahan-bahan terbuang, inilah masanya untuk anda menyertai aktiviti di sekitar anda. Kenakan bayaran supaya orang ramai dapat menghargai kreativiti dan hobi anda ini.

1 comment:

  1. ni yang buat lagi semangat nak berkongsi hobi nih..
    =D

    ReplyDelete