Friday, March 06, 2009

Nabi Zakaria AS sentiasa berdoa







‘(Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut. Dia merayu dengan berkata: Ya Tuhanku! Sesungguhnya telah lemah tulang -tulangku, dan telah putih melepaklah uban kepalaku dan aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepada-Mu.’ (Surah Maryam:3-4)

Nabi Zakaria AS adalah salah seorang daripada nabi dan rasul yang diceritakan dalam al-quran. Baginda diberi umur yang panjang hingga dapat merasai usia tua. Isterinya dianggap mandul kerana belum dapat melahirkan anak sebagai zuriat. Walaupun telah lanjut usia, baginda masih lagi tidak merasa hampa menadah tangan kepada Allah SWT dengan berhati-hati, penuh harapan dan suara yang perlahan. Di hadapan Tuhannya, Nabi Zakaria AS menceritakan keadaan dirinya yang lemah, badannya yang tidak lagi kuat, tulang-temulang yang semakin hilang kudrat dan uban yang melingkari rambutnya.

Keyakinan Nabi Zakaria AS dengan janji-janji Allah SWT memang sangat mengagumkan. Daripada ayat ini jelas kepada kita betapa baginda tidak ada niat berputus asa dan kecewa memohon doa daripada Tuhannya. Baginda sangat teringin mempunyai seorang anak. Namun isterinya tidak mampu menzahirkan hajatnya walaupun berbaga-bagai ikhtiar dilakukan.

Seorang nabi sentiasa diuji. Dalam kes ini, Nabi Zakaria AS diuji dengan seorang isteri yang mandul dan tidak dapat memberi zuriat. Namun sikap dan cara fikir baginda sangat berbeza. Dia sangat yakin dan utuh terhadap doa yang dimohon. Kerana itulah baginda terus-menerus berdoa tanpa rasa kecewa.

Iktibar kisah Nabi Zakaria AS kepada kita ialah jangan sekali-sekali berputus asa berdoa biarpun telah tua. Perasaan orang yang berkahwin tetapi tidak diberi anak sangat berbeza dengan pasangan yang mempunyai anak walaupun seorang. Timbul perasaan kecewa, marah dan cemburu.

Janji Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya ialah setiap doa yang dimohon insya Allah akan dikabulkan. Setiap masa adalah detik yang terbaik untuk menggantung harap kepada Allah SWT- Tuhan yang menjaga keselamatan dan kesejahteraan diri. Apabila naik kenderaan, kita ada doanya. Keluar rumah atau hendak makan, juga ada doanya. Malah masuk dan keluar tandas ada doa yang disyorkan. Justeru, berdoa akan memelihara diri dan menjamin setiap perkara akan dirahmati.



No comments:

Post a Comment