Monday, June 22, 2009

Syumul

Penulis: Azmah Nordin

Melalui novel Syumul, saya cuba memproses-kreatifkan latar dunia telekomunikasi. Mengungkapkan perasaan watak protoganisnya, Leonei (seorang feminis dari zaman silam yang seolah-olah dihantui cucunya lewat buku latihan usang yang ditulis ala diari dalam tulisan jawi). Cucunya, wanita korporat cemerlang itu juga menghadapi konflik gender apabila soal kewanitaan dianggap sebagai satu hambatan mencapai kejayaan dalam dunia korporat.

Makna persahabatan, kasih sayang sesama insan, manusia berinteraksi denganTuhannya, manusia berinteraksi dengan alam dan manusia berinteraksi sesama manusia turut cuba diutarakan lewal novel ini. llhamnya diperoleh semasa saya membeli surat khabar di kaki lima kedai buku, berhampiran beberapa kakitangan telekomunikasi yang tercegat di tepi kenderaan syarikat mereka sambil berseloroh sesama sendiri. Salah seorang daripada mereka seakan merungut tentang radio perhubungan kereta syarikat yang tidak berfungsi dengan baik.

"Macam manalah kamu orang ni – membaik pulih hubungan telekomunikasi yang serba canggih, boleh – tapi membaiki radio perhubungan sendiri yang jauh lebih simple, tak boleh!”

Pekerja telekomunikasi yang seorang lagi hanya tersengih-sengih, mungkinmenyedari bahawa ada pendengar ketiga (saya la tu!) yang turut terdengar teguran sinis itu. Saya kenal lelaki itu. Dia sebenarnya, khabarnya, tidak mampu berkomunikasi sesama ahli keluarganya sendiri. Suasana rumahya sepi sesepi di tanah perkuburan, jika bukan pada musim hari lebaran.

Syumul! getus hati saya, didatangi ilham. Dan sama seperti proses kreatif penulisan novel yang lain, kali ini saya meneliti dan menghayati kehidupan manusia yang terlibat dalam dunia telekomunikasi pula. Watak-watak utama diambil daripada watak-watak manusia di dunia realiti (dengan menukarkan nama dan jawatan mereka, tentunya), dipindahkan ke dalam karya kreatif Dan berdasarkan pembacaan yang bukan sedikit, berusaha mengkaji dan memahami bahan ilmu/disiplin bantu hasil homework/fieldwork yang dilakukan, saya lalu mengetik keyboard komputer untuk memulakan proses kreatif penulisan novel Syumul.

Benar, pada ketika menulis manuskrip novel Syumul, pada hakikatnya, Malaysia memang belum lagi memiliki satelit sendiri. Tapi hati ini begitu teringin melihat ia menjadi kenyataan. Mungkin kerana itulah, lewat manuskrip Syumul, saya berusaha menggambarkan seolah-olah negara kita benar-benar sedang dalam proses memiliki satelit sendiri yang projek berkumpulannya diketuai oleh wanita (cucu Leone). Setelah karya itu siap diproses, tidak kisahlah sama ada karya itu dianggap sebagai karya fiksyen sains oleh segelintir pengkritik berwibawa lagi dihormati, yang sempat menilainya. Yang penting, impian saya menjadi kenyataan. Tidak beberapa tahun selepas menghasilkan manuskrip novel Syumul, Malaysia terbukti mampu dan sudah pun memiliki satelit sendiri. Cuma nama satelitnya saja sedikit berbeza, iaitu Mesat :).. dalam Syumul, saya namakan MalSat.

Melewati proses kreatif penulisan novel Syumul adalah salah satu pengalaman yang menyeksakan, sungguh! Saya bukan saja terpaksa mempelajari akan erti sebenar Syumul, malah perlu menerokai kehidupan masyarakat dalam dunia telekomunikasi yang serba canggih lagi kompleks. Begitu rumit untuk saya menanggapi segalanya dalam masa yang singkat.

Sumber: azmahnordin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment