1.0 Pengenalan
Secara umumnya, subetnik Semai Perak merupakan golongan masyarakat
orang Asli yang tinggal di kawasan Melayu dan mengamalkan cara hidup seperti
masyarakat Melayu. Dari segi kepercayaan, sebilangan besar masyarakat Semai
Perak berpegang kepada fahaman animisme. Masyarakat Semai Perak juga
mengamalkan gaya hidup seperti hidup secara nomad iaitu berpindah-randah.
Anak-anak mereka juga dididik sepenuhnya dengan cara hidup masyarakat mereka.
Unsur-unsur positif ini juga memberi impak kepada subetnik Semai Perak yang
masih lagi mengamalkan beberapa adat resam keturunan mereka.
2.0 Sorotan
Literatur
Orang Semai merupakan cabang etnik yang berasal dari kelompok
Senoi. Kaum Semai terbentuk dari suku Hoabinhnian dan Neolitik. Suku kaum Semai
tinggal bertaburan di kawasan Banjaran Titiwangsa, meliputi Perak Tengah, Perak
Selatan dan Pahang Barat. Bancian pada tahun 1993 menunjukkan jumlah mereka
telah meningkat lebih daripada 42,000 orang. Masyarakat subetnik Semai
merupakan suku kaum Orang Asli yang mempunyai populasi terbanyak. Kebiasaannya,
mereka boleh ditemui di seluruh Semenanjung dan sempadan antara Malaysia dengan
Utara Thailand hingga ke Selat Johor di Selatan.
Hidup secara bermasyarakat, sebuah kampung biasanya terdiri
daripada 60 hingga 300 penduduk yang diketuai oleh seorang Penghulu atau
“Batin” yang dilantik dari golongan berpengaruh seperti ketua adat, pawang
serta bomoh. Sebagai suku kaum Orang Asli atau masyarakat peribumi, merekalah
generasi yang mula mencorakkan sesebuah negara. Secara umum, istilah Orang Asli
merujuk kepada kumpulan-kumpulan etnik natif sesuatu wilayah yang dituntut dan
dipertahankan sepenuhnya, lama sebelum wilayah itu wujud sebagai sebuah negara
yang berdaulat (Hasan Mat Nor, 1998). Definisi yang hampir sama diberikan kamus
Longman (edisi kedua, 1997) yang mentakrifkan Orang Asli sebagai aboriginal
iaitu para penduduk asal (aborigines) yang telah wujud di sesuatu negeri sejak
awal lagi.
Masyarakat Semai Perak menganggap
objek-objek di sekeliling mereka mempunyai kuasa ghaib luar biasa yang boleh
mempengaruhi kehidupan mereka. Mereka amat menekankan hubungan yang mesra dan
baik dengan alam semesta. Menurut mereka, kewujudan hubungan yang baik antara
manusia dengan alam sekitar akan menjadi kunci kepada kesejahteraan hidup yang
harmoni. Selain itu, Orang Semai percaya bahawa terdapat empat unsur yang membentuk
tubuh manusia iaitu jasad, semangat, roh dan malaikat. Kehidupan manusia
dikawal oleh makhluk superhuman yang dipercayai wujud di sekeliling
mereka. Secara keseluruhannya makhluk superhuman terbahagi kepada tiga
iaitu Nyenaang, Maklikat dan Nyaniik. Nyenaang ialah kuasa
yang menyerupai tuhan manakala Maklikat pula berperanan sebagai orang
suruhan kepada Nyenaang.
Konsep tenghaak pula meletakkan ahli-ahli masyarakat yang
melakukan sesuatu dosa dalam keadaan bersalah. Konsep ini dikaitkan dengan
pembalasan oleh makhluk-makhluk superhuman yang dipercayai terdapat di sekeliling
mereka. Pembalasan tersebut biasanya diterima oleh pesalah berkenaan semasa
beliau masih hidup. Bentuk-bentuk pembalasan itu termasuklah bencana penyakit
seperti gila, lumpuh, kemalangan, tidak murah rezeki, papa kedana dan banyak
lagi. Konsep tersebut mampu menjauhkan ahli-ahli masyarakat ini daripada
berbuat sebarang kesalahan, meski perbuatan itu tidak diketahui oleh orang
lain. Kesalahan-kesalahan ini bukan terbatas sesama manusia sahaja, sebaliknya
merangkumi keseluruhan makhluk yang ada di dunia ini.
Konsep terlaij juga
berperanan membentuk kehidupan sosial subetnik ini. Konsep terlaij merujuk
kepada satu bentuk denda yang dilakukan oleh Engku (guruh/petir) kerana
menimbulkan kemarahan makhluk berkenaan. Antara kesalahan besar yang boleh
menyebabkan bencana terlaij ini adalah perbuatan mempersendakan atau
mentertawakan binatang-bintang kesayangan Engku seperti rama-rama dan
kupu-kupu, cacing, patung-patung, beruk yang dihiasi seperti manusia dan
mentertawakan benda-benda ganjil seperti orang cacat, binatang yang sedang
mengawan, gambar-gambar dan seumpamanya.
Ngooi pula merujuk kepada penyakit yang
timbul akibat Nyaniik menawan ngooi (bau) manusia. Nyaniik
(hantu) ngooi adalah bersifat binatang seperti kerbau, gajah, babi dan
lain-lain yang biasanya terdapat dalam hutan. Nyaniik ini berjaya
menangkap ngooi seandainya seseorang itu tertinggal sesuatu barang yang
dipakainya seperti baju, kain, kasut, parang dan seumpamanya di dalam hutan.
Penyakit-penyakit yang ditimbulkan oleh Nyaniik ngooi ialah
sakit-sakit tulang, urat, sendi, kelenjar dan sebagainya. Kepercayaan ini telah
mendorong ahli-ahlinya setiasa cermat terutamanya semasa berada di dalam hutan.
Umumnya ketakutan terhadap penyakit ini dapat mengelakkan Orang Semai daripada
menjadi seorang yang pelupa.
Mereka juga mempunyai pantang
larang yang wajib dipatuhi oleh setiap masyarakat Semai. Sebagai contoh,
masyarakat ini melarang anggota-anggotanya bersuka-ria atau membuat bising
sewaktu nyaap iaitu ketika waktu senja. Larangan ini berkaitan dengan
kepercayaan bahawa waktu senja bagi manusia adalah waktu pagi bagi Nyaniik.
Pantang larang yang sama juga dikenakan ketika hujan panas. Masyarakat ini
dilarang bermain air hujan panas kerana mereka percaya bahawa air hujan panas
merupakan air mata Nyaniik, khususnya kikmoij (hantu manusia).
Masyarakat ini juga percaya bahawa air hujan panas berasal daripada teguran
ataupun pertanyaan kikmoij. Mereka ditegah bermain air hujan panas
kerana dengan berbuat demikian, orang tersebut akan dirasuk oleh kikmoij
tersebut. Mengikut kepercayaan mereka, setiap teguran Nyaniik akan
menjadi penyakit kepada ahli masyarakat mereka.
Masyarakat ini juga mestilah mematuhi beberapa pantang larang
semasa membuat rumah. Sebagai contohnya, gelegar rumah tersebut mestilah dibuat
separas dengan dinding. Pantang larang ini adalah berhubung dengan kepercayaan
terhadap Nyaniik Maai Lalu yang melarang anak cucunya berbuat
sedemikian. Masyarakat ini juga dilarang menghubungkan tali ampaian dengan
tiang rumah mereka kerana dipercayai ianya akan mengganggu perjalanan Nyaniik
Maai Lalu ini. Selain itu, mereka hendaklah menanam pokok pemulih di setiap
penjuru rumah supaya Nyaniik mengenali rumah tersebut sebagai rumah anak
cucunya dan seterusnya tidak akan mengganggu kehidupan mereka.
Di samping itu,
masyarakat Semai juga tidak boleh membuat rumah pada hari Rabu kerana mengikut
kepercayaan, rumah tersebut akan menjadi “panas” sekiranya larangan ini dilanggar
dan sebagai akibatnya, penghuni rumah tersebut akan selalu mendapat penyakit,
tidak ada rezeki dan pelbagai lagi perkara-perkara buruk akan menimpa mereka.
Subetnik Semai Perak juga mempunyai beberapa peraturan yang telah ditetapkan sebelum mereka berkahwin. Terdapat empat jenis kategori syarat bertemu jodoh yang diamalkan oleh subetnik ini. Kategori pertama merujuk kepada perlakuan sumbang mahram serta hubungan lain yang dilarang keras iaitu perkahwinan di antara pasangan adik beradik atau anak dengan ibu bapa. Kategori kedua pula ialah perkahwinan yang sangat tidak digalakkan. Kategori ini merujuk kepada pasangan lelaki dan perempuan yang mempunyai pertalian darah yang rapat seperti adik-beradik ibu, sama ada lelaki atau perempuan, dengan anak saudara mereka. Selain itu, perkahwinan yang tidak digalakkan pula merujuk kepada pasangan lelaki dan perempuan yang mempunyai pertalian darah yang agak rapat. Akhir sekali, perkahwinan yang digalakkan pula merujuk kepada pasangan lelaki dan perempuan yang mempunyai pertalian darah yang jauh atau tidak mempunyai tali persaudaraan langsun.
Subetnik Semai Perak juga mempunyai beberapa peraturan yang telah ditetapkan sebelum mereka berkahwin. Terdapat empat jenis kategori syarat bertemu jodoh yang diamalkan oleh subetnik ini. Kategori pertama merujuk kepada perlakuan sumbang mahram serta hubungan lain yang dilarang keras iaitu perkahwinan di antara pasangan adik beradik atau anak dengan ibu bapa. Kategori kedua pula ialah perkahwinan yang sangat tidak digalakkan. Kategori ini merujuk kepada pasangan lelaki dan perempuan yang mempunyai pertalian darah yang rapat seperti adik-beradik ibu, sama ada lelaki atau perempuan, dengan anak saudara mereka. Selain itu, perkahwinan yang tidak digalakkan pula merujuk kepada pasangan lelaki dan perempuan yang mempunyai pertalian darah yang agak rapat. Akhir sekali, perkahwinan yang digalakkan pula merujuk kepada pasangan lelaki dan perempuan yang mempunyai pertalian darah yang jauh atau tidak mempunyai tali persaudaraan langsun.
Kaum Semai juga turut mempunyai hari perayaan sendiri
seperti Hari Genggulang atau lebih dikenali sebagai Hari Menyambut Tahun Baru,
Hari Menuai dan Hari Membuka Ladang Baru. Hari Genggulang kebiasaannya disambut
oleh Suku Kaum Semai yang tinggal di kawasan Perak Tengah, Hilir Perak dan
Selatan Perak pada akhir tahun iaitu akhir bulan Disember atau di awal tahun
pada bulan Januari atau Februari. Perayaan tersebut merupakan upacara tahunan
yang paling meriah dan penuh tradisi. Mengikut kepercayaan turun-temurun Suku
Kaum Semai, Hari Genggulang diadakan untuk kesejahteraan dan keselamatan
kampung. Namun begitu pada masa kini upacara tersebut sudah beransur berubah
mengikut peredaran masa. Kaum Semai menyambut hari menuai padi dengan
mengadakan kenduri pada hari pertama padi dituai. Hari itu merupakan hari yang
paling sibuk kerana setiap orang menjalankan berbagai-bagai aktiviti seperti
menangkap ikan, memburu, mengutip sayur, menuai dan menumbuk padi sebagai
persediaan untuk kenduri besar.
Selain itu, membuat ladang merupakan tugas yang mesti
dilakukan oleh Orang Asli sebagai punca pendapatan mereka. Setiap tahun mereka
akan membuka ladang baru untuk mendapatkan makanan. Mengikut kepercayaan setiap
hutan tebal, gunung, gaung, bukit, dan anak sungai ada keramat dan penunggu
yang boleh mendapatkan bencana atau bala. Oleh itu, untuk keselamatan diri dan
tapak ladang, mereka akan mengadakan kenduri sebagai menjamu penunggu atau keramat
di daerah itu. Kenduri ini biasanya diiringi oleh sewang diwaktu malam hingga
ke siang hari.
3.0 Metodologi
Kajian ini dilakukan melalui kaedah soal selidik yang dijalankan
di sekitar kawasan Kampus Induk Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM).
Borang soal selidik diagihkan secara rawak kepada 30 pelajar UTeM mengikut tiga
jenis bangsa iaitu iaitu Melayu, Cina dan India. Selepas itu, borang soal
selidik dikumpulkan untuk analisis seterusnya.
4.0 Hasil Kajian
i) Tahap pengetahuan terhadap subetnik Semai Perak.
Didapati bahawa majoriti mahasiswa dan mahasiswi UTeM tidak
mempunyai banyak pengetahuan mengenai subetnik Semai Perak. Hal ini demikian
kerana tempat pengajian mereka jauh daripada kawasan penempatan masyarakat ini.
Responden kurang berpeluang mengenali kebudayaan subetnik ini. Namun begitu,
terdapat juga responden yang mengenali kawan yang berketurunan Semai Perak.
Responden tersebut dapat berinteraksi dengan mereka seterusnya meluaskan lagi
pemahamam tentang subetnik ini.
ii) Pengetahuan terhadap agama subetnik Semai Perak.
Didapati bahawa majoriti responden dapat menjawab dengan betul
iaitu sebilangan besar subetnik ini mengamalkan fahaman animisme. Selain itu,
terdapat juga responden berpendapat bahawa subetnik Semai Perak ini beragama
Islam kerana kaum ini memakai baju kebaya yang juga merupakan salah satu
pakaian tradisional orang Melayu.
iii) Sambutan perayaan subetnik
Semai Perak.
Majoriti responden memilih Hari Menuai Padi sebagai perayaan yang
disambut oleh subetnik ini manakala beberapa orang responden pula berpendapat
bahawa mereka menyambut Hari Raya Aidilfitri sebagai perayaan mereka.
Kesimpulannya, majoriti daripada jumlah responden berpendapat bahawa subetnik
ini menyambut perayaan Hari Menuai Padi kerana sebilangan besar daripada mereka
membuat penempatan tetap di kawasan yang subur dengan sawah padi. Secara tidak
langsung, sudah semestinya mereka akan mengusahakan sawah padi tersebut
seterusnya mengadakan perayaan sempena hari penuaian padi di situ.
iv) Pengaruh ke atas cara membesarkan anak.
Majoriti daripada jumlah responden menjawab dengan betul iaitu
kaum Semai Perak mempunyai cara dan adat resam tersendiri dalam membesarkan
anak mereka. Hal ini demikian kerana mereka mempunyai pantang larang dan kepercayaan
yang mesti dipatuhi dalam kalangan mereka. Sebagai contohnya, bulu kening
anak-anak mereka akan dipalit dengan arang yang telah dijampi sebelum mereka
tidur, untuk mengelakkan anak mereka daripada mendapat mimpi buruk ketika
tidur.
v) Perkahwinan
Majoriti daripada jumlah responden menjawab dengan betul iaitu
cara perkahwinan masyarakat ini lebih kurang sama dengan cara perkahwinan
masyarakat Melayu. Hal ini demikian kerana kebanyakan daripada kaum ini juga
mengamalkan gaya hidup seperti masyarakat Islam iaitu merisik, melamar,
bertunang dan bernikah.
5.0 Kesimpulan
Secara kesimpulannya, jelaslah kepada kita bahawa gaya kehidupan
subetnik Semai Perak mempunyai kebudayaan yang unik dan menarik yang perlu
dipelihara oleh masyarakat itu sendiri supaya keunikan budaya mereka tidak
semakin dipingggirkan. Keunikannya telah menjadikan masyarakat ini lebih stabil
dari sudut sosial, ekonomi dan politik. Tidak ada unsur-unsur hasad dengki,
khianat, sabotaj, kedekut, dendam dan sebagainya. Mereka menjaga hubungan baik
dengan ketiga-tiga unsur di dunia ini iaitu makhluk supernatural, manusia dan
alam sekitar.
Kewujudan subetnik Semai Perak di Malaysia juga telah mewarnai
serta menyerikan lagi variasi kebudayaan di Malaysia. Ini membuktikan bahawa
kebudayaan yang berbilang dalam sebuah negara itu dapat mengharmonikan serta
mengeratkan perpaduan rakyat itu sendiri.
Secara keseluruhannya, kajian ini mendapati bahawa tidak semua
golongan masyarakat mengambil cakna dengan kewujudan dan sosiobudaya subetnik
Semai Perak yang terdapat di Malaysia ini. Oleh itu, pihak yang berkenaan
perlulah mengambil beberapa inisiatif yang sewajarnya agar masyarakat di
Malaysia dapat mengenali kaum masyarakat Semai Perak ini dengan lebih mendalam.
Rujukan
Azhar Mad Aros. (2000). Tamadun Islam dan Tamadun Asia.
Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti.
http.//www.kempadu.gov.my/jheo/orang/20asli/ekonomi.htm
http.//www.ukm.edu.my
http.//www.upm.edu.my/ekologi-manusia
Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. (2000).
Nong Pai (Haluan Baru). Bahagian Penyelidikan dan Penerangan, JHEOA.
Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. (2001). Nong Pai (Haluan Baru).
Bahagian Penyelidikan dan Penerangan, JHEOA.
Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. (2002). Orang Asli Berjaya. Bahagian
Penyelidikan dan Penerangan, JHEOA.
Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. (2003). Orang Asli Berjaya Edisi II.
Bahagian Penyelidikan dan Penerangan, JHEOA
https://ms.wikipedia.org/wiki/Suku_Semai
http://www.researchgate.net/publication/261395552_Digital_inclusion_among_the_indigenous_people_(Orang_Asli_Semai)_of_Perak_Malaysia
http://www.perakgis.my/jakoa/index.php/kenali-orang-asli/suku-kaum-orang-asli/kaum-semai
http://orangaslimalaya.blogspot.my/2012/03/v-behaviorurldefaultvmlo.html
MZ Zainudin, Nurul Hidayah Nursimin, Nurul Madihah Md
Noor
No comments:
Post a Comment