Sunday, June 21, 2009

Aku bukan Superman

Ketika mengendalikan Latihan Dalam Kumpulan (LDK) untuk bakal-bakal guru dari institut perguruan di Kuala Lumpur, kami membincangkan perihal cabaran-cabaran guru semasa berhadapan dengan pelajar. Salah satu cabaran tersebut ialah gejala sosial yang melibatkan golongan pelajar seperti merokok, buli, gaduh dan khalwat.

Dalam hal khalwat, saya teringat berita-berita semasa di surat khabar yang mendedahkan kanak-kanak seawal usia 10 tahun sudah punya kekasih hati atau girlfriend. Apatah lagi pelajar yang berusia belasan tahun, tentu mereka juga sudah memiliki kekasih hati masing-masing.

Lalu saya teringat lagu yang istimewa, dinyanyikan oleh kumpulan Lucky Laki iaitu ‘Aku bukan Superman’. Lagu ini dinyanyikan oleh tiga orang kanak-kanak yang masih belum pecah suara. Melihat persembahan mereka di Youtube atau Metacafe, lirik lagu ini menceritakan kegagalan seorang anak lelaki menahan air matanya setelah girlfriend nya lari. Ayahnya berkali-kali memberitahu bahawa seorang lelaki tidak boleh menangis, mesti kuat, mesti tangguh dan tahan sukar. Namun sakitnya cinta membuatkan kanak-kanak ini menangis.

Lagu ini memberi mesej ketabahan seorang lelaki tidak kebal apabila ditinggalkan kekasih hati. Emosi lelaki akan lebur juga kerana perbuatan seorang perempuan. Nasihat ayah kepada anak-anak adalah sangat baik namun ia perlu disusuli dengan kasih sayang yang berterusan. Insya Allah, doa ibu dan ayah kepada anak-anak yang menghadapi masalah sosial khususnya dalam peringkat umur remaja dapat membantu mereka melayari hidup dengan lebih baik.

No comments:

Post a Comment