Larangan menghentikan amalan kuliah, mengaji
atau membaca al-quran menggunakan pembesar suara yang melepasi sempadan masjid
di Pulau Pinang telah menjadi isu hangat. Perkara itu dinyatakan melalui
surat Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang bertarikh 1 September lepas berhubung
keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang bertarikh 1 dan 2
Julai dan disahkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang pada
23 dan 24 Ogos lalu.
Langkah
jawatankuasa itu disokong oleh bekas Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya yang
berkata amalan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh di
masjid dan surau dengan kuat adalah bertentangan dengan sunah Nabi Muhammad saw
kerana ia mengganggu orang yang sedang tidur.
“Amalan pasang mikrofon kuat waktu sebelum subuh adalah
bertentangan dengan sunah Nabi saw kerana ia mengganggu orang yang sedang
tidur. Perbuatan mengganggu ini adalah haram dan berdosa”.
Mengulas perkara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk
Seri Jamil Khir Baharom berkata pihaknya menghormati keputusan yang dibuat oleh
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang itu.
Namun, tidak semua pihak yang bersetuju dengan tindakan Jabatan
Mufti Pulau Pinang memandangkan banyak perkara yang perlu diberi perhatian. Antaranya
pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Datuk Abd Shukor Husin yang berkata
larangan itu ditakuti mendatangkan kesan kepada penyatuan Umat Islam di negara
ini. Beliau melihat larangan itu sebaiknya ditentukan mengikut budi bicara dan
disesuaikan dengan keadaan sesuatu tempat.
Banyak faktor yang telah diambil kira oleh Jabatan Mufti itu
untuk memutuskan tindakan ini. Antaranya ialah keadaan
demografi penduduk yang telah berubah khususnya di bandar yang mana
rata-ratanya mempunyai pelbagai etnik, latar belakang pendidikan dan pekerjaan
serta terdedah dengan cara hidup moden. Mereka juga menerima aduan dari orang
Islam yang tidak tahan dengan bunyi kuat dari pembesar suara masjid dan surau
bagi tempoh yang lama.
Bagi mengetahui bagaimana pelaksanaan
larangan ini memberi kesan kepada masyarakat, adalah lebih elok kita melihat
pelaksanaan ini di Perlis. Walaupun majoriti masyarakat Perlis adalah Islam,
belum tentu surau dan masjid akan mengikut bulat-bulat arahan ini.
Di Masjid Negeri, suara bacaan al-quran
sebelum azan subuh masih kedengaran kerana amalan ini telah lama dibuat.
Mustahil Pak Syed Alam, bilal masjid akan berhenti mengaji kerana membaca
al-quran dan memperdengarkannya kepada masyarakat sekitar akan memberi
ransangan baru kepada sesiapa sahaja yang mendengar kecuali Allah swt mengunci
hati dan telinga mereka.
Membaca al-quran sebelum masuk waktu subuh
yang dapat didengar dari pembesar suara merupakan dakwah harian kepada orang
Islam dan bukan Islam.
Ada kes yang berlaku disebabkan azan, bukan
Islam tertarik dengan Islam seterusnya mencari satu demi satu makna azan, di
samping mencari kefahaman lanjut tentang kandungan al-quran.
Pihak berkuasa agama Islam yang memiliki
kuasa ke atas urusan umat Islam wajar mengambil kira larangan ini dengan
membuat kajian keberkesanan impak terlebih dahulu.
Pulau Pinang mempunyai universiti tersohor
di Malaysia, mustahil mereka tidak punya pakar untuk membuat kajian mengenai
tahap kesediaan masyarakat terhadap pembesar suara di luar waktu azan. Dalam
kes ini, Jabatan Mufti Pulau Pinang mungkin
tidak melihat kepentingan membuat kajian yang boleh dibuat secara usahasama
dengan universiti berkenaan.
Mereka wajar menjadikan penyelidikan sebagai
budaya sebelum memutuskan sesuatu larangan yang meresahkan masyarakat.
No comments:
Post a Comment