Monday, March 02, 2009

The fall of Soeharto

Penulis: Geoff Forrester dan R.J May (editor)
Tahun: 1999
Penerbit: Select Books Pte Ltd, Singapore.
Muka surat: 261

Presiden Soeharto telah menjadi topik penting di Asean. Beliau menjadi pentadbir Indonesia selama 32 tahun dan meletakkan jawatan pada 21 Mei 1998 di tengah-tengah tunjuk perasaan.

Bagaimana beliau disingkirkan daripada pejabat presiden selepas sebelas minggu dilantik menjadi peneraju negara itu pada 10 Mac? Apa faktor yang menyebabkannya tumbang? Siapa yang menjadi perancang utama? Apakah terdapat prospek untuk reformasi politik dan ekonomi selepas era Soeharto?

Buku ini membincangkan beberapa persoalan penting yang melingkungi sebab-musabab kejatuhan Soeharto. Ia termasuk perkembangan terkini ketika peristiwa dahsyat pada Mei 1998. Ia membincangkan peranan pelajar dan perancang utama di kalangan pemimpin utama negara itu yang menyumbang kepada kejatuhan Soeharto. Buku ini juga menganalisis punca-punca Soeharto dijatuhkan, mencadangkan beberapa pilihan untuk hala tuju masa depan di Indonesia dan melihat sepintas lalu implikasi peristiwa di Indonesia ke atas negara serantau.

Tulisan dalam buku ini disumbangkan oleh penganalisis politik dan ekonomi dari Indonesia, Australia dan sebagainya.

The Fall of Soeharto adalah hasil kerja keras untuk dijadikan sebagai bahan pengajaran sejarah di Indonesia dan Asia Tenggara. Ia juga boleh menjadi asas kepada rujukan pelajar pasca Soeharto.

No comments:

Post a Comment