Penyunting: Mohamad Zahir Zainudin, Mohamad Bokhari
Tahun: 2015
Penerbit: Penerbit Universiti Teknikal Malaysia Melaka.
Muka Surat: 155
Buku “Kesepaduan Sosial Rakyat
Malaysia” ini adalah gabungan lapan buah artikel yang telah dihasilkan oleh dua
belas orang penulis dari Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) dan
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Apabila membaca buku ini, para pembaca
akan dapat mengetahui, memahami dan merasai betapa kesepaduan sosial dalam
konteks kepelbagaian etnik masyarakat Malaysia adalah sangat penting. Kepentingan
kesepaduan sosial rakyat Malaysia wujud kerana Malaysia mempunyai lebih
daripada 200 etnik dan subetnik walaupun Malaysia adalah sebuah negara kecil di
Asia Tenggara. Tambahan pula, setiap etnik dan subetniknya memiliki keunikan
budaya yang sangat rencam. Bahkan, setiap etnik dan subetnik itu pula memiliki
kepercayaan dan agama yang berbeza-beza.
Buku “Kesepaduan Sosial Rakyat
Malaysia” ini dapat memaparkan beberapa isu yang telah digarap dengan baik oleh
penulis-penulisnya untuk direnungi bahawa isu kesepaduan sosial rakyat Malaysia
perlu dibangunkan dengan baik dan sempurna. Bab 1 berjudul “Hubungan Etnik Di
Malaysia: Ke Arah Mengurus Pembentukan Masyarakat Berintegriti” oleh Mansor Mohd Noor menyentuh Dasar Ekonomi
Baru (DEB) yang telah dijadikan sebagai dasar pembangunan negara. DEB telah memberi kesan besar ke atas perubahan
stratifikasi sosial dalam negara hingga ke hari ini. Kumpulan etnik Melayu dan
India mengambil kira elemen bahasa, budaya, agama dan ikatan kekeluargaan
sebagai batas kumpulan etnik mereka dengan parameter agama sebagai elemen
pemutus dalam membina jati diri kumpulan mereka. Manakala kumpulan etnik Cina
tidak memberi keutamaan kepada elemen agama tetapi meletakkan elemen bahasa dan
budaya sebagai asas dan elemen bahasa sebagai pemutus dalam membina jati diri
kumpulan etniknya pula.
Manakala, Bab 2 yang ditulis oleh Teo
Kok Seong berjudul “Pengukuhan Integriti Masyarakat Dalam Konteks 1Malaysia”
mengisahkan realiti integriti dalam kalangan masyarakat Malaysia adalah “sukar
tetapi tidak mustahil” dicapai. “Integriti umum” mudah dan cepat dapat
diamalkan oleh masyarakat Malaysia tanpa banyak masalah tetapi “integriti
unggul” yang memerlukan gabungan semua akhlak yang tinggi dan semua dimensi
nilai murni yang ulung untuk diamalkan oleh individu masyarakat Malaysia
(sebagai insan biasa) adalah terlalu ideal. Walau bagaimanapun, “integriti
unggul” tidak mustahil dalam kalangan mereka yang sangat baik dan berdisiplin
tinggi.
Bab 3 hasil nukilan Nor Azilah Ahmad
dan Nor Fazilah Abdul Hamid yang berjudul “Perlembagaan Teras Pemantapan
Hubungan Etnik Di Malaysia” menyatakan perlembagaan merupakan teras utama ke
arah pemantapan hubungan etnik dalam kalangan masyarakat Malaysia yang bersifat
majmuk. Perlembagaan amat penting dihayati dan dipatuhi oleh negara yang
mempunyai masyarakat pelbagai etnik bagi melahirkan masyarakat yang harmonis,
saling bekerjasama dan bersefahaman dalam menghayati perjanjian sosial (kontrak
sosial) yang telah dipersetujui sejak awal kemerdekaan. Perjanjian sosial ini
berbeza dengan perjanjian ekonomi atau harta tanah yang mungkin mempunyai nilai
tertentu yang boleh dikira junlahnya tetapi perjanjian sosial yang telah
dilaksanakan tersebut lebih besar manfaatnya kepada masyarakat Malaysia untuk
terus mematuhi Perlembagaan Malaysia. Hal ini disebabkan mematuhi Perlembagaan
Malaysia dapat mewujudkan semangat kejiranan yang tinggi, melahirkan sikap
hormat-menghormati, bertoleransi dan saling bekerjasama antara satu sama lain.
Seterusnya Bab 4 yang ditulis oleh Sazelin
Arif berjudul “Aplikasi Maqasid Al-Syari’ah Dalam Memelihara Hubungan Antara
Kaum” menyatakan bagi mencapai keharmonian hubungan antara kaum, Islam
meletakkan dua syarat dalam usaha menyemai sikap toleransi tanpa mengabaikan
tanggungjawab memelihara agama. Pertama, umat Islam hendaklah menjadikan agama
Islam yang paling tinggi dan agama lain tidak boleh mengatasinya di samping
memahami konsep kebebasan beragama. Kedua, umat Islam hendaklah sentiasa
berwaspada dan jangan membiarkan agama lain menyebarkan dakyah mereka kepada
umat Islam. Walau bagaimana pun, Islam memberikan hak yang sepatutnya kepada
orang bukan Islam dalam aspek agama. Dalam konteks hubungan antara kaum, Islam
mewajibkan individu menjaga keselamatan diri dan pada masa yang sama melarang
keras perbuatan yang boleh mengancam keselamatan nyawa diri sendiri atau orang
lain. Islam melarang perbuatan membunuh orang tanpa hak kerana orang (manusia)
adalah mempunyai has asas untuk hidup.
Bab 5 pula hasil tulisan Mohamad Zahir
Zainudin berjudul “ Sumbangan Media Terhadap Kematangan Etnik Di Malaysia”
menyentuh perkara internet dan media digital telah memberi ruang serta peluang
kepada masyarakat Malaysia untuk membina jaringan komunikasi antara satu sama
lain, merentas kelas sosial, agama dan budaya. Manakala, di negara-negara yang
berhadapan dengan masalah hubungan etnik yang tegang seperti Palestin-Isreal,
Bosnia-Herzegovina dan Rwanda, peperangan adalah jalan keluar kepada rasa benci
dan meluat di antara etnik. Namun, masyarakat Malaysia sangat bertuah kerana
kedua-dua media elektronik dan cetak memainkan peranan penting di negara ini
bagi membina kesedaran dan galakan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia
pelbagai kaum. Misalnya, pada setiap musim perayaan, berita di muka hadapan
akhbar dan televisyen akan memaparkan wajah-wajah pelbagai etnik sedang
meraikan perayaan masing-masing.
Bahkan dalam Bab 6 yang berjudul “
Pengaruh Gaya Pembelajaran Dan Personaliti Terhadap Pencapaian Akademik Etnik”
tulisan Mohamad Bokhari menyatakan isu berkaitan pencapaian atau prestasi
akademik pelajar-pelajar pelbagi etnik di Malaysia amat dititikberatkan dan
mendapat perhatian dalam kalangan pelbagai etnik khususnya etnik Melayu, Cina
dan India. Pelajar sama ada etnik Melayu, Cina dan India yang sering
mendapatkan bantuan guru, pensyarah dan kawan-kawan sekelas akan memperoleh
pencapaian yang cemerlang dalam akademik sama ada di peringkat Ujian Penilian
Sekolah Rendah (UPSR), Penilain Menengah Rendah (PMR) mahupun di peringkat Institusi
Pengajian Tinggi Awam (IPTA). Pelajar-pelajar yang mempunyai kekuatan asertif
dan ketegasan diri dalam menghadapi proses pengajaran dan pembelajaran, tidak
bergantung kepada orang lain, suka berinteraksi, gemar berkomunikasi dan tidak
selesa duduk bersendirian akan mencapai prestasi akademik yang tinggi. Prestasi
pembelajaran yang lemah bukan berpunca dari aspek personaliti kerana sebahagian
besar pelajar menunjukkan personaliti yang seimbang di mana mereka mampu
berusaha untuk mendapatkan yang terbaik dalam setiap perkara. Pelajar pelbagai
etnik di Malaysia yang berpegang pada prinsip “Saya sering mendapatkan bantuan
guru, pensyarah dan rakan-rakan sekelas adalah sangat membantu mereka dalam
mencapai prestasi akademik yang cemerlang”.
Seterusnya dalam Bab 7, hasil tulisan
Shahrulanuar Mohamad dan Norun Najjah Ahmat berjudul “Isu-isu Hubungan Etnik
Dalam Novel Sandera” menyatakan isu keakraban antara pelbagai etnik dalam novel
Sandera dapat dilihat apabila Andang iaitu seorang pemuda Melayu telah
bergabung dengan bangsa Cina menentang pihak Jepun. Watak Busad digambarkan sebagai
sangat ramah dengan masyarakat pelbagai etnik. Manakala watak Zahid yang
mempunyai semangat juang yang tinggi telah menyeru agar semua bangsa yang
mendiami tanah Melayu bersatu padu menentang penjajah dalam usaha mencapai
kemerdekaan Negara. Penulis novel Sandera juga menggambarkan bahawa masyarakat
berbilang kaum bersama-sama menghadiri sambutan kemerdekaan pada Hari
Kemerdekaan dengan berpakaian mengikut kaum masing-masing yang unik.
Akhir sekali dalam Bab 8 yang berjudul
“Asimilasi Budaya Masyarakat Pluraliti Ke Arah Mewujudkan Kesepaduan Sosial:
Pengalaman Di Melaka” tulisan Zawiah Mat dan Hanipah Hussin menyatakan Bahasa
Melayu telah digunakan oleh masyarakat Baba-Nyonya. Masyarakat baba bertutur
dalam Bahasa Melayu dengan menggunakan gaya Bahasa Baba yang mempunyai keunikan
yangb tersendiri. Begitu juga, Bahasa Chetti telah diasimilasikan dengan Bahasa
Melayu. Dialek Melayu Chetti mengandungi perbendaharaan kata Bahasa Tamil.
Dialek bahasa ini dituturkan di rumah dan dalam proses interaksi serta
komunikasi dalam kalangan anggota masyarakat pelbagai etnik. Asimilasi budaya
juga berlaku antara etnik di Melaka dalam elemen pakaian. Masyarakat
Baba-Nyonya kebanyakannya berpakaian kebaya dan sarung. Masyarakat Chetti pula
memakai kain batik dengan baju kebaya labuh atau kebaya pendek. Dalam aspek
makanan, masyarakat Baba-Nyonya mengasimilasikan makanan Melayu seperti nasi
lemak, kuih apam balik, kuih koci, cendol dan tapai pulut.
Kesimpulannya, kesepaduan sosial
masyarakat pelbagai etnik di Malaysia sangat unik dan mampu menyatupadukan
mereka ke arah membina negara Malaysia yang harmonis, maju dan berdaya saing.
Kini masyarakat Malaysia hidup penuh toleransi, bekerjasama dan saling
hormat-menghormati antara satu sama lain. Walaupun terdapat konflik kecil namun
ianya tidak melibatkan pertumpahan darah. Rakyat Malaysia suka bertelingkah
menyuarakan pelbagai suara hati namunya meraka hanya sekadar bertikam lidak
tetapi tidak berparangan atau berbunuh-bunuhan.
No comments:
Post a Comment