1.0 Pengenalan
Faktor luaran dan
dalaman serta latar belakang pelajar adalah kunci kepada kejayaan seseorang
pelajar di institusi pengajian tinggi. Tidak ada faktor khusus yang menentukan
kejayaan ini kerana pelbagai sebab yang menentukan kejayaan dan kegagalan.
1.1 Objektif Kajian
Tujuan kajian ini
adalah meninjau dan mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi kecemerlangan
dalam pencapian akademik pelajar-pelajar tahun satu Universiti Teknikal Malaysia
Melaka. Aspek-aspek yang dilihat dalam kajian secara khususnya adalah seperti menjelaskan
faktor-faktor luaran dan dalaman kecemerlangan akademik pelajar tahun satu dan meninjau
latar belakang pelajar tahun satu.
1.2 Kepentingan
Kajian
Kajian ini diharapkan dapat membantu
memberikan gambaran yang sebenar tentang faktor-faktor yang mempengaruhi
kecemerlangan dalam pencapian akademik pelajar-pelajar UTeM tahun satu ijazah
sarjana muda kejuruteraan. Pengkaji berharap hasil kajian ini dapat digunakan
oleh pelbagai pihak untuk membuat satu kesimpulan yang boleh membantu menambah
pengetahuan terhadap kejayaan pelajar. Pengkaji ingin menegaskan bahawa kajian
yang dibuat mempunyai pelbagai kepentingan berdasarkan persoalan yang
dikemukakan. Pengkaji juga menaruh harapan yang tinggi semoga hasil kajian yang
diperolehi memberi faedah yang besar terutamanya pelajar-pelajar Universiti
Teknikal Malaysia Melaka.
1.3 Hipotesis Kajian
Hipotesis ialah saranan
sementara bagi menjelaskan fenomena yang dikaji atau saranan sementara
penyelesaian masalah. Menurut Mohd. Majid Konting (2005), hipotesis digunakan
sebagai panduan untuk menjalankan penyelidikan dan menerangkan kaedah untuk
melaksanakan sesuatu kajian. Hipotesis memberi jangkaan penyelidik mengenai
hubungan antara pembolehubah–pembolehubah iaitu, terdapat hubungan yang
signifikan antara pencapaian akademik pelajar
dengan faktor-faktor luaran pembelajaran pelajar; terdapat hubungan yang signifikan antara
pencapaian akademik pelajar dengan faktor-faktor dalaman pembelajaran
pelajar;
dan; terdapat hubungan signifikan antara pencapaian akademik pelajar dengan faktor-faktor
latar belakang pelajar.
1.4 Limitasi Kajian
Semasa menjalankan kajian,
terdapat beberapa batasan kajian yang berkemungkinan dihadapi oleh penyelidik.
Antaranya ialah kekangan dari segi masa, kos dan juga kaedah yang diguna pakai.
Hal ini memberi kesan kepada penyelidikan yang dilakukan. Batasan tersebut
adalah seperti berikut:
- Kajian ini
dijalankan dengan menggunakan kajian soal selidik. Dengan ini, segala
maklumat mengenai responden adalah berdasarkan maklum balas melalui soal
selidik. Oleh itu, kebolehpercayaan dapatan kajian bergantung kepada
kesungguhan dan keikhlasan responden menjawab item-item di dalam soal
selidik.
- Dari segi
kos, kajian ini dibiayai sepenuhnya oleh penyelidik. Maka ianya akan
menjadi bebanan kepada penyelidik untuk menjalankan kajian ini.
2.0 Kajian
Literatur
Proses pembelajaran
berlaku dalam masyarakat sama ada masyarakat sekolah dan juga masyarakat umum.
Suasana di antara kedua-dua masyarakat ini amat penting. Keadaan suasana yang
sesuai akan menggalakkan proses pembelajaran di kalangan para pelajar manakala
suasana yang tidak sesuai pula akan membantutkan lagi proses pembelajaran.
Dalam usaha untuk mewujudkan suasana pencapaian pembelajaran yang tinggi,
terdapat beberapa faktor yang perlu diberi perhatian iaitu teknik pengajaran pensyarah,
sokongan dan galakan ibu bapa/penjaga, hasrat dan semangat pelajar, kerjasama
masyarakat setempat, kemiskinan keluarga, masalah keluarga dan suasana tempat
belajar.
Ibu bapa perlu
memahami perubahan yang berlaku dalam alam persekolahan dan pendidikan kini.
Ibu bapa hendaklah mengambil tahu masalah yang dihadapi anak-anak mereka di
sekolah. Masalah yang biasa dihadapi oleh pelajar ialah masalah disiplin,
masalah guru dan sebagainya. Selain itu, ibu bapa juga perlu mengambil berat
tentang anak-anak mereka, khasnya mengenai pembentukan akhlak, penjagaan
disiplin, ajaran agama yang betul, pergaulan yang sihat dan kemudahan yang
sesuai.
Kajian penyelidik
menyatakan kebanyakan ibu bapa di luar bandar memberi dorongan kepada anak-anak mereka di sekolah untuk belajar
bersungguh-sungguh. Kebanyakan pelajar di luar bandar hanya menghadiri kelas-kelas
tambahan di sekolah kerana sukar untuk mendapatkan bahan-bahan bacaan tambahan
daripada perpustakaan. Hal ini bermakna mereka hanya bergantung kepada buku-buku
teks. Kekurangan bahan bacaan menyekat pertambahan ilmu dan menimbulkan
kesukaran kepada pelajar-pelajar untuk mengupas dan menghurai sesuatu isu.
Kajian kes mengenai
keciciran di sekolah menengah (BPPDP, 1996) menggariskan sikap negatif ibu bapa
dan keluarga terhadap pendidikan termasuklah tidak atau kurang mengambil berat
terhadap pendidikan anak, kurang kesedaran tentang kepentingan pelajaran, lebih
suka anak bekerja daripada bersekolah, dan membiarkan anak ponteng sekolah.
Terdapat juga ibu bapa yang merestui, membiarkan, atau tidak tahu mengambil
tindakan terhadap tingkah laku anak yang nakal. Keluhan yang sering diluahkan
oleh ibu bapa sebegini adalah seperti “Apa yang boleh kami buat?”, dan
“Sekiranya anak-anak tetap tidak mahu bersekolah, apa yang boleh kami
lakukan?”. Sikap negatif ini juga menyumbang kepada salah laku moral dan seks
di kalangan pelajar. Mengikut perangkaan Bahagian Sekolah, Kementerian
Pendidikan Malaysia, di antara bulan Januari dan September tahun 2001 terdapat
sebanyak 973 kes salah laku moral yang dilaporkan.
Ketiadaan bimbingan
daripada ibu bapa dan guru ini akan mengakibatkan pelajar-pelajar menghadapi
masalah pembelajaran seperti memahami pelajaran, mengingati fakta-fakta,
menjawab soalan-soalan, menghuraikan konsep dan memberi pendapat tentang
isu-isu penting.
Faktor kemiskinan
mempunyai perkaitan dengan tahap pendidikan masyarakat luar bandar.
Ketidakseimbangan sosioekonomi dan wujudnya golongan miskin banyak mempengaruhi
perbezaan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar luar bandar dan bandar.
Faktor kemiskinan, keluarga, pelajar, sekolah dan persekitaran banyak
mempengaruhi kelemahan pelajar bumiputera khususnya pelajar Melayu dalam
akademik terutamanya dalam aspek bahasa, angka, pembelajaran dan perkembangan
minda.
Di Malaysia, konsep
kemiskinan yang sering digunakan adalah berasaskan komponen ekonomi dan dilihat
dari dua aspek iaitu kemiskinan mutlak dan kemiskinan relatif (Chamhuri, 2001;
Cheong dan Fredericks, 1977; MAPEN II, 2001; Oaman-Rani, 1995). Kemiskinan
mutlak merujuk kepada keadaan kekurangan pendapatan kasar bulanan untuk membeli
keperluan minimum sesebuah isi rumah yang meliputi keperluan makanan, pakaian,
tempat kediaman, dan keperluan asas lain. Ukuran yang digunakan adalah
berdasarkan taraf pendapatan minimum atau Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK).
Manakala kemiskinan relatif pula merujuk kepada ketidaksamarataan pendapatan
antara kumpulan yang diukur berdasarkan nisbah perbezaan pendapatan antara
kumpulan pendapatan, kumpulan etnik, isi rumah bandar dan luar bandar, dan peratus
isi rumah dengan pendapatan. Keluarga yang kurang berkemampuan menghadapi
masalah untuk membeli peralatan dan bahan pembelajaran, membayar yuran sekolah,
tambang bas, dan membeli cermin mata (BPPDP, 1996).
Ada juga keluarga kurang
berkemampuan yang mengharapkan anak-anak untuk bekerja bagi membantu keluarga.
Keluarga miskin juga kurang mampu menyediakan rumah yang selesa untuk seisi
keluarga menyebabkan suasana tidak kondusif untuk menjadi tempat belajar.
Menurut perangkaan Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga, sebanyak 7.5
peratus penduduk Malaysia adalah di bawah paras kemiskinan. Ini bermakna
seramai 1.7 juta penduduk Malaysia perlu diberi perhatian yang sewajarnya dan
daripada jumlah tersebut sebanyak 16.5 peratus adalah daripada keluarga yang
diketuai oleh ibu tunggal (The Sun, 22 Mei 2002).
Melalui kajian yang
telah dibuat, pencapaian akademik pelajar Melayu yang tinggal di luar bandar
lebih rendah berbanding dengan pelajar Melayu yang tinggal di bandar pada
setiap peringkat pendidikan dan kadar keciciran adalah tinggi di kawasan luar
bandar. Masalah kemiskinan, kesempitan hidup, dan kewangan menyebabkan ibu bapa
tidak mampu untuk menampung perbelanjaan sekolah anak-anak. Oleh itu, didapati
ramai pelajar yang miskin telah bekerja untuk membantu menyara keluarga. Mereka
ini telah melakukan berbagai-bagai jenis pekerjaan seperti membantu ibu bapa
bekerja di sawah, lading, kebun atau mengusahakan perniagaan keluarga dan
membantu membuat kerja rumah serta menjaga adik-adik ketika ibu bapa keluar
bekerja.
Kajian Universiti
Malaya (Leong Yin Ching dan lain-lain, 1990) tentang faktor-faktor yang
mempengaruhi pencapaian pelajar mendapati bahawa status sosioekonomi merupakan
faktor utama bagi menentukan kejayaan seseorang pelajar terutama pada peringkat
rendah (29.0%) dan berkurangan pada peringkat menengah (PMR 16.0% dan SPM
9.0%). Walau bagaimanapun, faktor sosioekonomi tidak mempengaruhi pelajar pada
peringkat STPM. Kajian ini juga menjelaskan bahawa sosioekonomi keluarga juga
mempengaruhi sikap pelajar terhadap aspirasi, motivasi, konsep kendiri, dan
penyertaan dalam aktiviti kokurikulum. Kajian Jabatan Kebajikan Masyarakat
(Zarinah Arshat dan Rozumah Baharudin,1999) juga mendapati bahawa faktor
sosioekonomi, khususnya tahap pendidikan yang diterima oleh ibu bapa,
mempengaruhi pencapaian akademik anak mereka.
Masalah keluarga
yang biasa dihadapi oleh pelajar ialah masalah penceraian di antara kedua-dua
ibu bapa mereka. Masalah penceraian banyak mempengaruhi tahap pencapaian
pendidikan pelajar. Pelajar daripada keluarga yang bercerai seringkali
mengalami pelbagai tekanan semasa berada di dalam kelas dan di rumah. Hal ini
tidak kondusif untuk mereka mengulang kaji pelajaran dan membuat kerja rumah
dengan penuh tumpuan. Keadaan akan bertambah lebih buruk lagi sekiranya pelajar
tersebut menjadi sasaran penganiayaan. Menurut kajian yang telah dibuat oleh
Bower (1960), Mc Dermott (1970) dan Wallerstain (1976), maka kajian ini telah
menunjukkan suasana keluarga tidak tenteram dan berakhir dengan penceraian
telah menyebabkan tingginya masalah keciciran, dan pencapaian akademik yang
kurang baik.
Rumah tangga yang
kucar kacir dan mengalami keruntuhan seperti penceraian, poligami, dan ibu bapa
tidak tinggal serumah menyebabkan keruntuhan akhlak dan masalah sosial di
kalangan pelajar. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa apabila berlaku
penceraian, tanggungjawab memelihara anak selalunya diserahkan kepada datuk
atau nenek (BPPDP, 2001a). Faktor-faktor ini menyebabkan kurangnya kemesraan
dan komunikasi berkesan antara anak dan ibu bapa
Kebanyakan anak
daripada keluarga bercerai akan tinggal dengan ibu ataupun nenek mereka. Keadaan
sosioekonomi yang rendah bukan sahaja hanya menunjukkan kurang sumber kewangan
untuk perbelanjaan sekolah dan pembelian peralatan pembelajaran tetapi juga
akan mengurangkan tumpuan atau prioriti keluarga terhadap pelajaran mereka.
Anak-anak dari keluarga yang telah bercerai akan menghadapi masalah untuk
member tumpuan sepenuhnya terhadap pelajaran mereka. Pelajar ini kurang memberi
tumpuan terhadap pengajaran guru semasa di sekolah kerana terlalu memikirkan
masalah keluarga.
Pelajar-pelajar
daripada keluarga yang bercerai lebih memikirkan bagaimana untuk mendapatkan
wang yang lebih untuk hidup daripada memikirkan soal-soal pelajaran mereka.
Oleh itu, bukan sahaja pelajar tidak mendapat sokongan daripada keluarga untuk
belajar, sebilangan mereka tidak hadir ke sekolah atau tercicir sekolah
semata-mata untuk membantu keluarga mencari wang. Selain itu, terdapat juga
pelajar yang terpaksa berhenti sekolah awal untuk berkahwin bagi mengurangkan
beban dari mendapat bantuan dan bakal suami anak tersebut.
Walau bagaimanapun,
tindakan komprehensif dari berbagai pihak, seperti pendidikan kebajikan dan
kesihatan perlu dirancang dan dirangka untuk membantu pelajar yang malang ini.
Sokongan moral, kebajika kesihatan dan sebagainya perlu untuk mengembang
potensi mereka sebagai pewaris generasi akan datang.
Teori merupakan
antara perkara asas dalam sesuatu bidang ilmu. Secara umumnya, teori merupakan
andaian-andaian atau hipotesis-hipotesis tentang sesuatu yang berlandaskan
kajian. Terdapat juga pendapat-pendapat lain yang menghuraikan definisi teori.
Menurut Stanovich (1992) dan Esah (2003), teori ialah set konsep-konsep yang
saling berkait, yang Teori pembelajaran pula didefinisikan sebagai
hipotesis-hipotesis oleh ahli psikologi tentang maksud pembelajaran, bagaimana
ia berlakaudan faktor-faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran.
Pembelajaran
merupakan suatu fenomena utama yang melibatkan perkembangan dan pertumbuhan
individu, kemajuan sesuatu kaum dan ketamadunan mereka. Ekorn daripada usaha
maka wujudlah pelbagai teori yang digunakan dalam bidang pendidikan.
Perbezaan antara
kajian kami dengan kajian terdahulu ialah kami ketengahkan faktor-faktor yang
menyumbang kepada kejayaan pelajar dan mereka menceritakan tentang sebab-sebab
pelajar menjadi lemah dalam pelajaran. Kedua, skop mereka agak luas di mana
mereka mengkaji terhadap pelajar-pelajar di seluruh negara terutamanya pelajar
melayu manakala kami hanya memerhatikan pelajar-pelajar UTeM terutamanya pelajar-pelajar
di Kampus Induk, UTeM dan kami tidak mendiskriminasikan mana-mana bangsa, agama
dan kepercayaan.
3.0 Metodologi
Kajian ini dijalankan di Universiti
Teknikal Malaysia Melaka dan dijalankan ke atas pelajar-pelajar tahun satu
yang memperoleh PNGK 3.0 ke atas dan
sebahagiannya ialah pelajar-pelajar yang
mendapat anugerah kepujian dekan pada semester I sesi 2011/2012 yang sedang mengikuti program ijazah sarjana
muda kejuruteraan.
3.1 Sampel
Kajian
Sampel kajian terdiri daripada
pelajar-pelajar tahun satu yang memperolehi
PNGK 3.0 ke atas dan pelajar-pelajar yang mendapat anugerah kepujian
dekan pada semester I sesi 2011/2012 yang sedang mengikuti program ijazah
sarjana muda kejuruteraan, Universiti Teknikal
Malaysia Melaka. Jumlah sampel adalah 30.
3.2 Instrumen
Kajian
Kajian tinjauan ini dijalankan dengan
menggunakan borang soal selidik bagi pendapatkan maklumat yang berkaitan dengan
kajian ini. Soal selidik lebih praktikal dan berkesan digunakan kerana
penggunaannya dapat meningkatkan ketepatan dan kebenaran gerakbalas yang
diberikan oleh sampel. Hal ini adalah disebabkan ia tidak dipengaruhi oleh
gerak laku penyelidik. Soal selidik digunakan sebagai instrumen dalam kajian
ini. Soal selidik ini dibina sendiri oleh pengkaji dan pembinaan soal selidik
ini dibina adalah berdasarkan kepada beberapa perkara iaitu responden dapat
membaca dan memahami item-item dalam soal selidik dengan baik; responden
mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang mencukupi untuk menjawab item-item
didalam soal selidik; dan; responden secara sukarela dan ikhlas menjawab soal
selidik.
Soal selidik yang digunakan dalam kajian ini
dibahagikan kepada dua bahagian iaitu bahagian A dan B. Bahagian A berkaitan
dengan latar belakang sampel dan bahagian B pula mengandungi item-item yang
berkaitan dengan faktorfaktor yang mempengaruhi kecemerlangan dalam pencapaian
akademik pelajar.
Dalam bahagian B, setiap item soal selidik
menggunakan skala Likert yang berbeza bagi menunjukkan darjah persetujuan
sampel, subjek atau sampel dikehendaki menandakan jawapan tentang sesuatu kenyataan
berdasarkan satu skala dari ekstrem ke ekstrem yang lain. Sampel dikehendaki
memberikan jawapan terhadap semua item-item yang dikemukakan.
3.3 Kajian
Rintis
Tujuan utama kajian rintis dijalankan adalah
bagi menentukan kebolehpercayaan dan kesahan instrumen. Ianya membolehkan
pengkaji mengenal pasti kekurangan item soal selidik dan instrumen kajian dalam
membuat beberapa perubahan supaya tidak menjejaskan hasil kajian sprinthal,
kajian rintis ialah satu aktiviti yang penting bagi setiap kajian tinjauan yang
mana selain daripada menentukan kesaihan dan
kebolehpercayaan instrumen, ia juga digunakan untuk menguji kaedah
terbaik mentadbir instrumen, mengenal sampel dan kesesuaian kaedah analisis.
Oleh sebab itu, bagi memastikan instrumen kajian yang digunakan mempunyai
kesahihan dan kebolehpercayaan, satu kajian rintis dijalankan sebelum kajian
sebenar dilaksanakan.
Kaeadah pengumpulan
data yang dibincangkan adalah memfokuskan kepada sumber data. Sumber data yang
diperolehi dalam kajian ini terbahagi kepada dua sumber iaitu data primer dan
maklumat sekunder. Data primer ialah data asal yang dikutip oleh penyelidik.
Dalam kajian ini, data-data diperolehi melalui maklum balas daripada borang
soal selidik yang diedarkan kepada responden yang terpilih. Data ini merupakan
sumber maklumat yang terpenting kerana ia diperlukan untuk menjelaskan tajuk
kajian, mendapatkan fakta dan hasil penemuan yang telah dibuat daripada kajian
lepas. Selain itu, sumber bagi data sekunder ini juga turut diperolehi daipada jurnal,
buku rujukan dan juga maklumat daripada laman web.
Tempoh yang
diberikan untuk memulangkan borang soal selidik adalah selama tiga hari. Hasil
kajian itu kemudiannya dibuat jadual untuk memahami isi yang penting. Hasil
kajian seterusnya dianalisis oleh penyelidik.
4.0 Hasil Kajian
Daripada kaji
selidik, objektif pertama mengusulkan idea bahawa kecemerlangan pelajar adalah
disebabkan faktor-faktor luaran. Objektif kedua pula mengketengahkan idea
kecemerlangan pelajar adalah disebabkan faktor-faktor dalaman manakala objektif
ketiga menyatakan bahawa punca kecemerlangan pelajar adalah disebabkan oleh
keturunan.
Merujuk kepada
objektif pertama, lebih daripada separuh bilangan responden bersetuju bahawa
kecemerlangan pelajar adalah disebabkan oleh faktor-faktor luaran dan kurang
daripada ¼ menyatakan tidak. Antara sebab yang diberi adalah kerana minda
pelajar lebih terangsang apabila berada di luar kelas dan mereka lebih mudah
memahami sesuatu perkara secara amali berbanding teori manakala yang tidak
bersetuju pula menyatakan kebanyakan pelajar yang cemerlang ini lebih cenderung
untuk belajar teori sahaja kerana secara amnya, Malaysia mengamalkan sistem
pembelajaran yang menerapkan 70% teori dan 30% amali. Kesimpulannya, walaupun
secara purata kerja-kerja amali ini merangkumi 30% markah sahaja, namun ianya
tetap berguna kepada pelajar untuk lebih memahami konsep yang diterangkan
secara teori kepada mereka. Pelajar sekarang sudah bijak pandai, mereka lebih
suka untuk memahami dariapada menghafal.
Keputusan bagi
objektif kedua pula menunjukkan lebih daripada separuh bilangan responden yang
bersetuju bahawa kecemerlangan akademik pelajar adalah disebabkan oleh
faktor-faktor dalaman seperti pembelajaran dan di dalam kelas dan ulang kaji
diwaktu lapang manakala selebihnya yang mewakili 29% daripada bilangan responden
kami menyatakan tidak setuju.
Antara sebab mereka
yang bersetuju adalah kerana peperiksaan teori merangkumi 70% markah
keseluruhan dan membawa perubahan yang besar kepada gred jika mereka tidak
berjaya skor. Tumpuan dan ulang kaji juga memainkan peranan penting untuk melaksanakan
objektif kedua ini. Pelajar yang cemerlang akan memberi tumpuan sepenuhnya
ketika pembelajaran di dalam kelas dan
sentiasa berterusan membuat ulangkaji pada waktu lapang manakala selebihnya
yang berkata tidak setuju tidak mempunyai hujah yang kukuh bagi menyokong
keputusan mereka. Mereka cuma mengganggap pelajaran itu terdapat di mana-mana
dan bukan semuanya dicedok dari buku sahaja. Kesimpulannya, faktor-faktor
dalaman ini adalah pemangkin utama bagi kecemerlangan pelajar kerana
berdasarkan sistem peperiksaan di negara kita ini yang mengambil kira aspek
pemahaman teori sebagai ‘kayu ukur’ kecerdikan seseorang pelajar.
Dari aspek objektif
ketiga, kecemerlangan pelajar berpunca dari keturunannya. Percanggahan idea
telah timbul sewaktu pengambilan data daripada responden kerana melihat dari
keputusan yang didapati, 50% daripada bilangan responden bersetuju dan 50% lagi
mengatakan tidak. Bagi yang berkata setuju, mereka melihat ibu bapa yang bijak
akan memastikan anak-anak mereka tidak tercicir dalam pembelajaran tidak kira
banyak atau sikit. Mereka akan memastikan anak-anak mereka menyiapkan kerja
rumah yang diberi, sentiasa melakukan ulang kaji di rumah dan sentiasa bertanya
pada guru-guru tentang perkembangan anak mereka di sekolah.
Bagi mereka yang
berkemampuan pula, mereka akan menghantar anak mereka ke pusat tuisyen supaya
anak mereka tidak kehilangan fokus untuk belajar manakala yang tidak bersetuju
memberikan sebab ibu bapa yang tidak cerdik juga mampu mendorong anak mereka
belajar sehingga menjadi cerdik pandai. Kepandaian bukanlah sesuatu yang
diperturunkan secara genetik dan ianya perlu dikecapi dengan usaha pelajar itu
sendiri. Kesimpulannya, objektif ketiga ini menerangkan tentang tanggungjawab
ibu bapa yang perlu sentiasa memantau dan membimbing anak mereka supaya belajar
dengan berterusan.
5.0 Kesimpulan
Dapat kita simpulkan bahawa pelajar
merupakan generasi pewaris yang bakal menentukan halatuju wawasan negara pada
masa mendatang. Untuk memikul tanggungjawab ini maka generasi pada hari ini
seharusnya menimba seberapa ilmu yang mungkin sebagai menghadapi
cabaran-cabaran yang bakal ditempuhi nanti sebagai suatu persiapan awal.
Masalah pembelajaran di setiap fakulti seharusnya dapat ditangani demi untuk
melahirkan generasi yang berteknologi dan bermutu. Oleh yang demikian kita
seharusnya menjalankan kajian-kajian yang berkaitan demi untuk sama-sama
meningkatkan lagi kualiti pengeluaran negara suatu hari kelak. Dari kajian
tersebut perlu dibuat beberapa perubahan untuk menjanjikan keputusan yang
cemerlang.
Selain itu, pelajar
perlu sedar peranan utama mereka sendiri dalam penguasaan ilmu pengetahuan
untuk mencapai kecemerlangan akademik. Justeru itu dicadangkan:
Pelajar
perlu menjaga hubungan dengan Allah swt, ibu bapa dan masyarakat untuk mendapat keberkatan.
Pelajar
perlu mengulang kaji sebelum pelajaran, konsentrasi semasa pelajaran, dan
mengulang kaji selepas pelajaran.
Pelajar
perlu mempunyai sifat malu untuk melakukan perkara negatif seperti malas,
ponteng kelas/sekolah, tidak mementingkan masa, melakukan aktiviti yang ‘tidak
berfaedah’, dan tidak menghormati guru.
Rujukan
Atan Long.
(1979). Fikiran Tentang Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Faktor-faktor
Kecemelangan Seorang Pelajar http://www.mslportal.edu.sg/ dept/mt/malaysite/ Karya/Faktor-faktor%20yang%20menentukan%20kejayaan%20seseorang%20pelajar.doc
Nor Azeanie binti
Che Azmi dan Supli Effendi Rahim. (2007). Kajian
Terhadap Faktor Yang Mempengaruhi Tahap Pendidikan Masyarakat. UPSI,
Tanjung Malim, Perak.
Sheikh Othman bin Sheikh Salim. (1994). Kamus Dewan Edisi Baru Cetakan Kelima.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Wan
Zainura binti Wan Yusof. (2008). Pengaruh
Sistem Penasihatan Akademik Terhadap Tahap
Pencapaian Akademik Pelajar. Universiti Teknologi Malaysia: Tesis Sarjana
Muda.
MZ Zainudin, Mohamad Nazim Ab Halim,
Mohamad Ridzuan Harun, Mohd Faiz Ramli, Mohd Khairil Anuar, Mohd Hafiq Mustapha
No comments:
Post a Comment