Thursday, November 29, 2007

Penerimaan (2-akhir)

Sangat sukar melihat realiti. Apabila berada dalam keadaan menafikan tahap disiplin diri, pemikiran kita berada dalam khayalan. Sama ada kita terlalu pesimistik atau optimistik, kedua-duanya melekakan diri kita.

Jika pesimistik, kita hanya memilih tugas-tugas yang mudah dan mengelak yang sukar walaupun kita boleh melakukannya. Dari perspektif optimistik, kita akan terus mencuba melakukan tugas-tugas yang susah dan sukar, barangkali kita gagal. Tetapi keadaan itu akan mendorong mental dan fizikal kita untuk menjadi lebih kuat menghadapi cabaran.

Seorang penulis Barat yang gigih berusaha mengubah hidup berkongsi pengalamannya menuai usaha mendisiplin diri ini. Ketika berumur 20 tahun, beliau tinggal dalam sebuah apartment kecil dan masa tidurnya dari jam 4 pagi hingga 1 tengah hari. Kerap mengambil makanan segera. Tidak pernah membuat senaman atau latihan kecergasan diri kecuali beberapa kali sahaja berjalan-jalan di sekitar taman.

Aktiviti harian ialah melepak bersama-sama rakan. Setiap hujung bulan, beliau tidak ingat hari-hari penting yang dilaluinya sepanjang tahun berkenaan.

Beliau tidak ada kerja, tidak ada pendapatan, tidak ada matlamat hidup, tidak ada perancangan dan tidak tahu nasib masa depannya. Berasa dirinya berhadapan dengan banyak masalah dan keadaan hidup tidak banyak berubah. Hanya menunggu keadaan berlaku kemudiannya memberi tindak balas. Tetapi beliau berhadapan dengan keadaan realiti iaitu duduk menunggu tidak akan membawa hidupnya ke mana-mana. Jika beliau keluar dan membuat sesuatu, fikirnya beliau sedang membuat perubahan ke atas dirinya itu.

Pada peringkat awal, banyak halangan dan kesukaran yang dialami tetapi beliau tidak menghadapinya dan mengumpul kekuatan diri dalam tempoh yang singkat.

Empat belas tahun berlalu umpama silih berganti siang dan malam. Beliau bangun pada pukul 5 pagi setiap hari, membuat latihan kecergasan diri senam hari seminggu, makan sayur-sayuran segar dan pejabatnya disusun rapi.

Kotak e-mail beliau sentiasa di kemas kini. Di atas mejanya tersedia satu siri matlamat bertulis dan rancangan tindakan untuk dicapai. Matlamat tahun 2005 telah pun terlaksana.

Sejak perubahan itu, beliau tidak lagi kabur tentang apa yang beliau mahu, melakukan apa yang disukai dan merasai perubahan yang sangat bermakna dalam hidupnya.

Semua perubahan tersebut tidak berlaku begitu sahaja. Dan yang pasti, tidak berlaku dalam sekelip mata. Ia mengambil masa dan kerja yang kuat.

Saya mengambil contoh penulis Barat dan profesor dari Italy ini sebagai kisah yang menarik untuk kita memulakan langkah membuat perubahan. Jika kita ingin membuat perubahan dan ingin benar merasai pencapaian dalam 5 hingga 10 tahun yang akan datang, binalah disiplin diri. Memang diakui ia sangat sukar tetapi amat berharga.

Langkah pertama ialah menerima keadaan kita sekarang sama ada suka ataupun tidak. Serah diri kita kepada kenyataan bahawa perubahan mesti berlaku. Dan kita tidak akan dapat kekuatan sehinggalah menerima keadaan diri kita ketika ini.

No comments:

Post a Comment