1.0 Pengenalan
Malaysia
merupakan sebuah negara yang unik yang terdiri daripada pelbagai kaum iaitu Melayu,
Cina, India, Iban, Kadazan dan sebagainya. Setiap kaum yang terdapat di
Malaysia mempunyai budaya masing-masing yang telah diamalkan sejak zaman dahulu
sehingga sekarang. Antara budaya yang diwarisi ialah budaya makanan. Keunikan
makanan tradisional mewakili kaum-kaum tertentu. Keunikan ini hanya dapat
dilihat apabila kita mengkaji makanan di Malaysia dengan lebih mendalam. Contohnya,
mi kari yang dipopularkan oleh
golongan peniaga Cina. Mi yang asalnya dari orang Cina tetapi kari yang diadun
asalnya dari orang India. Jadi kombinasi ini telah menjadikan mi kari sebagai makanan yang sangat
popular dan mempunyai cita rasa yang tersendiri. Kini mi kari ini telah dipraktikkan oleh orang Melayu dan India
keseluruhannya.
Kuew teow adalah makanan yang dibawa oleh orang Cina, namun apabila diadun dengan
cita rasa keMalaysiaan, ianya menjadi hidangan pelbagai rasa. Contohnya, kuew teow goreng yang digoreng dengan
cita rasa rempah serta kari. Jika di Pulau Pinang, makanan ini memang tidak
asing lagi dan tidak lengkap ke Pulau Pinang jika tidak merasai makanan ini
yang juga begitu popular di Taiping.
Banyak
lagi makanan yang boleh diperkatakan di sini selain daripada di atas seperti roti canai dan teh tarik. Roti canai
sebenarnya berasal dari India namun makanan ini telah melalui pelbagai kelainan
dari segi pengadunan dan telah menjadi makanan pagi yang sangat popular di
Malaysia. Teh tarik yang juga
diperkenalkan oleh masyarakat kaum India.
Inilah yang membuat kita terasa betapa uniknya Malaysia. Kini tosai, capati juga telah mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia
sebagai makanan sarapan pagi.
1.1 Latar Belakang Kajian
Dalam menjalankan kajian ini, lokasi kajian yang dipilih ialah Melaka International Trade Centre (MITC),
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) dan sekitar Ayer Keroh, Melaka.
Terdapat 30 orang responden yang telah diplih secara rawak.
1.2 Objektif
Kajian
Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji makanan etnik
dapat mewujudkan perpaduan dalam kalangan masyarakat yang mempunyai pelbagai
etnik. Selain itu tujuan kajian ini juga
adalah untuk mengenalkan makanan trasisi satu etnik kepada etnik yang lain.
Seterusnya untuk mengkaji tahap persefahaman masyarakat atas makanan tradisi
etnik lain. Akhir sekali, untuk mengkaji interaksi yang berlaku antara satu
etnik dengan etnik yang lain melalui makanan.
1.3 Kepentingan
Kajian
Kepentingan kajian ini ialah untuk mengetahui sejauhmana
masyarakat etnik mengenali makanan-makanan tradisi masing-masing.
2.0 Sorotan Kajian
Nasi lemak
harus dijadikan makanan kebangsaan Malaysia kerana keunikan dan popularitinya.
Ia bukan sahaja menjadi kegemaran orang Melayu tetapi turut digemari oleh kaum
Cina dan India malah menjadi menu hidangan kepada pengunjung yang bertandang ke
negara ini. Nasi lemak jika dahulunya
dihidang untuk sarapan pagi tetapi pada masa kini telah dijadikan hidangan
tengah hari dan malam. Ia juga turut dihidang pada rumah terbuka dan dijadikan
salah satu menu (ala carte) di hotel-hotel.
Keunikan
nasi lemak adalah bergantung kepada
keenakan sambalnya dan terdapat pelbagai jenis sambal yang digunakan sebagai
penyedap nasi lemak. Antara sambal
cili yang biasa digunakan ialah ikan bilis, sotong, kerang, daging lembu,
daging kambing dan sebagainya. Nasi lemak
turut diiringi dengan beberapa lauk sampingan seperti kari ayam, rendang (ayam
dan daging), ayam goreng, paru goreng, kacang tanah goreng, telur (rebus
dan goreng), timun dan sebagainya. Uniknya makanan ini adalah menu tambahannya
yang menjadi penyeri dan penyedap. Keenakan nasi
lemak dapat dirasai terutamanya nasi
lemak yang dibungkus menggunakan daun pisang. Ini kerana dengan keharuman
daun pisang ia mampu menjadi daya penarik dan kesedapan nasi lemak itu sendiri. Selain itu, makanan ini tidak terhad kepada
sesetengah menunya tetapi bergantung kepada kehendak pelanggan.
Char kuey teow merupakan mi yang sangat popular di Malaysia. Ia diperbuat daripada mi
beras yang leper, digoreng dengan haba yang tinggi dengan sos kacang hitam,
cili, udang, kerang, telur dan kacang taruk. Kadangkala beberapa keping
daripada “chinese sausage” dan kek ikan dimasukkan. Ia digoreng di dalam lemak
babi yang mana akan membawa rasa yang unik dan sedap semasa dimakan. Char kuey teow terdiri beberapa jenis dan
daripada beberapa kawasan. Antara yang sangat terkenal ialah Penang char kuey teow iaitu char kuey teow yang biasanya didapati di
Pulau Pinang. Versi dari Penang char kuey
teow ini kadangkala dicampurkan dengan telur itik (untuk rasa sedap) dan
daging ketam (untuk kemanisan). Satu evolusi char koay teow ialah digoreng dengan tiada minyak babi. Impak
evolusi ini telah mempopularkan char kuey
teow dalam kalangan masyarakat muslim dan semua masyarakat di Malaysia.
Oleh yang demikian, semua lapisan masyarakat tanpa mengira kaum, agama dan bangsa
dapat menikmati hidangan char kuey teow
ini. Impak besar daripada situasi ini dapat mewujudkan perpaduan dan toleransi
di dalam masyarakat Malaysia itu sendiri.
Roti canai merupakan makanan kegemaran penduduk Malaysia. Nama roti canai berasal dari kawasan Chennai di India. Makanan ini
turut dikenali sebagai roti prata. Roti
canai adalah makanan tradisional kaum India di Malaysia. Roti canai biasa dijual di restoran
mamak. Makanan ini sangat disukai bukan sahaja kaum India tetapi rakyat
Malaysia. Buat masa ini roti canai
berjaya meletakkan tarafnya bersama dengan nasi
lemak, diminati oleh sebilangan besar rakyat Malaysia. Roti canai merupakan sejenis roti nipis
yang diperbuat daripada tepung. Kini, pembuat roti canai telah mengadakan inovasi pada ramuan roti tersebut
sehingga terdapat pelbagai jenis seperti roti telor, roti tisu, roti sardin,
roti bawang, roti pisang, roti boom dan
lain-lain. Roti canai biasa disaji
bersama dengan sambal cili, sambal ikan bilis, kari ikan atau kari ayam.
3.0 Metodologi
Kajian
3.1 Reka Bentuk Kajian
Reka
bentuk kajian berfungsi sebagai panduan dalam membantu penyelidikan dalam
mengumpul, menganalisis dan membuat satu kesimpulan dan pentafsiran hasil
daripada penyelidikan yang dijalankan. Reka bentuk kajian ialah satu model
tatacara bagi membolehkan penyelidik membuat satu inferens berkenaan pemboleh ubah
yang dikaji. Kajian yang berbentuk tinjauan ini mengumpulkan data berdasarkan
kepada borang soal selidik yang diedarkan dan dijawab oleh responden. Populasi kajian terdiri daripada jantina
lelaki dan wanita dari pelbagai jenis umur dan etnik.
3.2 Sampel Kajian
Ketika
melakukan tinjauan, borang kaji selidik telah diedarkan. Sampel terdiri
daripada responden di sekitar Melaka. Seramai 30 orang responden pelbagai
bangsa telah dipilih secara rawak bagi menjalankan kajian ini. Responden yang
terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India seramai 14 orang.
3.3 Instrumen Kajian
Instrumen
utama kajian ini ialah soal selidik yang telah diedarkan kepada responden
sekitar Melaka. Data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan graf dan
carta pai.
4.0 Hasil
Kajian
Bahagian A
ialah soalan berdasarkan latar belakang responden. Gambarajah di bawah
menunjukkan taburan dan bilangan peratusan responden mengikut demografi.
Daripada 30 orang responden, seramai 25 orang (83.3%) adalah lelaki, manakala
selebihnya 5 orang (16.7%) adalah perempuan. Dalam pada itu, seramai 7 orang
(23.3%) berumur antara 15 tahun sehingga 19 tahun, 21 orang (70%) berumur antara
20 tahun sehingga 24 tahun, seorang (3.3%) berumur antara 25 tahun sehingga 29
tahun dan seorang (3.3%) adalah dalam
lingkungan usia 30 tahun ke atas.
Selain itu,
terdapat taburan bangsa, pekerjaan dan tempat tinggal responden. Daripada 30
orang responden, seramai 16 orang (53.3%) adalah bangsa Melayu, 13 orang
(43.3%) adalah bangsa Cina dan seorang (3.3%) adalah bangsa India. Dalam pada
itu, seramai 2 orang (6.7%) responden yang telah bekerja, 3 orang (10%) adalah
responden yang tidak bekerja dan selebihnya 25 orang (83.3%) responden adalah
pelajar. Tambahan pula, seramai 14 orang (46.7%) responden tinggal di kawasan
bandar, 7 orang (23.3%) tinggal di luar bandar dan 9 orang (30%) responden
tinggal di kawasan taman perumahan.
Bahagian B terdiri
daripada enam soalan yang berbentuk pertanyaan pendapat responden terhadap
penyataan-penyataan mengenai kefahaman tentang makanan etnik setiap kaum mampu
menjana perpaduan kaum di Malaysia. Jadual di bawah menunjukkan tahap
persetujuan respondan tentang makanan etnik mampu menjana perpaduan kaum dan
seramai 28 orang (93.3%) bersetuju manakala dua orang (6.7%) tidak bersetuju
bahawa makanan etnik mampu memupuk perpaduan kaum, kekerapan respondan menjamu
selera makanan kaum lain, keselesaan respondan melihat kaum lain makan makanan
etnik kaum respondan dan seramai 27 orang (90%) selesa manakala tiga orang
(10%) tidak selesa melihat kaum lain menjamu selera makanan kaum responden.
Selain itu, terdapat juga pertanyaan cara atau alat makan yang respondan selesa
digunakan, makanan etnik kaum lain yang respondan pernah makan dan yang
terakhir ialah kekesalan andai kerajaan menghapuskan makanan tradisional kaum
dan seramai 29 orang (96.7%) berasa kesal dan seorang (3.3%) tidak berasa kesal
jika kerajaan menghapuskan makanan tradisional kaum ini.
5.0 Kesimpulan
Makanan
merupakan keperluan asas tidak mengira kaum yang terdapat di Malaysia. Makanan
juga boleh memupuk perpaduan kaum etnik di Malaysia. Dalam negara Malaysia, terdapat pelbagai
jenis makanan yang melambangkan kaum yang berada di negara ini. Makanan-makanan
ini kebanyakannya disajikan semasa upacara tradisional seperti perayaan mahupun
upacara istiadat setiap kaum. Disebabkan kempen 1 Malaysia, makanan-makanan
tradisional ini dapat dinikmati bukan sahaja oleh satu kaum tetapi boleh
disajikan kepada kaum-kaum yang lain semasa mengadakan rumah terbuka. Dengan
ini, rakyat negara ini dapat mengeratkan lagi tali persaudaraan dan tidak lagi
menimbulkan isu perkauman agar dapat hidup dengan aman serta harmoni bagi
menjayakan kempen 1 Malaysia. Makanan juga merupakan alat penghubung antara
kaum yang berkesan kerana memahami budaya dan cita rasa. Selain itu sebagai
topik perbualan antara kaum dan medium untuk membezakan kaum.
Rujukan
Dayangku Fadariah, Mohd Faizullah & Rape’ah Ahamed.
(2014). Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat.
Haliza Jelani. Kepentingan
Perpaduan Kaum, diakses dari http://psksksd.blogspot.com/2010/07/kepentingan-perpaduan-kaum.html
http://she1012012.blogspot.my/2012/05/makanan-masyarakat-india-roti-canai-dan.html
http://zahirzainudin.blogspot.my/2014/03/perpaduan-kaum-melalui-makanan-tradisi.html
MZ
Zainudin, Muhammad Nur Syazwan Mohd Yusoff, Nur Rabiatul Adawiyah Salman,
Mohamad Norsyahmi Ramli, Nurul Nadia Nabila Zulkefli, Norasmayani Md Tajudin
No comments:
Post a Comment