1.0 Pengenalan
Sistem pendidikan di Malaysia semasa zaman
pemerintahan British lagi (sebelum kemerdekaan) telah mengamalkan sistem
pendidikan vernakular yang berpaksikan pada kaum masing-masing serta bahan
pendidikan yang banyak bersumberkan pada rujukan negara serta bangsa
masing-masing. Sistem pendidikan yang wujud pada masa pemerintahan British
mempunyai empat sistem persekolahan utama iaitu sekolah vernakular Melayu, sekolah
vernakular Cina, sekolah vernakular Tamil dan sekolah Inggeris. Selepas zaman
kemerdekaan, sistem pendidikan ini telah ditukar kepada sistem yang telah
dirangka oleh Penyata Razak. Maka, lahirlah sistem sekolah kebangsaan yang
menggabungkan semua bangsa di Malaysia namun masih dimonopoli oleh pelajar
Melayu serta penubuhan sekolah vernakular Cina dan India yang dimonopoli oleh
bangsa masing-masing dan juga menggunakan bahasa ibunda masing-masing.
Timbul isu yang telah dikemukakan oleh para pemimpin dan
sesetengah pihak yang memberi cadangan untuk menutup sekolah vernakular dan
memasukkan semua pelajar ke dalam satu sekolah serta menggunakan bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar sepenuhnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Isu ini telah mendapat reaksi yang berbeza daripada pelbagai pihak, khususnya
kepada kaum yang terlibat serta seluruh rakyat Malaysia amnya.
1.1 Objektif Kajian
Objektif kajian ini ialah mengkaji sejarah
kewujudan sekolah vernakular, menganalisis kebaikan dan kelemahan antara
sekolah vernakular dan sekolah kebangsaan dan mengenal pasti faktor-faktor isu
pemansuhan sekolah vernakular
1.2 Kepentingan Kajian
Kajian ini akan memberi penerangan yang jelas
kepada masyarakat mengenai konsep sistem pendidikan sekolah vernakular.
2.0 Sorotan
Literatur
2.1 Sejarah Kewujudan Sekolah
Sekolah Vernakular Melayu
Pada zaman penjajah, sekolah agama atau madrasah terus befungsi tanpa sebarang
campur tangan. Hal ini kerana, pihak British tidak ingin mencampur tangan dalam
hal ehwal agama dan adat-resam orang Melayu. Namun setelah pihak British sedar
bahawa sekolah ini memainkan peranan penting dalam peningkatan pemikiran
masyarakat Melayu, mereka mula meminggirkan pendidikan Islam dan mewujudkan
sistem pendidikan yang baru iaitu dikenali sebagai sekolah vernakular Melayu.
Hal ini kerana, sistem pendidikan yang diperkenalkan oleh pihak British hanya
bertujuan sedakar untuk menghapuskan buta huruf masyarakat Melayu semata-mata
di samping mengekalkan cara hidup tradisional orang Melayu.
Mengikut dasar pelajaran yang ditetapkan oleh pihak British, kanak-kanak
akan diberikan pelajaran percuma di peringkat rendah dalam Bahasa Melayu selama
empat tahun. Mata pelajaran yang biasa diaplikasikan di sekolah vernakular
Melayu ialah bacaan, mengarang, ejaan, menulis, latihan jasmani dan ilmu alam
sahaja. Malahan, murid di sekolah Melayu juga tidak berpeluang untuk belajar Bahasa Inggeris dan
melanjutkan pelajaran di peringkat menengah.
Sekolah Vernakular Cina
Kemasukan beramai-ramai masyarakat Cina ke Tanah Melaayu telah menimbulkan
keperluan pendidikan dalam kalangan anak-anak mereka. Pada waktu itu, pihak
pentadbiran British tidak mencampur tangan malahan menentang keras pembiayaan
untuk pembinaan Sekolah Vernakular Cina kerana penduduk Cina dianggap sebagai
penduduk asing sementara di Tanah Melayu. Maka, perbelajaan pengurusan sekolah
tersebut hanya ditampung oleh derma daripada masyarakat Cina sahaja.
Dalam aspek pendidikan, sikap masyarakat Cina lebih ketara berorientasikan
ke negara asal. Oleh itu, sistem
pendidikan Sekolah vernakular Cina sangat mirip dengan sistem pendidikan di
negara China. Mereka sanggup mengeluarkan perbelanjaan lebih untuk mendirikan
sekolah serta mengeluarkan tajaan untuk mengimport guru dari negara China
bersama dengan buku teks sekolah yang dikeluarkan di sana untuk diajar kepada
anak-anak mereka.
Sekolah Vernakular Tamil
Sejarah penubuhan bagi sekolah Tamil berlaku semasa kemasukan buruh India
secara beramai-ramai. Pada mulanya pihak British tidak begitu berminat dengan
pendidikan Tamil di Tanah Melayu. Namun begitu, mereka mula menyedari bahawa
pendidikan perlu disediakan untuk menarik lebih ramai penduduk India datang
berkerja di ladang-ladang di Tanah Melayu.
Pada tahun 1912, pihak British telah menetapkan undang-undang buruh yang
menyatakan bahawa semua ladang yang ada sekurang-kurangnya 10 orang kanak-kanak
di antara 7 hingga 10 tahun mestilah menyediakan sekolah dan guru untuk diberi
pelajaran kepada mereka. Oleh kerana ia terbatas di kawasan estet serta sumber
kewangan dan tenaga pengajar yang terhad, pendidikan sekolah vernakular Tamil
tertumpu kepada peringkat rendah sahaja. Dari aspek pembelajaran pula, sumber
buku teks yang digunakan masih bersumberkan dari negara asal mereka.
2.2 Kelebihan dan Kelemahan antara sekolah vernakular dan sekolah kebangsaan
Sekolah Kebangsaan
Kebaikan
|
Kelemahan
|
§ Dapat beramah mesra, bergaul, bersukan,
makan bersama, saling mengenal dan mengeratkan hubungan silaturahim.
|
§ Berorentasikan peperiksaan dan pencapaian
akademik semata-mata.
|
§ Wujudnya, budaya menghormati hak kaum lain
yang mampu memupuk kesepaduan kaum dan etnik di negara ini.
|
§ Amat mementingkan peperiksaan sebagai tiket
untuk mendapatkan pekerjaan yang baik.
|
§ Menjadikan sekolah sebagai asas permulaan
dalam memupuk hubungan yang baik antara kaum yang lain
|
§ Pendidikan yang tertumpu kepada pencapaian
akademik telah membelakangkan elemen-elemen adab serta budaya yang sopan.
|
§ Murid-murid yang terdiri daripada pelbagai
etnik mudah untuk berhubung atau berkomunikasi dengan masyarakat luar dan
mudah untuk memperoleh ilmu pengetahuan.
|
§ Aspek budi bahasa, adab dan akhlak serta
aspek nilai-nilai murni seperti ikhlas, jujur dan amanah semakin hari semakin
kurang diberi perhatian.
|
Sekolah Vernakular
Kebaikan
|
Kelemahan
|
§ Pelajar berlainan kaum dapat menguasai
bahasa ketiga yang mampu menjamin masa depan yang kukuh terutamanya ketika
bersaing dalam dunia kerjaya.
|
§ Menunjukkan jurang perkauman yang begitu luas antara
murid-murid yang berlainan kaum.
|
§ Guru di sekolah vernakular mempunyai
komitmen, profesionalisme, dan tahap dedikasi yang tinggi
|
§ Wujudnya jurang komunikasi antara kaum
disebabkan penggunaan bahasa ibunda yang berbeza.
|
§ Sistem pendidikan vernakular mempunyai kelebihan tersendiri berbanding
sekolah kebangsaan.
|
§ Hanya bahasa ibunda kaum majoriti sahaja
yang kerap dipertuturkan di sekolah manakala bahasa kebangsaan pula
disisihkan.
|
2.3 Isu-Isu
Sekolah Vernakular
Banyak faktor yang telah menjadi punca dan
alasan mengapa isu pemansuhan sekolah vernakular dibangkitkan. Salah satunya,
berkaitan dengan cadangan penubuhan Sekolah Wawasan. Sekolah Wawasan ialah
sekolah rendah yang berkonsepkan belajar bersama-sama dalam satu kawasan yang
sama tanpa mengira etnik atau agama. Di bawah konsep ini, dua atau tiga buah
sekolah rendah berlainan aliran akan ditempatkan dalam kawasan yang sama.
Tujuan dan matlamat Sekolah Wawasan adalah untuk mewujudkan perpaduan dalam kalangan
murid-murid yang berbagai-bagai bangsa dan latar belakang. Namun begitu,
kebanyakan etnik Cina dan India membantah pelaksanaan Sekolah Wawasan kerana
mereka percaya bahawa Sekolah Wawasan akan mengehadkan penggunaan bahasa ibunda
masing-masing di sekolah.
Seterusnya, cabaran dalam pendidikan dan
bahasa. Kepelbagaian sistem pendidikan mempunyai kaitan rapat dengan kesepaduan
sosial di negara ini, terutama dari segi penggunaan bahasa pengantar dan
kurikulum. Setakat ini, kepelbagaian tersebut tidak banyak menimbulkan masalah
kepada sistem pendidikan negara. Namun, cabaran terhadap pelaksanaan sistem
tersebut memang tidak dapat dielakkan, terutama antara pendidikan kebangsaan
dengan pendidikan vernakular.
3.0 Metodologi Kajian
Kajian ini dilakukan
di sekitar Sekolah Kebangsaan Batu Berendam, Melaka. Data
dikumpulkan melalui kaedah temu bual dan pemerhatian. Dalam temu bual, kajian
telah menemui guru kaunseling iaitu Puan Ziana dan serta tiga orang pelajar universiti.
Dalam kaedah pemerhatian, pelajar pelbagai kaum yang berada di dalam kelas
sekolah kebangsaan telah diperhati gelagat mereka.
4.0 Kesimpulan
Kesimpulannya, proses penyatuan dalam sistem
pendidikan di Malaysia telah bermula semenjak zaman sebelum merdeka, namun agak
sukar untuk direalisasikan. Penyatuan dalam bidang ini akan tercapai sekiranya
setiap komuniti etnik memahami sejarah asal di Tanah Melayu dan perkembangan
pendidikan di negara ini. Oleh yang demikian, setiap pelusuk masyarakat
perlulah menjadi warganegara yang prihatin dalam menangani isu ini. Sebarang
perbincangan perlulah diadakan bagi mengelakkan salah faham yang boleh membawa kepada isu perpaduan yang lebih
besar.
Rujukan
Amran Idis, Ismail Kosman & Hj. Md Lasa Yahya. (2012).
Nota Pembelajaran Praktis Pengajian Am
STPM. Local Publication.
Mahdi Shuid & Noor Azma Hj. Seman. (2014).
Rujukan Lengkap Sejarah Tingkatan 4, Global Mediastreet Sdn. Bhd.
http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html
https://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/12/06/sistem-sukatan-satu-sekolah-berjaya-di negara-lain-kenapa-tidak-malaysia/
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pemansuhan-sekolah-cina-dibahaskan-dalam-perhimpunan-agung-umno
http://www.slideshare.net/sitirohayurohan/sejarah-pendidikan-di-malaysia-17745813
http://cgzakariasej.blogspot.com/2014/05/pendidikan-vernakular-di-tanah-melayu.html
http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana- haluan.html
http://www.utusan.com.my/rencana/memalaysiakan-semangat-sistem-pendidikan-sjkc- 1.16787
http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?id=557018&cat=tm
MZ Zainudin, Nur
Atikah Mohd Razali, Nurul Asyikin Hamzah, Renugah Mageswaran, Goh Say Kheat
tim JOKI
ReplyDeleteNk tnya buku pengajian am ni penggal berapa ?
ReplyDeleteApakah sebab sebab
ReplyDelete