Wednesday, November 14, 2007

Kadar bunuh diri masih tinggi di Jepun

Sepanjang 2006, seramai 32,155 orang telah membunuh diri di Jepun, menjadikan jumlah ini sembilan tahun berturut-turut melebihi 30,000 orang. Pada 2003, jumlah ini adalah 34,427 orang.

Walaupun jumlah ini berkurangan sebanyak 397 daripada tahun sebelumnya, Jepun masih lagi berada pada kedudukan ke-10 sebagai negara yang paling tinggi kadar membunuh diri di dunia. Pertubuhan Kesihatan Sedunia melaporkan bahawa Lithuania menjadi negara paling tinggi kadar membunuh diri iaitu 42.1 peratus daripada 100,000 penduduk, diikuti Belarus dan Rusia.

Gelombang membunuh diri bermula pada 1958 dengan jumlah kematian adalah 23,641. Membunuh diri di Jepun tidak sama seperti di Iraq, Palestine atau Afghanistan kerana konsep membunuh diri sangat berkait rapat dengan keberanian dan mempertahankan diri (valiance and vindication). Konsep hara-kiri dan shinjyuu menunjukkan kedudukan sosial dalam masyarakat bagi kelas yang berbeza. Hara-kiri adalah keistimewaan yang diberikan kepada samurai bagi melindungi diri mereka daripada dibunuh oleh musuh. Manakala shinjyuu adalah bentuk membunuh di kalangan orang biasa.

Punca utama kejadian membunuh diri di Jepun ialah masalah kesihatan iaitu hampir 50 peratus, diikuti beban kewangan dan kesusahan hidup. Sebanyak 48 peratus daripada mereka ini tidak mempunyai sebarang pekerjaan.

Kadar 30,000 orang yang membunuh diri ini dikesan sejak 1998 apabila keadaan ekonomi yang teruk menyebabkan ramai yang muflis, hilang pekerjaan dan kecewa dengan hidup.

Bagi mengatasi masalah ini, kerajaan Jepun memperkenalkan undang-undang yang menghendaki pihak majikan menyediakan perkhidmatan kesihatan mental kepada pekerja mereka. Di samping itu berusaha mengurangkan kadar pengangguran dan menapis laman web yang menggalakkan membunuh diri.

Hasrat kerajaan Jepun ialah mengurangkan kadar membunuh diri sehingga 20 peratus dalam masa 10 tahun.

No comments:

Post a Comment