Monday, December 30, 2013

Himpunan risalah Imam Hasan Al-Bana




Penterjemah: Salehan bin Ayub
Tahun: 2003
Penerbit: Pustaka Salam, Kuala Lumpur.
Muka Surat: 683

Hasan al-Bana ibarat satu gagasan yang mantap. Gagasan yang tidak pernah mengejar kejayaan, tidak pernah mencari keuntungan yang bersifat sementara. Justeru beliau hidup bersama kita dengan cara yang amat mudah dan ringkas. Menerima dunia dengan penuh bersahaja. Tidak pernah mencari dunia atau menolak terus dunia. Makan apa yang ada. Pakai pakaian yang ada. Tempat tinggalnya sekadar seadanya. Hidup serba ringkas. Menyerahkan nasib anak-anaknya kepada Allah dan tiada apa yang ditinggalkan untuk mereka.

Baginya segala kebahagiaan dan keseronokan dalam hidup ini ialah menyampaikan kalimah Allah kepada seluruh manusia. Meluahkan segala ilmu yang tersimpan di dadanya.

Beliau mahu melihat gagasannya yang mulia dan ideal ini menjadi kenyataan. Beliau mahu ia menjadi realiti yang hidup di tengah masyarakat manusia. Menenggelamkan segala kesesatan yang merintangi jalannya. Memberikan sinar cahaya kepada dunia.

Apabila semua ini menjadi kenyataan, barulah jiwanya tenang dan terpancar di lubuk hatinya sinar nikmat, cahaya dan kegembiraan.

Buku penting ini disusun sebanyak 20 bab yang merangkumi dakwah, pelaksanaan sistem politik dan ekonomi, jihad, wanita, usrah dan akidah. Di hujung bab ialah ma’thurat.

Penggerak dakwah yang berada di Malaysia perlu manfaatkan kandungan buku melalui usrah dan halaqat mereka kerana pemikiran dan gagasan yang diutarakan olehh Hasan al-Bana wajar dikaji dan diteliti dengan baik.

No comments:

Post a Comment