1.0 Pendahaluan
Kajian
ini hendak melihat kefahaman masyarakat Melaka terhadap pantang larang
seharian. Penyelidikan telah membuktikan bahawa masyarakat Melaka amat memahami
tentang pantang larang dalam kehidupan seharian dan kepentingannya. Mereka amat
kukuh dengan kepercayaan mereka tentang pantang larang. Masyarakat Melaka amat
memahami tentang semua pantang larang dari segi kelahiran, perkahwinan, kematian
dan juga pantang larang seharian. Masyarakat Melaka mengatakan bahawa dari segi
kefahaman mereka, pantang larang mewujudkan kehidupan manusia yang sempurna
dalam melakukan sesuatu hal. Di Melaka, walaupun kaum Melayu, Cina dan India,
masing-masing mempunyai pantang larang semasa perkahwinan, perayaan dan juga ketika
mengandung tetapi pantang larang yang diamalkan oleh kaum-kaum ini adalah berbeza.
Keadaan ini menunjukkan Melaka terdiri daripada kaum majmuk. Segala pantang
larang yang diturunkan oleh nenek moyang mementingkan penjagaan kesihatan dalam
agar sentiasa sihat dan cergas.
1.1 Objektif Kajian
Objektif
kajian ini adalah mengenal pasti tahap kefahaman masyarakat Melaka terhadap
pantang larang seharian, melihat tahap penerimaan pantang larang dalam
kehidupan seharian dan mengenal pasti tahap kerelevanan pantang larang kaum
Melayu, Cina dan India.
1.2 Kepentingan Kajian
Kajian
ini dilakukan untuk mengetahui tahap kefahaman masyarakat Melaka sekarang
menghayati dan mempraktikkan pantang larang dalam kehidupan seharian. Selain
itu, mengkaji sejauhmana kefahaman masyarakat terhadap kebaikan pantang larang
dan manfaat yang diperolehi dalam kalangan masyarakat. Di samping itu, meninjau
contoh-contoh pantang larang yang diamalkan di Melaka. Dalam masa yang sama, mengetahui
perbezaan pendapat masyarakat mengenai amalan pantang larang di kalangan
pelbagai etnik di Melaka.
2.0 Latar Belakang Pantang Larang
Pantang larang ini merupakan salah satu bentuk disiplin
lisan yang dipraktikkan oleh sebahagian besar masyarakat Melayu khususnya yang
tinggal di kawasan perkampungan. Masyarakat Melayu zaman dahulu sangat pintar
dalam menyampaikan peraturan dengan tahap kepentingan berbeza dan ia dapat
dilihat melalui kesan dan akibat yang dikatakan berhubung perbuatan melanggar
larangan yang ditetapkan.
Pada zaman dahulu, pantang larang digunakan sebagai
kaedah untuk menyampaikan pengajaran kepada masyarakat. Sesuatu peraturan yang
hendak dikuatkuasakan akan disertakan dengan pantang larang supaya masyarakat
takut untuk melanggar peraturan tersebut. Kebanyakannya bertujuan mendidik
masyarakat agar mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan. Apa yang disebut
bukan untuk dipercayai tetapi untuk dihayati mesej yang tersembunyi di sebalik
pantang larang yang telah diperturunkan secara lisan sejak zaman-berzaman.
Fungsi
pantang larang adalah mendidik masyarakat khususnya generasi muda agar dapat
membawa kepada penerapan nilai-nilai baik yang boleh diamalkan di dalam
kehidupan. Di samping itu pantang larang adalah kaedah memberi teguran secara
berhemat, menggalakkan kerja supaya sempurna dan membentuk budi pekerti yang
mulia.
3.0 Metodologi Kajian
Kajian
ini menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif melibatkan 30 orang respoden yang terdiri
daripada kaum Melayu, dan India di
Melaka. Borang soal selidik telah digunakan untuk memenuhi objektif kajian yang
melibatkan dua bahagian iaitu Bahagian A yang berkaitan dengan maklumat responden
dan Bahagian B merupakan soal selidik.
Berdasarkan
tujuan kajian, soalan-soalan kajian adalah seperti berikut:
1.
Saya amat memahami tentang maksud tersirat dan tersurat pantang larang.
2.
Saya amat mempraktikkan pantang larang dalam kehidupan seharian.
3.
Saya amat setuju bahawa pantang larang membawa kebaikan kepada berbagai-bagai
etnik di Malaysia.
4.
Saya langsung tidak mengetahui tentang pantang larang yang diamalkan.
5.
Saya berpendapat bahawa pantang larang yang diamalkan oleh masyarakat Melaka
tidak relevan dengan kehidupan dan peredaran masa kini.
6.
Saya berpendapat bahawa semua pantang larang yang diamalkan sejak dahalu perlu
dihapus.
7.
Bagi saya, semua pantang larang adalah karut, menyusahkan dan tidak mampu
membawa manfaat kepada masyarakat.
4.0 Hasil Kajian
Kajian ini menemubual beberapa responden bagi menyelidik
kefahaman masyarakat Melaka terhadap pantang larang. Antara responden yang
telah ditemu bual ialah Encik Hussin berumur 56 tahun yang menetap di Merlimau
dan Nur Adilla berumur 22 tahun menetap di Bukit Beruang. Selain itu, kajian
ini juga telah menemubual Puan Baiyah yang berumur 53 dan menetap di Malim.
Pantang larang ini bertujuan untuk mengajar anak-anak
daripada melakukan perkara-perkara yang membuang masa. Mengikut responden-responden
yang telah ditemu bual, mereka memahami pantang larang yang terdapat dalam
masyarakat Melayu kerana mereka telah mendengar pantang larang ini sejak dari
kecil lagi. Mereka mengatakan bahawa pantang larang bukan untuk dipercayai
disebabkan akibat melanggarnya tetapi untuk dihayati mesej yang tersembunyi
disebalik pantang larang yang telah diperturunkan secara lisan sejak zaman
berzaman lagi. Terdapat banyak contoh pantang larang yang diberikan oleh responden
seperti jangan duduk di atas bantal kerana dipercayai akan naik bisul.
4.1 Temu Bual Bersama Responden
Encik Hussin (56 Tahun)
Faham dengan jelas
pantang larang seperti “anak dara jangan menyanyi di dapur”. Beliau mengamalkan
pantang larang ini kerana menjaga aurat suara perempuan didengari oleh orang
kampung.
Nur Adilla (22 Tahun)
Memahami pantang larang seperti “tak boleh duduk di atas bantal”. Beliau tidak
amalkan pantang larang.
Puan Baiyah (53 Tahun)
Beliau juga memahami pantang larang yang diamalkan
seperti “basuh kaki sebelum
tidur” sehingga menjadi kebiasaan harian.
5.0 Kesimpulan dan Cadangan
Sebilangan besar responden mengatakan bahawa
pantang larang adalah sesuatu perkara yang dapat menghalang kita dari melakukan
sesuatu perkara kerana ada keburukan di sebaliknya. Perlakuan ini melibatkan
semua aktiviti asasi manusia seperti makan, minum, tidur, mandi dan sebagainya.
Tujuan pantang larang ini adalah untuk mendidik masyarakat agar mengamalkan
nilai-nilai murni dalam kehidupan dan untuk menjaga kesihatan bagi pantang larang
ketika mengandung ataupun berkhatan. Apa yang disebut bukan untuk dipercayai
tetapi untuk dihayati mesej yang tersembunyi di sebalik pantang larang yang
telah diperturunkan secara lisan sejak zaman-berzaman.
Kita perlu menghayati mesej yang terdapat dalam pantang
larang itu kerana di sebalik akibat yang dinyatakan jika melanggar satu pantang
larang itu terdapat nilai-nilai murni yang dibawa oleh masyarakat zaman dahulu.
Pantang larang ini digunakan untuk mendidik manusia agar berdisiplin dan
bermoral dalam kehidupan seharian. Pantang larang boleh diamalkan jika ia tidak
bercanggah dengan ajaran agama kerana apa yang penting dalam masyarakat bagi
mengamalkan pantang larang perlu menghayati mesej yang terdapat dalam pantang
larang itu. Selain itu, masyarakat perlu menghargai usaha orang terdahalu dalam
menghidupkan sebuah kehidupan yang penuh dengan nilai-nilai murni. Pantang
larang juga amat diperlukan dalam mendidik manusia agar lebih berdisiplin dan
bermoral dalam kehidupan seharian. Akhir sekali pantang larang mempengaruhi
kehidupan iaitu dalam mewujudkan persaudaraan yang erat serta hidup yang
berperaturan.
Rujukan
https://ms.wikipedia.org/wiki/Pantang_larang_Melayu
http://billyinfo.blogspot.my/2013/07/himpunan-pantang-larang-orang melayu.html#axzz3sER5VvyJ
https://asalusulorangmelayu.wordpress.com/2012/08/15/pantang-orang-melayu/
https://www.youtube.com/watch?v=6v5Tw8xbsRU
Temu bual bersama Encik Hussin, 56 tahun di Merlimau pada
21 November 2015.
Temu bual bersama Nur Adilla, 22 tahun di Jasin pada 21
November 2015.
Temu bual bersama Puan Baiyah, 53 tahun di Malim pada 21
November 2015.
MZ Zainudin, Muhammad Nur Azizi
Azman, Mohd Huzaif Abdul Rahim, Muhammad
Afiq Md Nasir, Muhammad Nadzrin Ab Rahim, Muhammad Afnan Arif Ibrahim, Shobna
A/P Sankaran
No comments:
Post a Comment