1.0 Pengenalan
Perubatan tradisional Melayu adalah warisan turun temurun nenek
moyang kita dan masih lagi diperlukan dalam kalangan masyarakat juga tidak
mungkin akan hilang begitu sahaja selagi masih ada pewaris kerana ianya
berupaya dan menjadi penawar kepada pelbagai penyakit yang berbahaya. Perubatan
ini mendapat perhatian masyarakat di Malaysia kerana tidak menggunakan
bahan-bahan kimia yang berbahaya malah merupakan kaedah yang selamat dan tidak
memberi kesan sampingan terhadap tubuh badan manusia.
Sesetengah rawatan perubatan tradisional mendatangkan kesan yang
baik, khasnya dalam mengubati tulang yang patah dengan menggunakan kepakaran
dan kelebihan yang ada pada mereka tanpa melalui proses rawatan seperti
perubatan moden. Rawatan tradisional lebih menyakinkan masyarakat. Antara
contoh perubatan tradisional Melayu ialah
penggunaan herba Melayu. Penggunaan herba di dalam perubatan tradisional
adalah sebagai pelengkap kepada rawatan untuk pelbagai penyakit.
Selain itu, urut Melayu merupakan teknik rawatan cara mekanikal
untuk memanipulasikan tisu badan, terutamanya otot. Ia digunakan sebagai satu
kaedah untuk merehatkan badan, memberi rangsangan atau memulihkan seluruh
badan. Antara bahan yang biasa digunakan dalam mengurut ialah minyak urut atau minyak angin yang diperbuat daripada minyak kelapa dan beberapa jenis tumbuhan yang
mempunyai khasiat ‘panas’. Ubat yang digunakan dalam urut kebiasaannya
merupakan hasil buatan mereka sendiri. Tumpuan
utama pengurutan biasanya dikenali umum bagi merawat perempuan lepas bersalin.
1.1 Objektif Kajian
Kajian ini dijalankan bertujuan mengupas serta menerangkan konsep
perubatan tradisional Melayu agar masyarakat luar lebih memahami dan tidak
mempunyai tanggapan yang buruk terhadap perubatan ini. Selain itu, mengetahui
amalan perubatan tradisional Melayu masa kini kerana masyarakat zaman sekarang
kurang didedahkan akan konsep ini dek kecanggihan teknologi kini yang kian
meningkat. Seterusnya, mengetahui sejauh mana penerimaan masyarakat terhadap
perubatan tradisional Melayu.
2.0 Asal Usul Perubatan
Tradisonal Melayu
Asal usul perubatan tradisional Melayu tidak dapat ditentukan bila dan
bagaimana orang-orang pada masa lampau mengubati penyakit kerana berdasarkan
kajian tiada bukti bertulis yang lengkap tentang kewujudan perubatan
tradisional ini. Menurut Gimatte (1915), perubatan
tradisional berasal daripada seorang lelaki yang bernama Akmal Hakim
sebagaimana yang dijelaskan oleh seorang bomoh dari Kelantan. Namun, pendapat
lain mengatakan bahawa perubataan tradisional berasal dari perkataan ‘pawang’
yang pertama kali digunakan di dalam buku mitos yang dipercayai pawang pertama
adalah Muhammad Saleh (Abdullah, 1927).
Seterusnya diperakui oleh pengamal kini bahawa Lukmanul
Hakim merupakan bomoh pertama dalam kalangan manusia. Perakuan ini disebabkan
kepercayaan terhadap Lukmaul Hakim yang dikatakan mempunyai segala pengetahuan
mengenai perubatan yang dikurniakan oleh Allah swt khususnya pengetahuan
tentang khasiat tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Seterusnya, pendapat seorang bomoh
di Alor Setar mengatakan Lukmanul Hakim adalah nama sebuah kitab namun tidak
dapat disahihkan kerana tidak mengetahui siapa yang menulis buku tersebut.
Pengamal perubatan tradisional dipercayai mengamalkan
shaminisme iaitu agama primitif penduduk yang tinggal di kawasan Selat Behring
yang berkembang ke Scandinavia, kemudiannya ke Tibet, China dan akhirnya sampai
ke Tanah Melayu. Seterusnya, pengaruh Hindu-Budha dahulunya berlaku semasa
zaman Sri Vijaya yang meluaskan pengaruhnya pada abad ke-13. Oleh kerana
pengaruh Hindu-Buddha yang sangat meluas pada masa itu, keadaan ini menyebabkan
banyak kesan ditinggalkan khususnya kepada budaya Melayu terutamanya kepada
amalan perubatan. Contoh istilah dan konsep yang masih digunakan sehingga kini
adalah amalan ‘tepung tawar’ batu nisan sebelum di bawa ke tanah perkuburan
(Abdul Majid,1927).
Namun, dengan kedatangan Islam pada akhir abad ke-14
telah mengubah sedikit kepercayaan dan amalan perubatan Melayu disebabkan oleh
Islam yang bersifat fleksibel memudahkan masyarakat Melayu menerima perubahan
amalan perubatan yang diperkenalkan oleh Islam. Terdapat pelbagai jenis buku
karangan Arab yang dijadikan panduan kepada amalan perubatan, ilmu hisab dan
sebagainya yang telah diterjemahkan dalam bahasa Melayu bagi memudahkan
pengamal perubatan kini menjadikannya sebagai rujukan. Hal ini menyebabkan,
amalan perubatan Melayu menerima banyak unsur falsafah Arab dan perubatan Islam
yang mana merupakan asas kepada penyesuaian unsur-unsur pemikiran Galen
(Hairudin Harun, 1990).
2.1 Definisi Perubatan
Tradisional Melayu
Perubatan Tradisional Melayu sebenarnya sudah berabad lamanya wujud
dan ianya diamalkan oleh bomoh dan Tok Dusun dahulu kala. Memang tidak hairan
kalau perubatan ini mendapat sambutan dan mendapat tempat dalam kalangan
masyarakat Malaysia disebabkan bahan-bahan yang digunakan mempunyai khasiat
yang tinggi serta tidak meninggalkan kesan sampingan yang merbahayakan tubuh
badan manusia. Dianggarkan terdapat 13,000 jenis tumbuh-tumbuhan yang
berpotensi untuk menjadi penawar bagi pelbagai penyakit.
2.2 Sistem Perubatan Tradisional Melayu
Perubatan tradisional Melayu terbahagi kepada dua
amalan petua iaitu amalan suruhan dan juga amalan tegahan. Amalan ini dipraktikkan
adalah kerana bagi membantu dalam pemeliharaan dan pemuliharaan tahap kesihatan
seseorang individu. Amalan suruhan ini berhubung dengan kuantiti yang perlu diambil dan khasiat yang terdapat
di dalam tumbuhan. Amalan ini bertujuan untuk mendapat keseimbangan serta
membantu untuk mengelakkan sebarang penyakit. Seterusnya, amalan tegahan pula
merupakan amalan untuk melarang pesakit daripada mengambil sesuatu makanan yang
juga dikenali sebagai tempoh berpantang yang bertujuan untuk memelihara
kesihatan secara berterusan.
Selain itu, pengamal perubatan tradisional Melayu
kebanyakannya mewarisi ilmu perubatan tradisional Melayu ini daripada keturunan
secara turun-temurun, guru, buku,
melalui mimpi atau ilham dan sebagainya. Dalam kalangan bangsawan,
terdapat satu buku yang dipercayai menjadi rujukan ilmu perubatan iaitu kitab
Tib dari Parsi. Perubatan tradisonal Melayu ini sememangnya telah lama
digunakan oleh golongan cendekiawan dan bangsawan dahulunya, namun, kehadiran
perubatan Barat menyebabkan perubatan tradisional Melayu semakin dilupakan. Hal
ini kerana, masyarakat Melayu pada masa itu amat mempercayai perubatan Barat
disebabkan kajian yang dilakukan lebih saintifik terhadap sesuatu penyakit.
Seterusnya, pengamal perubatan tradisonal Melayu
kebanyakannya mengkategorikan punca penyakit adalah bersangkutan dengan dua
unsur utama iaitu darah dan angin. Dua unsur ini perlu berada dalam
keadaan yang baik agar kesihatan
seseorang individu itu dapat dikekalkan. Sehubungan dengan itu, dua unsur ini
telah digunakan di dalam kaedah pengurutan bagi menolak angin untuk melancarkan
perjalanan darah. Sistem perubatan tradisonal Melayu turut mengamalkan
penggunaan tumbuhan semula jadi secara meluas kerana di dalam tumbuhan
dipercayai mengandungi zat yang membantu dalam pemeliharaan dan pemuliharaan
kesihatan tubuh badan manusia. Terdapat tiga jenis zat tumbuhan yang
kebiasaanya digunakan oleh pengamal perubatan tradisional Melayu iaitu zat besi
untuk menguatkan darah, zat kawi untuk menstabilkan perjalanan tubuh dan zat
kapur untuk menyejukkan badan.
2.3 Ciri-Ciri
Perubatan Tradisional Melayu
Ciri-ciri perubatan
tradisional Melayu merangkumi pengamal perubatan, cara mengamalkannya serta
bahan-bahan dan peralatan yang digunakan.
Pengamal perubatan
Para pengamal perubatan tadisonal Melayu terdiri
daripada lelaki dan perempuan. Pengamal perubatan ini dikenali dengan pelbagai
nama, tetapi sering digelar sebagai bomoh, dukun dan pawang yang membawa maksud
yang hampir sama.
Jenis perubatan
Terdiri dariapda bomoh akar kayu, bomoh kebatinan, bomoh
jampi doa, bomoh solat hajat serta bomoh roh dan wali.
Pantang larang
Pantang larang merupakan larangan terhadap sesuatu
perbuatan atau percakapan untuk mengelak daripada berlaku perkara yang tidak
baik. Pantang larang terdapat dua jenis iaitu pantang larang dalam perhubungan
dan pantang larang dalam kesihatan.
2.4 Penerimaan
Perubatan Tradisional Dalam Masyarakat Sekarang
Menurut kajian dan soal selidik yang dilakukan, perubatan
tradisional masih lagi tersemat di hati para pengamal sejak sekian lama. Perubatan
tradisional ataupun alternatif lain merupakan aliran perubatan yang selain
perubatan moden yang diguna pakai di klinik-klinik dan hospital-hospital
sekarang, walau bagaimanapun kedua-dua kaedah perubatan mempunyai matlamat yang
sama iaitu menyembuh penyakit, mencegah daripada berlakumya sakit dan menambah baik
tahap kesihatan atau mengekalkan kesihatan sedia ada. Cuma jalan dan haluan
yang berbeza.
Menurut perubatan tradisional, penyakit adalah akibat ketidakseimbangan
di antara diri dan persekitaran yang disebabkan gaya hidup seseorang itu.
Perubatan tradisional lebih menumpukan perhatian kepada unsur-unsur tersebut
seperti unsur tekanan, emosi, persekitaran serta kekeluargaan pesakit tersebut.
Pendekatan holistik ini merawat pesakit secara menyeluruh dan fungsi badan
dilihat sebagai suatu gabungan yang harmonis dan seimbang antara jasad, akal
dan roh lalu menekankan tanggungjawab individu dalam mengekalkan kesihatan yang
baik.
Isu yang lazimnya berbangkit melalui kaedah perubatan ini ialah
apabila proses perubatan tersebut dilakukan dengan unsur-unsur syirik atau
tidak masuk akal dengan bertujuan perubatan harus dilakukan secara holistik,
unsur-unsur ini telah menjarakkan perubatan tradisional dengan masyarakat sekarang.
Secara umum untuk diketahui, malah turut diakui oleh doktor-doktor
perubatan bahawa perubatan moden sehingga kini masih gagal merawat beberapa
penyakit dengan sempurna khususnya penyakit kronik, hal ini berlawanan dengan
perubatan tradisional walaupun peratusan berjaya sembuh tidak begitu banyak
tetapi memberi peluang dan harapan untuk terus berusaha dan sembuh. Maka
perkara ini juga termasuk tidak masuk akal kerana tiada bukti yang jelas. Di
samping itu, peningkatan kos hidup yang mendadak telah mendesak para pesakit
mencari alternatif yang lebih mengikut kemampuan masing-masing, kos perubatan
moden amat mahal malah ada yang tidak masuk akal maka perubatan tradisional
telah menjadi jalan alternatif.
Memang diakui perubatan moden memberi keputusan dengan pantas serta
logik diterima akal manakala bagi perubatan tradisional keputusan akan dapat
dilihat dalam jangka masa panjang serta usaha dan kepercayaan yang berkekalan, mahupun
begitu perubatan tradisional mampu dalam terus menyembuhkan penyakit tidak
seperti perubatan moden yang memerlukan bantuan ubat sepanjang hayat.
3.0 Rumusan
Kajian ini merumuskan bahawa perubatan
tradisional Melayu masih mendapat tempat di dalam masayrakat. Ilmu rawatan
tradisional Melayu yang kini masih lagi dipraktikkan. Di samping itu, melalui
kajian ini didapati perubatan tradisional sebenarnya adalah pelengkap kepada perubatan
moden dan jauh sekali dalam mengambil alih fungsi perubatan moden. Hak asasi
pesakit juga harus dihormati dalam memilih kaedah perubatan yang terbaik tanpa
paksaan. Lantaran itu, penerimaan masyarakat sekarang terhadap perubatan
tradisional ialah masih memberangsangkan malah makin berkembang mengikut
peredaran waktu.
MZ Zainudin, Muhammad Firdaus Zakaria, Muhammad Wafi Ismail, Noor
Syafika Aziz, Najihah Osman, Wan Zulaikha Wan Yaacob
KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM
ReplyDeleteAssalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih