Penulis: Sunil Chaudhary
Tahun: 2006
Penerbit: Global Vision Publishing House, New Delhi, India.
Muka Surat: 278
Buku ini merupakan sebuah kajian perbandingan dasar kebajikan dan impaknya ke atas pembangunan sosial dalam klangan negara maju dan sedang membangun. Sejak abad ke-17, teori-teori sosial telah cuba mengaitkan kuasa politik dan jenis-jenis ekonomi yang ada hubungan dengan kebajikan awam namun perkaitan ini tidak jelas. Agihan kebajikan formal telah dianalisis dalam tiga pendekatan berpengaruh iaitu liberal, sosialis dan fabian di mana setiap satunya mempunyai tradisi khusus berkaitan perkongsian kebajikan dan mekanisme yang diguna pakai untuk penentuannya.
Tradisi pertama, teori-teori
liberal memberi keutamaan ke atas hak individu dan melaksanakan pilihannya. Ia
berkait rapat dengan pertukaran formal dan tidak formal yang dilakukan oleh
individu. Masalah dalam idea liberal ialah ruang pembahagian kebajikan sosial iaitu
tidak terdapat rejim liberal ini yang berupaya memberi tanggungjawab ke atas
kehidupan kelompok besar masyarakat yang diketahui tidak mampu meneruskan
kehidupan mereka dalam pasaran kerja sedia ada ataupun kemampuan membuat
simpanan yang cukup dan dapat digunakan ketika sakit, hilang upaya atau
meningkat usia.
Tradisi kedua, toeri-teori sosial
amat prihatin dengan hak kelompok besar berbanding individu. Mereka menarik
perhatian ke atas perbezaan di antara autonomi yang dinikmati oleh satu
kelompok dalam sebuah negara iaitu pemilik syarikat dan kelompok lain yang
bekerja untuk mendapatkan pendapatan. Mereka berpendapat kedua-dua kelompok ini
perlu ditukarkan.
Tradisi ketiga, toeri-teori fabian
melihat kepada masyarakat “dari atas ke bawah”. Mereka beranggapan kegagalan
fungsi dalam ekonomi formal boleh dibetulkan melalui tindakan-tindakan yang
dilakukan oleh agensi kerajaan. Pakar boleh mengenal pasti kesilapan dan
kekurangan dalam sistem sosial dan merawat organisasi secara rasional dan
cekap. Perkhidmatan dan barangan boleh boleh dimiliki sama ada di dihasilkan
oleh pihak swasta ataupun secara tidak formal.
Dalam hal ini, tradisi liberal
dan sosial beranggapan bahawa hubungan di mana wujudnya kemiskinan,
produktiviti terus berjalan dan berlakunya pertukaran dari semasa ke samasa,
bagaimanapun kelompok fabian menegaskan perlu ada satu sistem negara yang mengkhususkan
kepada kepunyaan negara.
Dalam buku ini penulis
membincangkan perkhidmatan kebajikan dan sosial untuk melihat sejauhmana hak
dan peranan individu digunakan sepenuhnya. Beliau mengambil contoh pendidikan
kerana pendidikan bukan sahaja suatu hak yang diperlukan malah satu proses
membentuk seorang warganegara. Jadi, kerajaan amat prihatin untuk memastikan
kanak-kanak belajar di sekolah, mengambil peperiksaan dan meneruskan pelajaran
ke universiti kerana masyarakat perlukan mereka. Adalah amat penting bagi sesebuah
masyarakat mempunyai penduduk yang sejahtera sepertimana seorang pelajar yang
berilmu. Justeru, hak mempunyai kesihatan yang baik samalah seperti hak
mendapat pendidikan yang mana kedua-duanya disatukan dengan tugas atau peranan.
Dalam kes perkhidmatan
kebajikan di peringkat pentadbiran teknikal, ia amat berbeza dengan hak
mendapat kebajikan kerana melibatkan moral. Penulis merumuskan bahawa dengan
mengatakan ada hak menerima faedah atau perkhidmatan ia tidak bermakna penerima
layak mendapat faedah tersebut dengan percuma. Seterusnya ialah kebajikan amat
berkait dengan sistem ekonomi dan kebajikan secara menyeluruh.
No comments:
Post a Comment