1.0 Pengenalan
Malaysia merupakan satu negara yang terdiri daripada masyarakat
yang terbilang kaum iaitu Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan lain-lain.
Oleh itu, kajian ini telah dijalankan bagi memahami tahap pengetahuan masyarakat
umum terhadap perayaan kaum Iban di Sarawak. Melalui kajian ini, kita dapat
menilai kefahaman masyarakat terhadap perayaaan kaum Iban iaitu Hari Gawai,
juga dikenali sebagai Gawai Dayak. Perayaan ini kebiasaannya disambut pada
akhir bulan Mei atau awal Jun setiap tahun dengan meriah di bandar-bandar dan
di desa dengan persembahan tarian dan minuman tuak ‘arak beras’.
Tujuan perayaan ini adalah untuk meraikan tamatnya musim menuai
padi. Pada hari pesta Gawai, pelbagai jenis makanan dan air tuak akan
dipersembahkan kepada Dewa Padi dan kekayaan. Selain itu, salah seorang akan
membaca satu puisi khas semasa pesta Gawai sebelum mereka merenjiskan darah
ayam jantan ke atas bahan persembahan. Bahan persembahan yang basah dengan
darah ayam jantan itu dianggap sebagai pembuka rasmi Pesta Gawai. Setelah
upacara persembahan telah selesai, perayaan Gawai secara tradisi dimulakan.
Perayaan Gawai merupakan masa untuk semua orang bersuka-ria sambil menjamu
hidangan bersama air tuak. Tarian Ngajat sangat popular dalam kalangan orang
Iban di Sarawak. Penari akan memakai pakaian tradisi seperti ‘sirat’, ‘gagung’
atau baju burung dan memakai topi yang dihias dengan bulu-bulu burung.
1.1 Latar Belakang
Kajian
Terdapat banyak kajian mengenai migrasi kaum-kaum di Sarawak
terutama sekali bagi kaum Iban. Apa yang pasti kebanyakan migrasi kaum-kaum-di
Sarawak bertitik tolak daripada adat “berjalai” iaitu satu proses yang mana
ianya dilakukan bagi mencari peluang yang lebih baik contohnya bagi mencari
tanah yang luas dan hidup di dalam keamanan serta makmur. Terdapat tiga teori
yang menyatakan asal usul kedatangan kaum Iban ke Sarawak iaitu pertama, datang
ke Sarawak melalui Tajung Datu di Lundu, kedua, datang ke Sarawak melalui Bukit
Merudu yang terletak tidak jauh dai Brunei, dan ketiga, datang dari Lembah
Kapuas ke Sarawak melalui kawasan Kumpang.
Apa yang akan diketengahkan oleh Borneo Oracle adalah tentang
asal-usul teori yang ketiga iaitu yang lebih dominan kerana terdapatnya
sumber-sumber lisan yang membuktikan bahawa sebahagian besar dari kaum Iban
berhijrah dari Lembah Kapuas ke Sarawak melalui kawasan Kumpang. Kaum Iban
Sarawak menurut cerita legendanya adalah berasal daripada Singalang Burung yang
digambarkan sebagai dewa kepada segala burung enggang di alam mistik dan
merupakan Tuhan Perang bagi masyarakat iban tradisional (Sandin, 1977). Ianya
bersangkutan dengan Aki Lang Sengalang Burong Jagu Menaul Tuntung (burung
helang) yang ditugaskan oleh petara untuk memimpin segala kerja perang bagi
masyarakat Iban kerana beliau memiliki semua jenis pengaruh kesaktian yang
tiada tolok bandingnya. Berdasarkan kepercayaan kepada suatu peristiwa yang
berlaku yang mana Singalang Burung telah turun ke bumi daripada kayangan maka
bermulalah episod di mana Singalang Burung telah mewariskan keturunannya yang
membentuk masyarakat Iban sekarang.
Kaum Iban tradisional sebenarnya lebih dikenali sebagai Dayak Laut
dan mereka pada asalnya berasal daripada Kalimantan, Indonesia dan kemudiannya
berpindah ke Sarawak pada masa yang hampir sama dengan kedatangan bangsa Eropah
ke Asia Tenggara (Kedit, 1984). Mereka memasuki Sarawak melalui Batang Air
Kapuas, jalan masuk paling mudah bagi melintasi sempadan Sarawak-Kalimantan
(Jensen, 1966). Pada asalnya Singalang Burung iaitu nenek moyang kaum Iban
dengan pengikutnya telah mendiami sepanjang Sungai Kapuas dan anak-anak
sungainya di barat daya Pulau Borneo (Sandin, 1966). Tetapi kemudian cucu
Singalang Burung yang bernama Sera Gunting lebih berminat untuk mendiami
Banjaran Tiang Laju di bahagian barat Pulau Borneo. Walau bagaimanapun,
dikatakan Singalang Burung tidak menggemari kawasan tersebut maka telah diadakan
satu persidangan dengan pengikut-pengikutnya di Merakai iaitu salah satu anak
Sungai Kapuas untuk mengusulkan perpindahan kaum Iban ke Batang Ai. Setelah
kata sepakat diambil akhirnya, pengikut-pengikut Singalang Burung telah
memulakan penghijrahan mereka dan tempat yang kali pertama mereka jejaki adalah
daerah Kumpang, Sarawak dan terus menetap di Kumpang (Richards, 1949).
Sebahagian daripada kaum Iban ini telah dipengaruhi oleh seorang
pemimpin yang lain iaitu Lelang Belayan untuk mula membuat eksplorasi ke hulu
Sungai Kumpang iaitu menghala ke Lubok Antu dan Engkilili dan seterusnya
menetap di kawasan Sungai Batang Lupar yang lebih dikenali sebagai Batang Ai.
Dari Batang Ai, suku kaum Iban berpindah ke anak-anak sungai di Ulu Ai dan mula
membuat penempatan mereka dengan membina rumah panjang mereka yang unik di
kawasan yang dikenali sebagai Delok, Mepi, Jinggin, Engkari, Skrang dan
Lemanak. Setelah itu sekali lagi sebahagian daripada kaum Iban ini telah mula
membuat eksplorasi dengan berpindah dan lalu menetap di Sungai Undup dan Wong
Tempangau (Sandin, 1994). Kaum Iban yang berpindah ini adalah mereka yang
dipimpin oleh Kajup dan mereka dikenali sebagai Iban Undup.
Ternyata sekali perpindahan awal kaum Iban Sarawak adalah taburannya
agak berselerak di kawasan hulu Sungai Batang Lupar dan Batang Saribas di
bahagian Sri Aman dan perpindahan ini berlaku sejak awal abad ke-19 dari Hulu
Batang Lupar melalui sempadan Kalimantan menuju ke daerah Rejang (Vinson,
1989). Sementara itu satu lagi pemimpin anak buah Singalang Burung iaitu
Gelungan telah membawa pengikut-pengikutnya keluar dari Merakai dan menuju ke
Undup serta mendiami Bukit Balau. Kaum Iban daripada pimpinan Gelungan ini
disebut sebagai Iban Balau kerana menetap di kawasan Bukit Balau iaitu penempatan
terawal masyarakat Iban di Sri Aman. Kemudian sekali lagi Gelungan telah
membawa pengikut-pengikutnya untuk berpindah ke Sebuyau dan sebahagian generasi
kaum Iban ini dikenali sebagai Iban Sebuyau. Sepatutnya penghijrahan masyarakat
Iban terhenti di kawasan Sebuyau namun setelah kematian pemimpin Gelungan, Iban
Sebuyau dikatakan telah berpecah dan ada yang berpindah ke Meredang, Gayam,
Lundu dan Samarahan. Ketua-ketua suku kaum Iban yang lain seperti Lanong,
Kanyong, Meringgai dan Manggi telah membawa pengikut-pengikut mereka berpindah
ke Rantau Langkong, Tanjung Merarang, Sungai Skrang dan Tisak.
Oleh kerana itulah sememangnya bahagian Sri Aman mempunyai jumlah
penduduk Iban yang tertinggi dibanding dengan tempat-tempat lain di Sarawak
diikuti dengan Kapit, Kalaka (Saratok), Mukah, Kuching, Saribas, Baram, Song
dan Sarikei. Inilah sekelumit sejarah asal usul kaum Iban di Sarawak yang
ternyata perjalanan nenek moyang kaum Iban terdahulu sudah tentu penuh dengan
onak nan berduri bagi memastikan kelangsungan penghidupan kaum iban sekarang.
Ianya adalah satu hakikat bahawa kaum Iban telah pun mendiami segenap pelusuk
Sarawak Bumi Kenyalang dengan membawa bersama segala budaya dan sastera mereka
sekali yang ternyata terlalu unik seperti kain pua dan lain-lain yang banyak
berhubung kait dengan dunia mistik dan tumbuh-tumbuhan.
1.2 Objektif Kajian
Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mengkaji kefahaman
masyarakat terhadap perayaan kaum Iban di Sarawak merangkumi mengenal pasti latar
belakang perayaan Iban di Sarawak, mengenal pasti kefahaman masyarakat terhadap
perayaan kaum Iban dari segi tujuan, tarikh, minuman, dan tarian trasdisional
kaum Iban serta mengenal pasti makanan, pakaian dan alat- alat muzik
tradisional di perayaan Iban.
2.0 Sorotan Literatur
Windy Inki dalam “Kesan modenisasi terhadap perayaan Gawai Dayak di
Daerah Bau, Sarawak” mengandaikan bahawa kehadiran modenisasi memberi kesan
dalam melenyapkan keaslian upacara dan adat istiadat tradisional perayaan Gawai
Dayak yang disambut oleh penduduk-penduduk yang menyambut perayaan Gawai Dayak
di Daerah Bau. Namun begitu, perubahan persekitaraan yang memberi kesan
terhadap sambutan perayaan Gawai Dayak merupakan salah satu daripada
permasalahan kajian. Jadi, dalam dunia yang semakin modenasi ini, berapa orang
mengetahui tentang adat istiadat dan budaya kaum Iban?
3.0 Metodologi Kajian
Kajian ini telah menggunkan beberapa kaedah untuk mendapatkan maklumat
yang tepat dan benar. Pertama, kaedah temu bual, kaedah ini merupakan lebih
terbuka kerana responden bebas mengeluarkan pandangan mereka tentang
soalan-soalan yang telah dikemukakan oleh penyelidik. Sasaran temu bual
termasuklah mahasiswa dan mahasiswi UTeM. Kedua, menggunakan soal selidik. Borang
soal selidik diedarkan secara dalam talian atau secara rawak kepada responden
kajian. Maklumat yang terdapat dari borang soal selidik itu telah menjadi pengumpulan
data kajian.
4.0 Hasil Kajian
Aspek 1: Kefahaman masyarakat terhadap nama perayaan kaum Iban
Rajah 1: Peratusan kefahaman masyarakat terhadap nama perayaan kaum
Iban
Rajah ini menunjukkan majoriti responden bersetuju bahawa ialah
sebanyak bahawa Hari Gawai ialah perayaan yang disambut oleh orang Iban (88.9%),
manakala 8.3% menjawab Hari Keamatan dan 2.8% iaitu seorang responden sahaja
yang memilih jawapan Hari Raya Aidifiltri.
Aspek 2: Kefahaman masyarakat terhadap tarikh kesambutan perayaan kaum
Iban
Rajah 2: Peratusan kefahaman masyarakat terhadap tarikh kesambutan
perayaan kaum Iban
Rajah di atas menunjukkan sebanyak 72.2% responden memilih Jun
ialah bulan yang menyambut Hari Gawai manakala 19.4% respoden memilih bulan
September dan sebanyak 8.3% respoden menjawab bahawa Hari Gawai disambut pada bulan
Mac.
Aspek 3: Kefahaman masyarakat terhadap tujuan kesambutan perayaan
kaum Iban
Rajah 3: Peratusan kefahaman masyarakat terhadap tujuan kesambutan
perayaan kaum Iban
Rajah ini menunjukkan majoriti responden amat setuju sebanyak 94.4%
bahawa Hari Gawai Dayak disambut bertujuan untuk menyambut tahun baru yang
ditandakan dengan berakhirnya musim menuai padi dan bermulanya musim menanam
padi yang baru, manakala 2.8% menjawab bahawa Hari Gawai disambut disebabkan
orang Iban ingin meminta penyembuhan orang yang sakit dan memajak semula tanah
yang tidak subur lagi.
Aspek 4: Kefahaman masyarakat terhadap minuman tradisi perayaan
kaum Iban
Rajah 4: Peratusan kefahaman masyarakat terhadap minuman tradisi
perayaan kaum Iban
Rajah di atas menunjukkan bahawa semua responden mengetahui bahawa tuak
ialah minuman tradisi yang wajib ada semasa Hari Gawai.
Aspek 5: Kefahaman Masyarakat terhadapTarian Perayaan Iban
Rajah 5: Peratusan kefahaman masyarakat terhadap tarian tradisi
perayaan kaum Iban
Rajah di atas menunjukkan bahawa 75% responden mengenali Tarian
Ngajat ialah tarian tradisi yang ditarikan semasa Hari Gawai. Selain itu, sebanyak
13.9% yang memilih jawapan Tarian Datun Julut manakala 8.3% lagi memilih
jawapan Tarian Zapin. Setelah meneliti laporan kajian di atas dapat disimpulkan
bahawa terdapat segelintir masyarakat masih tidak memahami tentang perayaan
orang Iban terutamanya dalam aspek nama perayaan, tujuan, tarikh, minuman dan
tarian tradisi sehingga hari ini. Namun tidak cukup dengan itu, turut
dinyatakan juga beberapa maklumat penting serta perbincangan mengenai dapatan
kajian.
5.0 Kesimpulan
Kebudayaan Iban yang unik ini ialah warisan turun-temurun yang
berkaitan rapat dengan amalan hidup masyarakat Iban awal. Sehubungan dengan itu
juga, kebudayaan ini juga turut berkait rapat dengan kepercayaan tradisional
masyarakat Iban kerana beberapa kebudayaan yang mengandungi unsur-unsur ritual
yang berkaitan rapat dengan kepercayaan. Malah kebudayaan ini dilihat sebagai
asas pembinaan ketamadunan Iban walaupun ia tidaklah menonjol namun tetap
menarik perhatian untuk dikaji. Seperti dalam perayaan yang mempunyai unsur
ritualnya sendiri, dalam upacara miring yang merupakan persembahan
kepada Tuhan Adat sehinggakan ke dalam upacara ngayau, menyabung ayam dan juga
tenunan yang mempunyai unsurunsur ghaibnya yang tersendiri. Namun perubahan
zaman secara tidak langsung telah menghakis amalan budaya tradisi masyarakat
Iban kerana masyarakatnya perlu fleksibel dengan perubahan bagi menjamin
kelangsungan hidup yang sungguh mencabar ini. Namun yang demikian, ia masih
tidak pupus malah kebudayaan Iban ini masih dikekalkan walaupun secara asasnya
ia tidaklah setulen kebudayaan Iban yang lama. Seharusnya kebudayaan adalah
sesuatu yang sangat bernilai kerana ia adalah identiti dan juga sebagai warisan
asal usul kewujudan satu-satu kaum ataupun bangsa. Tanpa budaya tradisi yang
sejati, maka bangsa tersebut tidak akan tahu asal usul dan identiti mereka
kelak.
Rujukan
Bernama. (2015-06-01). “Masyarakat Dayak Sambut Gawai Dengan
Harapan Gayu Guru Gerai Nyamai” Diambil daripada
http://www.mstar.com.my/lain-lain/rencana/2015/06/01/hari-gawai/
Chek Sian. (2015-01-23). "Jenis- Jenis Gawai di Sarawak"
Diambil daripada https://ibanology.wordpress.com/2013/04/08/jenis-jenis-gawai-disarawak/
dehe klate. (Monday, March 23, 2009). “Perayaan Iban” Diambil
daripada http://perayaaniban.blogspot.my/
Heidi Munan. (2005). Cerita Rakyat Iban.
Maruwiah Ahmat. (2013). Siri adat dan budaya kaum utama
Kadazandusun dan Iban.
Vinson H. Jr Sutlive. (1978). The Iban of Sarawak.
Wikipedia. (2015-10-02). “Gawai Dayak”. Diambil daripada https://ms.wikipedia.org/wiki/Gawai_Dayak
Wina Zawani. "Makanan Tradisi Iban". Diambil daripada http://www.academia.edu/5851156/
Makanan_tradisi_iban
Windy Inki. (2007). Kesan modenisasi terhadao perayaan Gawai Dayak di
Daerah Bau, Sarawak.
MZ Zainudin, Amirah Muhammad Amin, Kalegeswaree a/p Nadarajan, Hii
Hie Kee, Tang Soon Heng, Ghee Yih Farn
No comments:
Post a Comment