Wednesday, March 25, 2009

Dobi layan diri

Ramai orang sibuk dengan kerja. Hidup sudah menjadi sebati dengan budaya segera termasuk menguruskan makan dan pakai pun hendakkan segera. Dobi layan diri semakin popular di negara kia, lebih-lebih lagi banyak kawasan perumahan dan kampus institusi pengajian tinggi dibuka. Bagaimanapun konsep ini telah lama popular di Eropah dan Jepun.

Kelebihan bisnes dobi layan diri ialah memudahkan pakaian dicuci. Dengan memasukkan wang 10 sen, 20 sen dan 30 sen, cucian pakaian dapat disiapkan dalam tempoh yang singkat berbanding mencuci sendiri dengan tangan. Masa untuk mencuci juga sangat fleksibel: pagi, petang, siang atau malam mengikut keperluan sendiri. Caj juga murah.

Jika anda berminat dengan bisnes ini, di mana tempat yang paling sesuai?

Dua tempat yang menjadi tumpuan ialah kolej atau asrama penginapan pelajar IPT dan juga kawasan perumahan.

Bagi pelajar, dobi layan diri memudahkan hidup mereka untuk belajar kerana dapat menguruskan masa mencuci tanpa mengganggu pelajaran. Bagi yang malas mencuci, dobi layan diri adalah jalan penyelesaian yang sangat hebat!

Kolej kediaman yang menyediakan dobi seperti ini dapat memberi nilai tambah untuk perkhidmatan yang disediakan supaya pelajar dapat tinggal dengan selesa. Malahan pihak kolej tidak perlu menyediakan ruang yang luas untuk cucian tangan.

Di kawasan perumahan, semakin banyak rumah dibina, kepadatan penduduk turut bertambah, lebih-lebih jika banyak rumah pangsa dibangunkan. Bisnes anda tentulah meningkat secara mendadak.

No comments:

Post a Comment