Sunday, March 29, 2009

Cerita nikah kawin 1

Yup.. cam yang terjadi cam abang saya... bukan pasal tok imam atau soalan yang ditanya.. .tapi orang sekeliling yang tak faham masalah.Masalah abang saya, dia gagap... semasa dia hantar borang pada imam yang bertanggungjawab, dia dah bagitau imam tu masalah dia.. tok imam kata tak ada masalah, orang gagap pun ada caranya... maksudnya tidak la susah nak ucap lafaz akad tu.

Sampai masa nikah tu memang la tersangkut sikit masa abang saya ucap lafaz terima tu, pak imam ok, saksi pertama ok, pak sedara pengantin perempuan pulak kata tak ok. Imam tu siap cakap la, ‘pengantin lelaki ni ada masalah gagap dan dia dah maklumkan pada saya,’ tapi masih pak sedara pengantin perempuan tak mau terima... mintak jugak lagi... mujur la kali kedua tu lepas, berpeluh juga la abang saya nak menahan gagapnya tu... buatnya 3-4 kali lafaz masih gagap bukankah akan menyusahkan, sedangkan Islam ni mudah.

Saya penah dengar tazkirah sorang ustaz terkenal katanya boleh juga dilafaz seperti ‘aku terima’ atau ‘saya terima’ tu je... yang orang Melayu ni pulak suka sangat nak menyusahkan.. . nak jugak suruh jawab panjang berjela... pentingkan adat sedangkan adab dalam Islam tak mau jaga pulak...

Sumber: yahoogroups
Post a Comment