Thursday, June 11, 2009

Bersama Mendidik dan Berbakti (2)

Para perwakilan yang dihormati sekalian,

15. Siapakah yang perlu mengambil tanggungjawab mengislahkan masyarakat ini? Tidak lain dan tidak bukan, ianya menjadi tugas dan tanggungjawab ahli-ahli Haluan. Namun, kita juga mesti berkongsi usaha dengan rakan-rakan kita yang lain baik agensi kerajaan ataupun pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyedari bahawa tugas yang dipikul ini akan lebih berkesan jika dilakukan secara kolektif. Kita juga perlu mengajak individu-individu yang prihatin dan mengambil berat keadaan masyarakat untuk turut bergabung dengan kita. Dalam erti kata lain, dari pemimpin hinggalah penyokong Haluan wajar bersama-sama dengan kepimpinan masyarakat melaksanakan amanah ini supaya akan lahir kelak sebuah masyarakat yang sejahtera, merasai nikmat hidup dan dapat menjalankan peranan mereka sebagai khalifah Allah SWT (maksud ayat 30 surah Al-Baqarah).

16. Semasa Rasulullah SAW hadir dalam kalangan masyarakat Makkah, jahiliyah berleluasa. Manusia bertuhankan berhala dan jauh daripada mengenal Allah SWT. Masyarakat tidak kenal yang hak dan bathil sehingga menyebabkan mereka tidak dapat membezakan yang mana satu permata dan yang mana satu kaca. Rasulullah SAW membawa dakwah bersama-sama peribadi yang dimantapkan dengan empat sifat iaitu sidq, amanah, tabligh dan fathonah. Persediaan ini juga menjadi prasyarat yang sangat mustahak kepada ahli Haluan jika ingin mengubah masyarakat. Sifat-sifat ini boleh dibentuk tetapi perlu melalui proses pentarbiyahan yang betul dan mantap. Sifat-sifat ini adalah sifat nabi yang perlu dikuasai. Ia juga melambangkan penguasaan diri melalui tahap kepimpinan yang terpuji.

17. Dalam buku ‘Developing The Leaders Around You' oleh John C. Maxwell, beliau berkata: ‘Tidak ada organisasi yang boleh berjaya tanpa barisan kepimpinan yang baik. Peranan pemimpin yang paling utama ialah melatih dan membentuk barisan pelapis seterusnya memimpin orang lain pula. Modal insan adalah aset paling berharga kerana suatu sistem yang diamalkan sampai masanya menjadi usang, bangunan menjadi buruk dan mesin menjadi haus tetapi modal insan dapat berkembang, terus membangun dan menjadi lebih produktif dan efektif jika organisasi memiliki barisan pemimpin yang baik dan dapat memahami nilai yang ada pada pengikutnya.’ Buku ini memberi beberapa panduan yang sangat kritikal untuk menjadi pemimpin yang boleh membangunkan pengikut dan kualiti modal insan. Antara persoalan dan isu yang dibangkitkan yang relevan untuk difikirkan ialah: Am I raising up potential leaders? Creating climate for potential leaders, Identifying potential leaders dan Nurturing potential leaders. Sesebuah organisasi tidak dapat meningkatkan nilai atau produktiviti tanpa memiliki sumber manusia yang berkualiti. Potensi organisasi berkait langsung dengan potensi modal insan.

18. Maknanya, membentuk pemimpin dan kepemimpinan mesti dilaksanakan agar organisasi benar-benar boleh berfungsi dengan cemerlang. Hal ini yang kurang diutamakan pada hari ini. Sedangkan ketika Barat datang dulu, mereka lakukan proses kepimpinan dari peringkat asas lagi. Mereka wujudkan Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) yang memilih pelajar-pelajar terbaik untuk diberi pendidikan dan peluang melanjutkan pelajaran. Individu-individu yang lahir daripada sistem ini akhirnya mendapat jawatan dan kedudukan istimewa. Mereka menjadi perancang dan pembuat polisi kepada British. Mereka nampak macam kita tetapi sebenarnya adalah mewakili British. Sistem pendidikan Rasulullah SAW yang bermula di institusi ‘Arqam bin Abi Arqam’ telah berjaya melahirkan saf kepimpinan berwibawa. Sebenarnya kita masih jauh ketinggalan dalam proses melahirkan saf kepimpinan yang diperlukan. Setakat ini kita hanya nampak proses pendidikan yang lebih menonjol. Walaupun usaha ini baik tetapi proses pendididikan itu mesti menuju ke arah melahirkan kepimpinan.

19. Dalam mendidik, Rasulullah SAW memberi latihan pandidikan yang komprehensif tentang nilai-nilai agung (sublime values) seperti semangat berpasukan, persaudaraan, menyayangi orang lain kerana Allah SWT, membersihkan hati, berusaha bersungguh-sungguh untuk merapatkan diri kepada Allah SWT, menyayangi negara dan masyarakat, dan mengambil berat serta memahami perkembangan dunia semasa. Semua nilai ini sangat berkaitan dengan apa yang dikemukakan dalam al-quran iaitu;

-semangat berpasukan


‘Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.’ (Al-Asr ayat 1-3)

- mengambil berat serta memahami perkembangan dunia semasa


‘Alif, Laam, Miim. Orang-orang Rom telah dikalahkan,
Di negeri yang dekat sekali; dan mereka sesudah kekalahannya itu akan mengalahkan lawannya, Dalam masa tidak sampai sepuluh tahun. Kepada pentadbiran Allah jualah terpulang segala urusan, sebelum berlakunya dan sesudah berlakunya; dan pada ketika berlakunya (kemenangan Rom) itu, orang-orang yang beriman akan bergembira.’ (Ar-Ruum ayat 1-4)

- berusaha bersungguh-sungguh untuk merapatkan diri kepada Allah SWT


‘Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja; dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata.’ (Al-An’am ayat 59)

20. Catatan seerah banyak menjelaskan kepada kita bahawa para sahabat belajar untuk menyayangi negara mereka, belajar untuk bersabar dan mengelak daripada membalas dendam. Dalam Surah Hud digambarkan cerita para nabi yang melalui pelbagai tekanan, sebagai pengajaran untuk para sahabat bersabar dan cekal hati dalam perjuangan. Dalam Surah Yusuf, diterangkan bagaimana Nabi Yusuf AS yang difitnah dan dipenjarakan namun baginda bersetuju untuk menolong mereka yang jahat ke atasnya demi negara dan rakyat. Kita juga wajar belajar daripada Nabi Yusuf AS yang tidak membalas dendam walaupun baginda ada kesempatan berbuat begitu. Nabi Isa AS juga menjadi bahan celaan dan lontaran kata-kata kutukan semasa baginda berdakwah dari kampung ke kampung. Walaupun Nabi Isa AS sentiasa memperkatakan yang baik kepada orang ramai, kata-kata nista dan cercaan masih lagi di bibir mereka. Lantas para sahabat bertanya apakah rahsia dan sebab kejadian tersebut. Isa AS menjawab: ‘setiap orang itu akan membelanjakan (mengeluarkan) apa yang ada pada dirinya’.

21. Kembali kepada sistem pendidikan Rasulullah SAW. Apa lagi yang kita tahu tentang sosok Al-Arqam? Adakah beliau seorang pemimpin tentera? Orang berilmu? Kita tahu Rasulullah SAW hanya memilih orang yang unik, namun apakah keunikan Al-Arqam? Keunikan beliau hanyalah menawarkan sebuah rumah- itulah yang membuatkan beliau unik. Baginda SAW memilih individu ini dengan pemilihan yang teliti, melakukan satu bentuk pembersihan terhadap anggota jemaah sehingga mereka dapat dijadikan sebagai satu kekuatan dalam proses perubahan yang dilakukannya.

22. Al-Arqam tidak ada yang istimewa untuk ditawarkan kecuali rumahnya dan beliau lakukan dengan bersungguh-sungguh. Terlibat secara aktif dalam masyarakat tidak bermakna akan mengehadkan kerja-kerja mendidik dan berbakti. Usaha ini akan lebih bermakna apabila rasa bahagia ketika memberi melebihi segala-galanya. It is when the giving is taking; extending your life to that of every life that benefits from your benevolence.

23. Al-Arqam memberi contoh bagaimana masyarakat kita, khususnya anak-anak muda remaja dapat dibimbing ke arah horizon hidup yang baru. Pada masa yang sama kita boleh mengambil iktibar dari sudut apa yang boleh kita sumbangkan dalam usaha mendidik dan berbakti kepada masyarakat – dalam bentuk yang paling ‘simple’.

24. Justeru dalam hal kepimpinan, kita perlu meletakkan fokus untuk membentuk individu-individu seperti yang dilahirkan dari rumah Arqam bin Abi Al-Arqam. Bagaimana ianya harus dilaksanakan? Kita lihat institusi-institusi yang kita ada ketika ini. Antaranya ialah institusi ekonomi dan institusi pendidikan. Kita juga ada institusi kebajikan. Ringkasnya, pelaksanaan adalah melalui institusi-institusi seumpama ini. Dalam institusi pendidikan, saya ambil contoh Kolej Teknologi Darulnaim (KTD). Ketiga-tiga elemen iaitu ekonomi, pendidikan dan kebajikan kita gabungkan di satu tempat. KTD bukan hanya fokus kepada pendidikan malah lebih luas daripada itu. Aspek ekonomi, kita mencari wang untuk membina dan mengukuhkan KTD seperti yang dapat kita lihat hari ini. Kita berjumpa ramai orang, meraih sokongan dan komitmen mereka untuk membantu kita. Aspek pendidikan, kita merangka dan melaksanakan model pembangunan individu yang menyeluruh. Aspek kebajikan, kita membiayai pendidikan dan keperluan golongan yang susah. Hal ini kita nyatakan secara jelas pada motto KTD iaitu ‘Profesional, Berketrampilan, Beretika’. Orang profesional tetapi tidak berakhlak akhirnya akan rosak. Manakala akhlak yang baik tapi tidak boleh memberi manfaat maka tidaklah mencukupi. Biarlah pelajar-pelajar KTD yang keluar ke masyarakat sebagai profesional yang mempunyai kesedaran untuk membantu orang lain sehingga membentuk mata-mata rantai yang bantu-membantu. Motto ini kita terjemahkan ke dalam ayat yang lebih bermakna iaitu: Belajar biar pandai, perangai biar berakhlak dan hidup biar orang lain boleh tumpang (menyumbang kepada orang lain).

25. Walaupun KTD hanyalah IPTS yang masih kecil, berusia setahun jagung, namun di sebalik itu tersembunyi cita-cita yang besar untuk menjadi sebuah IPTS yang unggul di peringkat dunia. Ahli-ahli perlu ingat dan yakin bahawa tanggungjawab pendidikan adalah tanggungjawab bersama. Meskipun nampak jauh dan seolah-olah satu mimpi, tapi yakinlah bahawa segala yang besar itu bermula dari yang kecil. Cuma masa yang menentukan iaitu sama ada cepat atau lambat. KTD merupakan organisasi kita yang harus kita merasai ‘ownership’nya. KTD adalah kilang pembentukan peribadi, pendokong dan penyokong Haluan. KTD adalah jalan pintas untuk menjadikan masa depan Haluan menjadi kenyataan dengan izin Allah SWT. KTD mampu menghasilkan gelombang besar yang berupaya meruntuhkan apa saja yang menghalang cita-cita kita seandainya segala potensinya dimaksimumkan, Insya Allah.

Para perwakilan yang dihormati sekalian,

26. Dalam setiap perancangan ke arah mencapai matlamat, kita perlukan persiapan yang lengkap. Apakah persiapan yang kita perlu lakukan? Pertama, menyiapkan diri dan organisasi kita dengan ilmu syara’ dan waqi’. Kedua-dua elemen ilmu ini akan membentuk keseimbangan sehingga melahirkan peribadi-peribadi yang dikehendaki oleh Allah SWT, sakhsiah yang akrab dan rapat dengan Allah SWT dan digelar insan rabbbani dari segi tauhid, fikrah dan sahsiah. Dalam Risalah Ta’alim, Imam Hassan Al-Banna telah menggariskan lebih dari 30 kewajipan al-akh muslim. Salah satu daripadanya ialah cekap membaca dan menulis. Sehubungan dengan ini, beliau menyarakan agar setiap Muslim menyediakan perpustakaan sendiri serta meningkatkan pengkhususan dalam satu-satu bidang. Penguasaan ilmu ini dapat meningkatkan kefahaman dan membolehkan seseorang benar-benar memahami sesuatu isu atau permasalahan semasa dan seterusnya menentukan penyelesaian yang sesuai dengan fikrah.

27. Kedua, kemahiran insaniah (soft skils) seperti komunikasi, kerja berkumpulan dan perhubungan awam. Kemahiran insaniah ini merupakan proses melahirkan ahli haluan yang berpengetahuan, inovatif, memiliki jati diri, beretika, terlatih dan berjaya dalam setiap gerak kerja. Ilmu dan kemahiran bergerak seiring dengan persiapan ketiga iaitu akhlak. Asas akhlak ialah iman, Islam, taqwa dan ihsan. Kesemunya mesti dilaksanakan dalam bentuk praktikal supaya terbentuk nanti individu yang menjadi contoh kepada masyarakat. Rasulullah SAW adalah contoh akhlak terbaik untuk diikuti seperti sabdanya yang bermaksud, ‘Sesungguhnya aku diutuskan hanyalah untuk menyempurnakan akhlak yang mulia’ (HR Malik, Ahmad, Hakim, At-Tabarani dan Bukhari).

28. Sheikh Mustafa Masyhur berkata: ‘perbaiki dirimu dan serulah orang lain kepada dakwah’. Perbaiki diri termasuk berusaha menguasai diri dengan ilmu dan kemahiran seterusnya menghiasi diri dengan akhlak mulia. Dalam realiti hari ini, akhlak sudah tidak memberi makna yang signifikan dalam kepimpinan. Pemimpin yang terlibat dengan masalah moral, rasuah dan penyalahgunaan kuasa masih diberi tempat dalam pentadbiran negara menyebabkan saf kepimpinan itu sendiri tidak lagi dihormati. Sebagai ahli Haluan, kita, Insya Allah, akan terus berusaha meningkatkan akhlak pada diri kita dan pada masa yang sama berusaha membangunkan akhlak dalam kalangan individu yang kita didik supaya kesegaran akhlak yang berasaskan Islam, iman dan ukhuwwah menjadi penyelamat kepada kemarau dan kekusutan model kepimpinan ini. Usaha yang dilakukan khususnya oleh Haluanita iaitu menganjurkan kem motivasi remaja, Pesona Remaja telah dirangka untuk membimbing remaja bagi meningkatkan jari diri, sakhsiah dan pembelajaran efektif. Program ini juga mendedahkan mereka cabaran-cabaran hidup untuk memantapkan diri sebagai pelajar muslim yang mempunyai akhlak yang tekal dan tahu hala tuju masa depan mereka. Sesungguhnya, pelaksanaan tanggungjawab ini bukan suatu yang mudah untuk dilakukan. Di sana akan sentiasa wujud halangan dan hambatan. Justeru, sudah semestinyalah pengorbanan dituntut. Kejayaan umat Islam dahulu adalah berpaksikan pengorbanan apa saja yang ada pada mereka– tenaga, masa, harta hatta jiwa sekalipun. Sesungguhnya antara resepi penting bagi kejayaan ialah pengorbanan. Tidak ada kejayaan tanpa pengorbanan.

Para perwakilan yang dihormati sekalian,

29. Setiap saat kehidupan yang dilalui, kita akan ditanya di hadapan Allah SWT. Kita bertanggungjawab ke atas tindak-tanduk yang dilakukan. Usaha-usaha kita bersama dalam mendidik dan berbakti kepada diri, keluarga dan masyarakat adalah amal yang sangat bermakna untuk kita bawa bertemu Allah SWT nanti. Kita memohon mudah-mudahan Allah SWT akan memberi petunjuk-Nya semasa kita bekerja ini supaya dipermudahkan kerja-kerja kita, ‘Barangsiapa yang tidak diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya walau sedikit pun’ (An-Nuur ayat 40.) Marilah kita bersama-sama di semua peringkat, bersatu di dalam saf yang kukuh, menyegerakan tanggungjawab persaudaraan dengan rasa kasih dan sayang, menghargai, bantu-membantu, lengkap melengkapi, mengutamakan orang lain, merasa bahagia dengan memberi dan bekerja menyebarkan dakwah di mana-mana sahaja. Persiapkan diri kita dengan menjadikan Rasululah SAW sebagai model dan contoh ikutan, membuat perancangan yang berkesan dan sentiasa memberi fokus dalam setiap usaha yang kita lakukan.

30.Rebut sepenuhnya ruang-ruang yang dibenarkan oleh realiti bagi menterjemahkan hakikat Ad-Din, agar masyarakat boleh faham Ad-Din melalui Al-Hal (realiti @ kehidupan). Manakala dalam melaksanakan kerja-kerja ma’ruf yang dibenarkan dalam ruang realiti yang ada, kita perlu sentiasa beringat agar ma’ruf yang besar itu tidak diabaikan. Dalam menjelaskan al-ma’ruf al-akbar ini fahami dan kuasai sungguh realiti dengan menggunakan kaedah-kaedah yang dibenarkan oleh Islam.

31. Akhirnya, saya berdoa supaya kita dapat melaksanakan tugas-tugas yang diamanahkan ini dengan baik dan berkesan dan mudah-mudahan suatu hari nanti Haluan akan berada di pesada masyarakat secara waqi’ dan menyeluruh. Mereka melihat Haluan sebagai sebuah organisasi yang dapat menawarkan penawar penyelesaian kepada permasalahan semasa seterusnya memayungi kehidupan mereka dengan pelbagai kebajikan melalui pendidikan dan khidmat. Semoga Allah SWT memberkati usaha kita demi memartabatkan maruah bangsa, negara dan Ad-Din, Insya Allah.

Waasalamu’alaikum warah matullahi wabarakatuh.

No comments:

Post a Comment