1.0 Pengenalan
Negeri Sembilan sememangnya
terkenal dengan adat dan kebudayaan warisan Minangkabau. Adat ini masih
diamalkan terutama di beberapa kawasan seperti Kuala Pilah dan Rembau. Adat
warisan ini dipelihara bagi memastikan ianya tidak pupus ditelan zaman. Dalam
kesibukan mengejar kemajuan, warisan tinggalan nenek moyang tidak harus dibiarkan
hilang begitu sahaja tanpa diperturunkan kepada generasi yang baru.
Perkataan Minangkabau dikatakan
berdasarkan dari dua gabungan perkataan iaitu minang yang bermaksud “menang”
dan kabau yang bermaksud “kerbau”. Perkataan ini diperolehi dalam cerita rakyat
yang disampaikan secara turun-temurun. Menurut lagenda, berlaku perselisihan
antar kerajaan Minagkabau ketika itu dengan seorang putera dari Jawa. Bagi
mengelakkan diri mereka dari berperang, rakyat Minangkabau ketika itu
mencadangkan pertandingan beradu kerbau. Mereka mempertaruhkan seekor anak
kerbau yang tidak diberi susu ibunya. Tanduk anak kerbau tersebut diasah tajam.
Ketika pertandingan diadakan, anak kerbau menyangka kerbau pihak lawan adalah
ibunya dan ia berlari mendapatkan susu. Maka dengan itu, kerbau pihak lawan
telah mati tertusuk tanduk anak kerbau, maka rakyat Minangkabau menjerit
kegembiraan dengan menyebut menang kerbau. Lahirlah nama masyarakat Minangkabau
berdasarkan peristiwa ini.
Asal penubuhan Negeri Sembilan adalah oleh Dato’
Pepatih Nan Sebatang. Beliau juga merupakan pengasas bagi adat pepatih yang
sangat dikenali umum. Seperti yang diketahui umum, adat pepatih lebih
mementingkan kaum wanita daripada lelaki. Pada dasarnya, adat ini adalah adat
yang terbaik di Negeri Melayu kerana ia sangat mencakupi segala aspek.
Keutamaan wanita dalam adat pepatih sebenarnya lebih kepada mewarisi harta
pusaka dan membawa darah keturunan. Berbeza dengan kesultanan Melayu yang lain,
harta dan darah keturunan diwarisi oleh kaum lelaki. Menurut adat pepatih,
wanita yang mengandungkan dan melahirkan Datuk
Perpatih Nan Sebatang dan Datuk Ketemanggungan dipercaya sebagai peletak dasar sistem sosial dan politik
Minangkabau. Mereka adalah dua saudara seibu tetapi berlainan ayah. Tambo
menyebut Datuk Perpatih sebagai seorang datuk yang banyak mengelana ke berbagai-bagai
pelosok dunia sebelum merumuskan dasar-dasar adat Minangkabau, sebaliknya Datuk
Ketemanggungan tetap tinggal di daerah ini. Latar belakang pengalaman yang
berbeza itu ternyata melahirkan pula dua gagasan tentang adat Minangkabau.
Datuk Perpatih Nan Sabatang melahirkan tradisi Bodi Chaniago yang lebih
demokratis dan Datuk Ketemanggunggan melahirkan tradisi Koto-Piliang yang lebih
aristokatis. Inti dari ajaran yang mereka kembangkan itulah yang dikatakan
pendiri Partai Adat Rakyat sebagai asas partinya.
Dari segi harta pula, hanya harta pusaka iaitu
termasuk tanah dan rumah induk diwarisi oleh wanita bertujuan agar kaum wanita
tidak terabai sekiranya dicerai suami. Namun demikian, harta sepencarian adalah
milik bersama lelaki dan wanita dan dibahagi mengikut hukum Islam. Hasil
positif daripada pengamalan adat pepatih ini, harta pusaka tidak tergadai
kerana tidak boleh dijual malah di dalam sesebuah kampung, biasanya terdiri
daripada saudara-mara kerana tanah pusaka telah dibahagi dari awal keturunan
kepada generasi sekarang. Dalam erti kata lain, di dalam sebuah kawasan,
biasanya terdiri daripada keluarga dari satu keturunan. Bulat air kerana
pembentung, bulat manusia kerana muafakat.
Negeri Melayu lain berpegang pada Adat
Temenggong tetapi Datuk Perpatih dan Datuk Temenggong adalah dua bersaudara di
Sumatera dan terus berkembang di Malaysia. Kesultanan Melaka pada kurun ke-15
menjadikan Adat Temenggong menjadi dominan di Alam Melayu. Raja Melaka memberi
perlindungan kepada penghijrah dari Minangkabau untuk menetap di Naning. Selepas
Portugis menguasai Melaka, perlindungan itu dilanjutkan oleh Kesultanan Johor
sebagai pewaris Kesultanan Melaka.
Tiga kumpulan utama masyarakat Adat Pepatih ialah Perut, Suku dan Luak.
Perut terdiri daripada anggota sesuatu perut yang berasal daripada moyang dari
keturunan perempuan yang sama. Ia merupakan sosiopolitik yang terkecil yang
diketuai oleh seorang ketua yang bergelar Buapak dan mereka lazimnya tinggal di
kawasan atau perkampungan yang sama.
Suku
terdiri daripada beberapa Perut
dan diketuai oleh Dato' Lembaga. Terdapat 12 suku yang membentuk pengwilayahan
iaitu Suku Biduanda/Waris, Suku Batu Hampar, Suku Paya Kumbuh, Suku Mungkal, Suku Tiga Nenek, Suku Seri
Melanggang, Suku Seri Lemak,
Suku Batu Belang, Suku Tanah Batu dan Suku Anak Melaka.
Luak
yang diketuai oleh seorang Undang, merupakan unit kawasan pentadbiran dari segi
adat. Terdapat empat luak utama iaitu Rembau,
Sungai Ujung, Johol dan Jelebu. Luak Tanah Mengandung merupakan luak kelima yang terdiri
daripada lima luak kecil iaitu Luak
Inas, Luak Ulu Muar, Luak Gunung Pasir, Luak Terachi dan Luak Jempol yang semuanya adalah di
Seri Menanti dan diketuai seorang ketua bagi setiap luak kecil yang bergelar Penghulu Luak.
Negeri Sembilan mempamerkan secara keseluruhan reka
bentuk bumbung panjang yang bersifat Minangkabau. Ia mempunyai sifat reka
bentuk atap yang bertingkat yang dialas daun rumbia. Rumah ini mempunyai
serambi hadapan dan anjung yang meneduhkan tangga utama kemasukan ke Rumah Ibu
melalui serambi. Serambi dihiasi ukiran kerawang yang bercorak
silang-menyilang. Rekaan tangga adalah ringkas. Tangga diikat atau dimatikan
dengan rekaan kekunci di papan yang menarik.
Rumah ini dihiasi ukiran kayu yang banyak di sekeliling
rumah, lebih-lebih lagi di sekitar serambi hadapan rumah. Ukiran adalah
bermotifkan silang dan bunga yang agak bersifat grafik. Bahagian anjung,
serambi dan rumah ibu mempunyai aras yang berbeza.
Rumah ibu mempunyai ruang yang terluas dan tertinggi. Terdapat bilik di rumah ibu dan tangga menghala ke loteng. Loteng ini mengambil lebihan ketinggian dan tingkat atap yang diberi ruang oleh struktur rumah ini.
Orang Negeri Sembilan memang terkenal dengan
masak lemaknya yang sangat lemak dan pedas. Berbagai-bagai jenis juadah dari
sumber santan yangg banyak terdapat pada jenis masakannya. Seperti yang kita
telah sedia maklum, masakan dan makanan tradisional masyarakat Negeri Sembilan
berbeza dengan negeri-negeri lain, sama ada lauk-pauk, kuih- muih mahupun air minuman.
Bagi masyarakat Melayu Negeri Sembilan, masakan dan makanan mereka mempunyai
cara pengadunan yang berbeza sehingga melahirkan cita rasa yang cukup istimewa
dan unik. Sebagai warisan tradisi, masakan dan makanan tradisional Melayu
Negeri Sembilan begitu banyak mengandungi pelbagai bentuk, rupa dan cara
membuatnya yang berlainan sehingga timbul identiti Negeri Sembilan yang
tersendiri yang kebanyakkannya menggunakan santan dan cili padi seperti masak
lemak kuning lada api, rendang, masak salai, masakan bakar, masak lemak putih,
rebus celur dan sebagainya.
Dialek atau loghat Negeri Sembilan kebiasaannya
adalah dari bangsa Minang. Tidak semua perkataan memerlukan penggunaan konsonan
“O” dalam tutur kata. Kadangkala mereka yang cuba belajar bercakap dialek ini
akan berbunyi dan bercampur dengan dialek negeri Kelantan.
Namun uniknya dialek Negeri Sembilan adalah mereka yang mendengarnya akan (menyonggey) tersengih walaupun dimarahi
ketika itu. Loghatnya mungkin seperti bunyi yang lucu.
1.1 Objektif Kajian
Antara objektif yang terdapat dalam kajian ini adalah eksplorasi budaya dan adat resam
masyarakat di Negeri Sembilan mengenai suku kaum dan adat resam masyarakat di
Negeri Sembilan, mengenal pasti budaya (spesifik) terhadap budaya, makanan dan
seni bina serta memahami kaitan antara budaya dan kemajuan di Negeri Sembilan.
Adat Perpatih ini diwariskan dari generasi ke
generasi melalui kata-kata perbilangan. Ia merangkumi pelbagai aspek kehidupan
masyarakat termasuk soal harta pusaka, perlantikan pemimpin, hukum nikah
kahwin, amalan bermasyarakat, sistem menghukum mereka yang melanggar adat atau
melakukan kesalahan dan pelbagai aspek lagi. Setiap peraturan atau adat itu ada
perbilangannya dan setiap peraturan itu ada rasional atau sebab-sebab
terjadinya hukum atau adat itu.
Hasil positif daripada pengamalan adat pepatih
ini, harta pusaka tidak tergadai kerana tidak boleh dijual. Dalam sesebuah
kampung, biasanya terdiri daripada saudara-mara kerana tanah pusaka telah
dibahagi dari awal keturunan kepada generasi sekarang. Dalam erti kata lain, di
dalam sebuah kawasan, biasanya terdiri daripada keluarga dari satu keturunan.
Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat. Justeru, sehingga
hari ini, suasana itu terbukti apabila daerah Port Dickson bukan merupakan
pengamal Adat Perpatih, sementara daerah seperti Rembau, Jelebu dan Kuala Pilah
dinobat sebagai antara pengikut kuat kepada adat ini.
Walaupun Adat Perpatih pada masa ini masih
terus diamalkan oleh masyarakat Melayu Negeri Sembilan tetapi ia kini telah
mengalami perubahan mengikut arus zaman iaitu berubah dari segi bentuknya,
tetapi isi atau prinsipnya masih kekal sehingga hari ini. Ini jelas
dilaksanakan dalam adat perkahwinan dan adat resam semasa. Pelaksanaan adat ini
mempunyai kelebihan dan hujahnya sendiri demi kebaikan anggota masyarakat yang
mengamalkan adat tersebut. Setiap peraturan dalam Adat Perpatih ada
perbilangannya dan setiap peraturan itu ada rasional atau sebab-sebab terjadinya
hukum atau adat tersebut.
2.0
Kajian Literatur
Negeri Sembilan merupakan sebuah negeri yang
penuh dengan adat istiadat yang masih mengekalkan adat pada zaman dahulu kala.
Malah, adat-istiadat Negeri Sembilan telah menarik sebilangan masyarakat untuk
melakukan kajian sama ada dari luar negara atau dalam negara. Hal ini dapat
memberi pendedahan kepada masyarakat bahawa masih terdapat lagi negeri yang
masih mengamalkan adat-adat yang telah wujud pada sejak dahulu lagi malah
sangat dikagumi oleh bangsa asing.
Sekali lagi Norhalim Ibrahim, mantan pensyarah
Universiti Putra Malaysia (UPM) Serdang
menunjukkan bahawa beliau bukan calang penulis dalam bidang adat resam
di Negeri Sembilan. Dengan bantuan Kerajaan Negeri Sembilan, Norhalim
mengusahakan Glosari Istilah Adat Negeri Sembilan. Sejak satu dekad
lalu, Norhalim berjaya menerbitkan Adat Perpatih (1993), Negeri Yang Sembilan
(1995), Perkahwinan Adat di Negeri Sembilan (1996) dan Sejarah Linggi (1998).
Bersama Mohamad Tainu dan Dharmala NS, Norhalim menyusun Adat Merentas Zaman
(1994), Luak Tanah Mengandung (1994) dan Luak Jelebu (1994). Akhirnya bersama
Asmawati Baharuddin Norhalim menulis Adat Idtiadat Perkahwinan Melayu, Cina dan
India (1996).
Kelahiran Glosari Istilah Adat Negeri
Sembilan dianggap kemuncak penulisannya tentang adat, walaupun katanya akan
ada beberapa buah buku lagi bakal disiapkan. Semuanya tentang adat di
tanah-tanah luak seperti Johol, Sungai Ujong, Jelebu, Tampin dan Naning. Norhalim,
sarjana lulusan University of Hull, United Kingdom, bukan orang baru dalam
adat. Pandangannya tentang Adat Perpatih sering diminta oleh Datuk-Datuk
Lembaga pelbagai luak, malah oleh Yang Dipertuan Besar sebagai Ketua Dewan Adat
Negeri Sembilan. Norhalim bicara tentang adat bagai air lalu, dan jarang sekali
dia menolak pelawaan asal sahaja isu yang dibangkitkan adalah tentang adat itu
sendiri bukan pribadi pemimpin adat, misalnya.
Di samping itu pengasingan adat dalam hampir
semua aspek kehidupan bermasyarakat. Minangkabau atau yang biasa disingkat
Minang adalah kelompok etnik Nusantara yang berbahasa dan menjunjung adat
Minangkabau. Wilayah penganut kebudayaannya meliputi Sumatera Barat, separuh
daratan Riau, bahagian utara Bengkulu, barat Jambi, pantai barat Sumatera
Utara, barat daya Aceh dan juga Negeri Sembilan di Malaysia. Dalam percakapan
awam, orang Minang seringkali disamakan sebagai orang Padang, merujuk kepada
nama ibukota provinsi Sumatera Barat yaitu kota Padang. Namun, masyarakat ini
biasanya akan menyebut kelompoknya dengan sebutan urang awak (bermaksud
sama dengan orang Minang itu sendiri).
Menurut A.A. Navis, Minangkabau lebih kepada
kultur etnis dari suatu rumpun Melayu yang tumbuh dan besar kerana sistem
monarki serta menganut sistem adat yang khas yang dicirikan dengan sistem
kekeluargaan melalui jalur perempuan atau matrilineal, walaupun
budayanya juga sangat kuat diwarnai ajaran agama Islam sedangkan Thomas
Stamford Raffles, setelah melakukan ekspedisi ke pedalaman Minangkabau tempat
kedudukan Kerajaan Pagaruyung menyatakan bahwa Minangkabau adalah sumber
kekuatan dan asal bangsa Melayu yang kemudian penduduknya tersebar luas di
Kepulauan Timur.
Saat ini masyarakat Minang merupakan
masyarakat penganut matrilineal terbesar di dunia. Selain itu, etnik ini
juga telah menerapkan sistem proto-demokrasi sejak masa pra-Hindu dengan adanya
kerapatan adat untuk menentukan hal-hal penting dan permasalahan hukum. Prinsip
adat Minangkabau tertuang singkat dalam pernyataan “Adat basandi syarak, syarak
basandi Kitabullah” (Adat bersendikan hukum, hukum bersendikan Al-Quran) yang
berarti adat berlandaskan ajaran Islam.
Orang Minangkabau sangat menonjol di bidang
perniagaan, sebagai profesional dan intelektual. Mereka merupakan pewaris
terhormat dari tradisi tua Kerajaan Melayu dan Sriwijaya yang gemar berdagang
dan dinamik. Hampir separuh jumlah keseluruhan anggota masyarakat ini berada
dalam perantauan. Minang perantauan pada umumnya bermukim di kota-kota besar
seperti Jakarta, Bandung, Pekanbaru, Medan, Batam, Palembang dan Surabaya.
Dalam masyarakat Minangkabau, ada tiga tiang
yang membangun dan menjaga keutuhan budaya serta adat istiadat. Mereka adalah
alim ulama, cerdik pandai dan ninik mamak yang dikenal dengan istilah Tali
nan Tigo Sapilin. Ketiganya saling melengkapi dan bahu- membahu dalam
posisi yang sama tingginya. Dalam masyarakat Minangkabau yang demokratik dan
egaliter, semua urusan masyarakat dimusyawarahkan oleh ketiga unsur itu secara
mufakat.
Matrilineal merupakan salah satu aspek utama dalam mendefinisikan identiti masyarakat
Minang. Adat dan budaya mereka menempatkan pihak perempuan bertindak sebagai
pewaris harta pusaka dan kekerabatan. Garis keturunan dirujuk kepada ibu yang
dikenal dengan Samande (se-ibu). Sedangkan ayah mereka disebut oleh
masyarakat dengan nama Sumando (ipar) dan diperlakukan sebagai tamu
dalam keluarga.
Kaum perempuan di Minangkabau memiliki
kedudukan yang istimewa sehingga dijuluki dengan Bundo Kanduang, memainkan peranan
dalam menentukan keberhasilan pelaksanaan keputusan-keputusan yang dibuat oleh
kaum lelaki dalam posisi mereka sebagai mamak (paman atau saudara dari pihak
ibu) dan penghulu (kepala suku). Pengaruh yang besar tersebut menjadikan
perempuan Minang disimbolkan sebagai Limpapeh Rumah nan Gadang (tiang
utama rumah). Walau kekuasaan sangat dipengaruhi oleh penguasaan terhadap aset
ekonomi namun kaum lelaki dari keluarga pihak perempuan tersebut masih tetap
memegang autoriti atau memiliki legitimasi kekuasaan pada komunitinya.
Matrilineal tetap dipertahankan masyarakat Minangkabau sampai sekarang walau hanya
diajarkan secara turun temurun dan tidak ada sanksi adat yang diberikan kepada
yang tidak menjalankan sistem kekerabatan tersebut. Pada setiap individu Minang
misalnya, memiliki kecenderungan untuk menyerahkan harta pusaka yang seharusnya
dibahagi kepada setiap anak menurut hukum faraid dalam Islam hanya kepada anak
perempuannya. Anak perempuan itu nanti menyerahkan pula kepada anak
perempuannya pula. Begitu seterusnya sehingga Tsuyoshi Kato dalam disertasinya
menyebutkan bahawa sistem matrilineal akan semakin menguat dalam diri
orang-orang Minangkabau walau mereka telah menetap di kota-kota di luar Minang
sekalipun dan mulai mengenal sistem patrilineal
Negeri Sembilan merupakan sebuah negeri yang
sangat penuh dengan adat-adat resam yang masih diamalkan oleh masyarakat di
Negeri Sembilan. Malah adat pepatih yang sering kita dengar masih diamalkan
lagi di negeri tersebut. Hasil keseluruhan kajian telah mengatakan bahawa
Negeri Sembilan merupakan sebuah negeri yang masyarakatnya ialah masyarakat matrilineal
yang merupakan salah satu identiti masyarakat di sana.
Hasil kajian mendapati masyarakat di negeri
tersebut menjadikan wanita sebagai ketua seluruh aspek malah hasil pembahagian
harta juga kaum wanita lebih diberi keutamaan berbanding kaum lelaki. Kaum
wanita di negeri tersebut dianggap paling berkuasa. Namun para ayah atau kaum
lelaki dianggap sebagai tetamu dalam sesuatu keluarga itu.
Malah, perkahwinan mereka hanya dibenarkan
berkahwin dengan masyarakat Negeri Sembilan sahaja supaya mereka dapat
mengekalkan adat resam mereka sejak turun-temurun itu. Malah mereka juga akan
dibuang keluarga sekiranya tidak
mengahwini dalam masyarakat mereka sendiri.
3.0 Metodologi Kajian
Metodologi
kajian yang digunakan adalah merujuk kepada cara-cara yang paling berkesan bagi
mendapatkan maklumat yang berfaedah dengan penggunaan instrumen yang minimum
untuk mencapai matlamat penyelidikan. Kegagalan menggunakan kaedah pengumpulan
data yang berkesan akan menghasilkan maklumat yang tidak tepat dan kabur. Ianya
dibahagikan kepada tujuh bahagian iaitu reka bentuk kajian, populasi kajian,
persampelan kajian, kaedah persampelan, instrumen kajian, pengumpulan dan
penganalisisan data.
3.1 Reka Bentuk
Kajian
Kajian yang
dijalankan ini adalah berbentuk deskriptif dan inferensi bagi mengetahui
tentang eksplorasi budaya dan adat resam masyarakat di Negeri Sembilan yang
diamalkan di negeri tersebut. Kajian deskriptif merupakan kajian berbentuk
tinjauan serta menggunakan kaedah soal selidik dalam memperolehi data bagi
mendapatkan maklumat, informasi, pandangan dan maklumat semasa.
Kajian
inferensi adalah bertujuan bagi melihat pengaruh dan hubungan antara
pembolehubah bersandar dan pembolehubah tidak bersandar. Pembolehubah bersandar
adalah seperti pencapaian responden dalam bidang masing-masing manakala pembolehubah
tidak bersandar mengambil kira aspek jantina dan umur responden.
Kaedah soal
selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Melalui penggunaan soal selidik
dapat menjimatkan masa dan tenaga serta dapat mengurangkan kos perbelanjaan
jika dibandingkan dengan instrumen kajian yang lain. Setiap soalan soal selidik
mengandungi arahan soalan-soalan jenis tertutup untuk dijawab oleh responden
yang terlibat dalam kajian ini. Semua maklumat yang diperolehi diklasifikasikan
mengikut aspek yang telah ditentukan dan dianalisis secara kuantitatif.
3.2 Sampel Kajian
Sampel kajian
ini melibatkan seramai 10 orang masyarakat dari Negeri Sembilan. Seramai 5
orang perempuan dan 5 orang lelaki.
3.3 Instrumen Kajian
Semasa
melaksanakan kajian ini, dua jenis data diperlukan dalam proses menyiapkan
kajian ini iaitu data primer dan data sekunder. Instrumen yang digunakan dalam
kajian adalah berbentuk soal selidik dan secara rujukan. Instrumen berbentuk
soal selidik merupakan cara yang paling berkesan bagi mendapatkan maklumat
daripada responden. Instrumen berbentuk soal selidik merupakan instrumen yang
mudah ditadbir, senang untuk diedarkan kepada responden dan mudah untuk
mendapatkan data yang tepat. Manakala rujukan dibuat untuk memperoleh maklumat
lanjut berkaitan kajian.
Dalam
melaksanakan kajian ini, satu set borang soal selidik telah disediakan sebagai
instrumen kajian. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat yang tepat
berkenaan fakta-fakta seperti kepercayaan, kesesuaian, pengunaan bahasa, usaha-usaha,
pengaruh dan sebagainya. Soal selidik ini diedarkan setiap satu kepada
responden mengikut daerah masing-masing.
3.4 Analisis Data
Data-data yang
diperolehi dianalisis berdasarkan tujuan dan hipotesis kajian. Analisis
deskriptif dan peratus digunakan untuk mengetahui tentang budaya dan adat resam
dalam kalangan masyarakat di Negeri sembilan. Analisis kekerapan dan peratusan
digunakan untuk melihat taburan latar belakang responden seperti jantina, umur,
bangsa, taraf pendidikan dan pengaruh budaya dan adat resam yang menjadi
keutamaan. Untuk tujuan pengujian hipotesis, data yang diperolehi dianalisis
secara manual menggunakan kaedah peratusan.
4.0 Hasil Kajian
Kesemua maklumat yang diperoleh dianalisis ke dalam bentuk jadual, gambar
rajah, carta pai, graf dan sebagainya. Hasil daripada analisis maklumat ini
atau dapatan kajian, satu kesimpulan atau rumusan berkenaan dengan kajian yang
dibuat dikeluarkan terhadap kajian ini. Responden mengenai budaya dan adat
resam masyarakat Negeri Sembilan ini adalah terdiri daripada masyarakat Negeri
Sembilan dari setiap daerah. Sebanyak 10 orang responden telah menjawab borang
kaji selidik yang telah diedarkan secara rawak.
Sebanyak lima atau 50% responden yang memberi maklum balas adalah lelaki
dan selebihnya juga sebanyak 5 atau 50% responden adalah wanita. Jumlah
keseluruhan soalan kaji selidik yang diedarkan secara rawak adalah sebanyak 10.
Responden yang dipilih secara rawak adalah terdiri daripada pelbagai peringkat
umur, sektor pekerjaan dan sebahagianya adalah pelajar.
Semasa menganalisis maklum balas yang telah diterima daripada responden,
jawapan yang diberikan di dalam borang kaji selidik telah disediakan dalam dua
pilihan untuk memenuhi objektif-objektif kajian. Kaedah ini adalah bertujuan
untuk mendapatkan maklum balas mengenai budaya dan adat resam masyarakat Negeri
Sembilan. Selain itu ia juga bertujuan untuk memudahkan kami membuat analisis
terhadap maklum balas yang telah dikumpulkan dalam mencapai objektif kajian.
Rajah 1 menunjukkan hasil keputusan soal selidik ini terbukti bahawa budaya
dan adat resam di Negeri Sembilan masih diamalkan. Sebanyak 100% responden
menyatakan ‘ya’ apabila ditanya adakah budaya dan adat resam Negeri Sembilan
masih diamalkan pada masa kini.
Rajah 1: Amalan budaya dan adat resam pada masa
kini.
Hasil analisis berpandukan maklum balas kaji selidik mendapati bahawa
keseluruhan responden lelaki dan wanita memberi jawapan ‘ya’. Budaya adalah
sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia, berlawanan dengan ‘perkara
semula jadi’ yang bukan diciptakan atau boleh diubah oleh manusia. Maka
wajarlah apabila kesemua responden bersetuju bahawa budaya dan adat resam masih
diamalkan pada masa kini tidak kira bangsa, umur dan jantina.
Rajah 2 menunjukkan hasil keputusan kaji selidik ini terbukti bahawa budaya
dan adat resam masih sesuai diamalkan pada masa kini. Seramai 9 orang iaitu 90
per responden menyatakan ‘ya’ apabila ditanya adakah budaya dan adat resam
masih sesuai diamalkan pada masa kini. Hanya 1 orang iaitu 10 peratus responden
yang mengatakan ‘tidak’ mengenai persoalan ini.
Rajah 2: Kesesuaian budaya
dan adat resam pada zaman sekarang.
Kebanyakan responden bersetuju dengan pendapat bahawa budaya dan adat resam
masih sesuai diamalkan pada zaman sekarang kerana sesuatu yang diamalkan sejak
turun temurun tidak boleh ditinggalkan begitu sahaja. Selagi budaya dan adat
resam ini tidak salah di sisi Islam dan undang-undang ia tidak salah jika terus
diamalkan pada zaman sekarang yang serba moden ini.
Rajah 3 menunjukkan hasil keputusan soal selidik ini, 100% responden lelaki
dan 60 % responden perempuan menyatakan bahawa tidak semua daerah di Negeri
Sembilan menggunakan bahasa atau dialek yang sama. Seramai 40% responden wanita
manyatakan ‘ya’ apabila diajukan persoalan ini.
Rajah 3: Penggunaan bahasa/dialek yang digunakan seluruh Negeri Sembilan.
Penggunaan bahasa atau dialek Negeri Sembilan tidak digunakan di seluruh
daerah di Negeri Sembilan. Hanya beberapa daerah atau tempat sahaja yang
mengguna loghat Negeri Sembilan yang betul contohnya Kuala Pilah, Jelebu dan beberapa bahagian tempat di daerah yang
lain.
Rajah 4 menunjukkan seramai 80% responden lelaki dan perempuan
bersetuju bagi persoalan adakah budaya dan adat resam ini menyumbang kepada
pembanggunan dan kemajuan Negeri Sembilan , dan selebihnya seramai 20% responden lelaki dan perempuan
menyatakan tidak bersetuju.
Rajah 4: Adat resam dan budaya Negeri Sembilan yang menyumbang
kepada
pembangunan dan kemajuan Negeri Sembilan.
Dari segi seni bina banggunan di Negeri Sembilan masih lagi mengekalkan ciri-ciri
Minangkabau jika dilihat pada bahagian bumbung-bumbung banggunan yang terdapat
di serata tempat di Negeri Sembilan. Inilah yang dimaksudkan responden bahawa
budaya dan adat resam Negeri Sembilan menyumbang kepada pembanggunan dan
kemajaun Negeri Sembilan.
Hasil analisis mendapati Rajah 5 menunjukkan bahawa 100% responden lelaki
dan perempuan bersetuju bahawa budaya dan adat resam dapat menyatupadukan
masyarakat Negeri Sembilan. Majoriti responden boleh dianggap kesemuanya
memberi pandangan yang positif mengenai gajet-gajet ini.
Rajah 5: Budaya dan adat resam yang dapat menyatupadukan
masyarakat
Negeri Sembilan.
Hakikatnya hampir kesemua responden mempunyai pandangan yang positif bahawa
budaya dan adat resam dapat memberi banyak kebaikan. Hal ini kerana budaya dan
adat resam secara langsung atau tidak langsung menjadi rutin yang diamalkan
dalam kehidupan harian mereka. Walau semoden mana pun zaman, adat dan budaya
tidak boleh ditinggalkan begitu sahaja.
Hasil analisis mendapati Rajah 6 menunjukkan bahawa 80% responden lelaki
dan perempuan bersetuju bagi persoalan terdapatkah usaha-usaha dalam
memperkenalkan budaya dan adat resam Negeri Sembilan kepada generasi muda dan
selebihnya seramai 20% responden lelaki dan perempuan menyatakan tidak
bersetuju.
Rajah 6: Usaha-usaha dalam
memperkenalkan budaya dan adat resam
Negeri Sembilan kepada
generasi muda.
Usaha-usaha dalam memperkenalkan adat dan budaya Negeri Sembilan masih lagi
dilakukan seperti melalui media massa dan elektronik contohnya di radio Negeri
Sembilan, surat khabar dan internet. Selain itu terdapat tempat-tempat yang
boleh dilawati di Negeri Sembilan yang dibina untuk mempamerkan sejarah budaya
dan adat resam pada generasi muda.
Rajah 7 menunjukkan hasil keputusan soal selidik ini adakah adat suku kaum
masih dikekalkan dalam sistem kekeluargaan. Sebanyak 100% responden lelaki dan
bersetuju bagi persoalan 80% responden perempuan bersetuju bagi persoalan ini.
Adat suku kaum dalam kekeluargan masih digunakan seperti biasa contohnya dari
segi nama panggilan dalam keluarga mengikut pangkat. Sebanyak 20% responden
lelaki tidak bersetuju dengan persoalan ini.
5.0 Kesimpulan
Kesimpulannya, Negeri Sembilan sememangnya
terkenal dengan adat dan kebudayaan warisan. Adat ini masih diamalkan terutama
di beberapa kawasan seperti Kuala Pilah dan Rembau. Adat warisan ini dipelihara
bagi memastikan ianya tidak pupus ditelan zaman. Dalam kesibukan mengejar
kemajuan, warisan tinggalan nenek moyang tidak harus dibiarkan hilang begitu
sahaja tanpa diperturunkan kepada generasi yang baru.
Rujukan
Edwar Jamaris. Buku Pengantar Sastra Rakyat
Minangkabau.
Gusti Asnan. Memikir ulang regionalisme:
Sumatera Barat tahun 1950-an.
Jimmy Patriotic Site. Belajar_bahasa_Negeri_Sembilan_5.ht
Mention Online 2011. Warisan-adat-dan-kebudayaan-di-negeri-sembilan.html
Portal Rasmi Majlis Perbandaran Seremban. identiti_budaya.htm
Http://sukosenseimalaysia.blogspot.com/2009/04/.
Adat-temenggung-dan-adat-perpatih.html
MZ Zainudin,
Hanani Syarifuddin, Nurazliana Talib, Nur Hidayah Ahmad, Jamilah Mohd Jamil,
Wan Nurul Effah Wan Roslan
No comments:
Post a Comment