Wednesday, March 18, 2009

Kedai dobi

Ramai orang yang berminat dengan bisnes kedai dobi kerana banyak daya tarikannya. Tetapi tidak tahu bagaimana hendak memulakannya. Tidak tahu cara yang sepatutnya dilakukan untuk membuka kedai dobi ini.

Banyak faktor yang perlu diambil kira bagi memulakan perniagaan dobi ini umpamanya lokasi. Sebaiknya di kawasan tumpuan atau laluan orang ramai, kepadatan penduduk tidak kurang dari 10,000, kelompok bumiputera tidak kurang daripada 50 peratus dan sekurang-kurangnya 50 peratus daripada penduduknya berpendapatan sederhana dan tinggi.

Luas kedai pula ialah 20’ x 60’ atau ½ keluasan untuk menjalankan perniagaan cucian basah. Jumlah mesin yang diperlukan, jenis perkhidmatan yang ingin ditawarkan, pelanggan dan pemasaran.

Berapakah modal permulaan yang diperlukan dan cara pengurusan kedai dobi? Ia bergantung kepada kita. Ada yang membeli kedai dobi sedia ada dengan harga RM60,000 termasuk sewa kedai, barang-barang di dalam kedai dan pekerja. Pelanggan kedai dobi ini memang telah sedia ada.

Pengalaman mereka yang membuat bisnes kedai dobi ada macam-macam. Sesetengahnya menganggap keuntungan kedai dobi agak kecil sedangkan modal pulak besar. Untuk berjaya, perlukan banyak kesabaran dan strategi untuk meningkatkan keuntungan, selain terpaksa menghadapi kerenah pelanggan.

Jika anda memulakan operasi dari 8 pagi hingga 8 malam setiap hari, untung kasar ialah RM9,000. Kalau rajin dan perkhidmatan berkualiti, ia boleh mencecah RM12,000. Ada pengusaha bisnes kedai dobi mampu memiliki 6 cawangan kedai dobi dan dapat menikmati kerusi empuk Totoya Harrier.

Jadi, bisnes kedai dobi memang boleh memberikan pulangan yang lumayan kalau kita dapat memberi sepenuh komitmen dan membuat perancangan bagi meningkatkan jualan. Kemahiran komunikasi interpersonal merupakan syarat yang mesti ada di dalam semua pekerja kedai dobi supaya pelanggan tidak rasa diketepikan.

Kalau anda berjanji untuk menyiapkan cucian dalam masa tiga hari, pastikan anda menepati janji tersebut. Jika tidak, pelanggan anda akan lari dan mendapatkan khidmat daripada pesaing anda.

Sekarang ada bisnes dobi yang lebih menarik. Tak perlukan pekerja yang ramai. Namanya "a coin laundry business" iaitu mesin yang dimasukkan wang untuk mencuci. Dengan kaedah ini, anda tidak perlu risau lagi untuk memikirkan ruang yang luas atau sewa yang tinggi kerana mesin itu sendiri pun dapat menjimatkan kos bagi bisnes anda untuk jangka masa panjang.

No comments:

Post a Comment