Thursday, December 26, 2013

Kisah Encik Sulaiman





Kerja orang muda, berapa pendapatannya sebulan?

Semasa saya sedang duduk menulis sebuah artikel kerana  menunggu kereta diservis, seorang lelaki, Encik Sulaiman, menyapa saya dari belakang. Ketika itu saya sedang asyik dengan idea berkenaan BR1M yang katanya akan ditambah. Saya menoleh ke arah mukanya dan mempersilanya duduk. Sambil menerangkan apa yang saya sedang tulis, beliau menunjukkan minat terhadap perkembangan politik yang dikaitkan dengan UMNO dan Pakatan Rakyat.
Bagi beliau, politik yang ada pada hari ini adalah politik memenuhkan perut sendiri. Fikiran beliau bersandarkan pengalamannya kerana usianya kini adalah 60 tahun. Jerih-perih hidup di bawah kerajaan Barisan Nasional dan perkembangan baru dalam politik Malaysia menyebabkan beliau  mempunyai anggapan demikian.
Sepintas lalu berkaitan dengan Encik Sulaiman. Beliau mempunyai seorang anak lak-laki yang bekerja sendiri dalam bidang IT, seorang lagi anak laki-laki yang bekerja sebagai juruterbang helikopter dengan angkatan tentera dan seorang lagi bekerja sebagai jurutera. Anak perempuannya berada di tahun akhir jurusan perubatan di Moscow, Rusia. Anak lelakinya yang bekerja sebagai jurutera sering mengeluh kerana pendapatan yang tidak seberapa apabila hidup di Shah Alam. Belajar tinggi-tinggi tetapi mendapat bayaran yang rendah.
Anak lelaki yang terlibat dalam bisnes IT memang sudah kaya dan memiliki dua pejabat, salah satu di Cyberjaya. Hidupnya low profile dan lebih suka dengan caranya. Ada kereta BMW.
Balik kepada Encik Sulaiman tadi, beliau memang tidak suka dengan kos hidup yang tinggi di bawah kerajaan Barisan Nasional sejak akhir-akhir ini. Walaupun manifesto semasa pilihan raya baru-baru ini menyatakan kadar tol akan dikurang secara berperingkat, nampaknya kerajaan tidak menepati janji kerana ura-ura kenaikan kadar tol telah pun diumumkan. Baru sahaja minyak dinaikkan dan kali ini kenaikan tol. Encik Sulaiman nampak kecewa sekali.
Beliau bersetuju tidak semua dasar kerajaan Barisan Nasional ini  tidak baik. Namun kerakusan pemimpin mendapat habuan daripada projek besar dan juta-juta merimaskan beliau kerana dia juga pernah melibatkan diri dalam politik. Katanya, Barisan Nasional akan kalah suatu hari nanti kerana pelbagai isu yang membuatkan orang muda “menyampah” dan menjauhkan diri daripada politik sebegitu.
Saya bertanya, “Kaalu begitu, parti mana yang berjuang untuk rakyat?” Encik Sulaiman menyatakan tidak ada satu parti yang benar-benar berjuang untuk rakyat kerana masing-masing hendak isi perut sendiri.
Saya tersenyum dan menyatakan bahawa orang muda semakin bijak menentukan calon atau parti. Kalau calon yang selalu pergi kelab malam atau semasa pilihan raya baru nampak muka, calon itu akan kalah. Orang bandar sukar ditipu atau digula-gulakan kerana maklumat yang ada hari ini cukup cepat untuk dikongsi.
Saya enggan bercerita panjang dengan Encik Sulaiman kerana perlu menunaikan solat zohor. Saya tinggalkan beliau seorang diri melayan perasaannya.
 

No comments:

Post a Comment