Saturday, June 20, 2009

Kali Sulphuricum

Bertindak pada peringkat akhir keradangan, jangkitan pada saluran pernafasan, hingus, resdung dan jangkitan pada telinga. Ciri-cirinya ialah mukus kekuningan. Oxaluria (kehadiran asid oksalik khususnya kalsium oksalat dalam air kencing). Penawar yang berperanan dalam mengekal dan memelihara kulit yang sihat. Juga membantu Ferum Phos untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan dan dalam kes letusan kulit yang kecil dan hidung berair.

Kepala: Sakit kepala rheumatik, mula pada sebelah petang dan dalam bilik panas. Kelemumur mengelupas.

Telinga: Discaj kekuningan; otitis media.

Hidung: Sejuk dengan discaj kekuningan dan berlendir. Hilang daya bau.

Muka: Rasa sakit dalam bilik panas, lega dalam bilik sejuk atau tempat terbuka. Kanser kulit (epithelioma).

Perut: Lidah berbalut kuning dan licin. Rasa hambar. Gusi sakit. Rasa dahaga, loya dan muntah. Rasa ada benda tertentu dalam perut. Cirit-birit. Sembelit dengan buasir.

Seks lelaki: Radang buah zakar.

Seks perempuan: Haid terlalu lewat, melekat dengan rasa berat dalam abdomen.

Pernafasan: Bunyi meretih dari paru-paru yang agak kasar. Bunyi mukus berdetar-detar dalam dada dengan sesak nafas dan batuk-batuk. Batuk teruk di sebelah petang dan persekitaran yang panas. Serak-serak dan batuk. Radang tekak.

Kakitangan: Sakit di leher, belakang dan kaki tangan; teruk dalam bilik hangat. Sakit bila digerakkan.

Demam: Psoriasis. Kudis; panas terbakar, gatal ruam dan jerawat pecah. Ruam nettle (tompok merah pada kulit seperti kena miang). Kanser kulit. Kudis selepas campak.

Melarat: Petang, bilik hangat.

Lega: Tempat sejuk dan ruangan terbuka.

Patologi: Abses (darah kotor); batuk; kahak; campak (mencegah dari berkudis); cirit-birit sebelah malam; discaj berair kuning; kembung perut; psoriasis; lidah berselaput kuning; tahi mata kuning; tahi telinga kuning kehijauan dan melekat-lekat; keputihan; haid.

No comments:

Post a Comment