Monday, December 23, 2013

One man's view of the world






Penulis: Lee Kuan Yew
Tahun: 2013
Penerbit: Straits Times Press, Singapura.
Muka Surat: 400
 
Buku ini merupakan pandangan Lee Kuan Yew terhadap perkembangan masyarakat dunia dalam aspek politik dan sosial . Berdasarkan pengalaman beliau sebagai ketua kerajaan Singapura, artikel yang dilontarkan merupakan buah-buah pengalaman yang berguna untuk kita menilai apa yang bakal berlaku.
Lee yang kaya dengan pengalaman dan kefahaman yang mendalam menawarkan pandangan terhadap dunia yang mungkin akan berlaku dalam tempoh 20 tahun lagi. Pandangan beliau merangkumi Amerika, China, Asia dan Eropah, menyentuh masyarakat dan memberikan pandangan terhadap keseimbangan kuasa. Pandangannya terhadap China ialah masih melihat kepimpinan negara itu berpusatkan kuasa yang mengawal politik negara itu, Amerika pula terpaksa berkongsi kuasa dengan blok kuasa yang lain dan Eropah berhempas-pulas menghadapi cabaran mengekalkan kesatuannya.
Beliau juga melihat Jepun yang masih tertutup kepada masyarakat luar, kenapa Arab Spring tidak memunculkan seorang tokoh, satu undi di Timur Tengah dan kenapa usaha-usaha menghalang kepanasan dunia tidak berhasil.
Lee menyempurnakan penulisan buku ini dengan memberikan pandangannya terhadap masa depan Singapura dan menyentuh kehidupan peribadinya termasuk pandangannya terhadap kematian.

 

No comments:

Post a Comment