Wednesday, September 30, 2009

Jual barang elektrik terus dari kilang ke pengguna

Ada sesetengah barang yang dijual di luar negara lebih murah dan berkualiti daripada yang dijual di dalam negara. Antaranya hi-fi, walkman, komputer atau telefon bimbit.

Kita juga kerap membaca laporan di akhbar dan menonton berita di televisyen mengenai rampasan barang elektronik seperti telefon bimbit tiruan ini. Tiruan kerana ada sesetengah komponen di dalam telefon berkenaan dikeluarkan dan dijual sebagai alat ganti yang kadangkala lebih mahal daripada harga pasaran yang disyorkan. Contohnya bateri, yang asli digantikan dengan tiruan dan dijual pada harga lebih tinggi.

Telefon bimbit tiruan sebenarnya memberi masalah kepada pengguna yang prihatin dengan kualiti. Di samping harga mahal, jaminan kualiti juga tidak ada. Sebab itulah kedengaran sekali sekala ada telefon bimbit yang meletup ketika bateri sedang dicaj.

Peluang anda untuk menjual telefon bimbit asli sangat luas dengan harga yang lebih murah dan berkualiti. Bisnes anda hanyalah sebagai agen pemasaran.

Caranya ialah anda mesti mendapatkan bakal pelanggan khusus yang mempunyai kemungkinan tinggi untuk membeli seperti penyelia di kilang, syarikat telekomunikasi dan elektronik. Mereka ini lebih cepat memahami kelebihan produk telefon bimbit yang anda cuba promosi.

Anda dapatkan bakal pelanggan melalui pertemuan bersemuka, hubungi pengedar di luar negara dan dapatkan perkhidmatan penghantar. Untuk satu telefon bimbit, anda dapat menjana RM100 hingga RM150 bergantung pada jenama dan kos penghantaran.

Kemahiran penting yang anda perlu ada jika hendak memulakan bisnes ini ialah ada rakan niaga di luar negara dan dapat membuat jaringan bisnes.

‘Kalau hendak seribu daya,’ anda boleh melakukannya jika anda mahu.

No comments:

Post a Comment