Di sebalik dakwaan kerajaan Indonesia bahawa ekonomi
negara itu telah pulih dan menikmati tukaran mata wang asing yang lebih baik di
samping pertumbuhan ekonomi semakin tinggi dan pengurangan defisit bajet,
Indonesia masih berada pada kedudukan yang bawah dalam indikator sosial.
Laporan Pembangunan Manusia 2013 (Human Development
Report 2013) menunjukkan indeks pembangunan Indonesia berada pada kedudukan
yang ke-121, Filipina ke-114, Thailand ke-103, Malaysia ke-64 dan Brunei ke-30.
Di sebalik usaha-usaha untuk mengurangkan kadar pengangguran dan kemiskinan,
Indonesia berterusan mencari penyelesaian yang menyeluruh ke atas kedua-dua
golongan itu.
Intipati kepada skor yang rendah dalam indeks pembangunan
manusia Indonesia ialah tidak ada hubungan yang kukuh antara dasar ekonomi dan
dasar sosial. Dasar-dasar kerajaan ketika ini menunjukkan dua pendekatan yang
telah dan sedang digunakan untuk berhadapan dengan cabaran-cabaran iaitu
memberi tumpuan ke atas pertumbuhan ekonomi dan mengekalkan kestabilan makro
melalui dasar fiskal yang ketat serta membangunkan dasar sosial yang bersifat
tampal-sulam (ad-hoc) untuk mengatasi kemiskinan melalui program jaringan
keselamatan sosial. Dalam program pembasmian kemiskinan, ia masih
berorientasikan projek yang memberi tumpuan kepada strategi “cium dan lari”
(kiss and run) iaitu kemiskinan ditangani secara kelompok dengan lingkungan
kawasan yang terbatas. Strategi seperti ini akan sentiasa gagal membasmi
kemiskinan kerana konsep kemiskinan ialah ia berkait dengan sistem yang saling
melengkapi iaitu sistem ekonomi, pendidikan dan jaminan sosial.
Dalam pendekatan pertama, dasar ekonomi menumpu kepada
kaedah mengurangkan kos dalam pertumbuhan ekonomi seperti pengurusan kewangan
dan perbelanjaan negara dengan cara mengurangkan subsidi dan menggalakkan
penswastaan. Namun dalam program pembasmian kemiskinan, ia dilakukan secara “ad-hoc”.
Di sinilah hubungan antara dasar ekonomi dan dasar sosial terputus tanpa ada
hubungan ekonomi dan sosial yang kukuh. Keadaan dan situasi ekonomi kelihatan
gah dan stabil tetapi gagal memberi jaminan ke atas kebajikan rakyat.
Terdapat tiga sebab yang menjadikan dasar ekonomi dan
sosial di Indonesia tidak dapat digabung jalin. Pertama, dasar ekonomi memberi
tumpuan yang terlalu banyak ke atas kestabilan kewangan tetapi mengabaikan
sektor-sektor lain yang amat perlukan pelaburan. Sektor-sektor ini tidak dapat
bergerak dan keadaan ini telah memandulkan peluang pekerjaan baru. Dengan kata
lain, kestabilan kewangan dan pertumbuhan ekonomi yang didakwa itu tidak ada
kesan gandaan (multiplier effect). Kedua, dasar-dasar yang digubal tidak
menitikberatkan penglibatan institusi yang mampu mempromosi dan menggalakkan
kebajikan awam dan menambah baik pembangunan manusia seperti institusi
pendidikan dan kesihatan. Sikap lepas pandang dan menyisihkan
institusi-institusi ini bakal memberi kesan langsung ke atas kualiti
pembangunan manusia dalam jangka masa sederhana dan panjang.
Ketiga, terdapat persepsi dalam kalangan pembuat dasar
bahawa isu-isu sosial mesti diletakkan pada kedudukan kedua atau dianggap
sebagai isu sampingan. Melalui paradigma ini, dasar sosial diambil kira dan
dilayan sebagai pelaburan yang tidak berkesan kerana dilihat tidak menyumbang
secara langsung kepada pertumbuhan ekonomi negara bagi jangka masa sederhana
dan panjang. Kesannya ialah sektor pendidikan dan kesihatan tidak diberi
keutamaan dalam merangka perbelanjaan setiap tahun. Justeru, peningkatan kadar
kemiskinan tidak mendapat reaksi segera daripada kerajaan atau wakil rakyat
untuk membentuk dasar sosial yang baru.
Menggubal dan menguatkuasa dasar sosial perlukan
kemahiran teknikal dan kesedaran politik melalui pelbagai pihak yang
berkepetingan khususnya wakil rakyat. Kerajaan perlu menyediakan rancangan dasar
sosial yang lengkap dan menjana kesedaran terhadap dasar tersebut dalam
kalangan wakil-wakil rakyat. Penekanannya ialah kepada pembangunan manusia supaya
wakil wakyat menyedari kepentingannya. Membelakangi keperluan menggubal dasar
sosial menyebabkan Indonesia berterusan membentuk tenaga kerja kurang mahir,
akses kepada pendidikan dan kesihatan yang tidak sama rata dan meletakkan
Indonesia dalam kedudukan bawah dalam indikator sosial.
Indonesia perlukan dasar sosial yang komprehensif dan
pendekatan khusus untuk mengatasi kebajikan awam seperti sistem pendidikan yang
mampu milik, akses kepada kemudahan kesihatan, penyediaan insurans kepada
pekerja dalam pelbagai sektor dan penyediaan infrastruktur yang baik.
Bagi memastikan dasar sosial dapat dilaksana secara
berkesan dan melewati semua lapisan masyarakat, ia perlu diinstitusikan untuk
pelaksanaan dan penyampaian perkhidmatan. Seterusnya, penguatkuasaan undang-undang
dan peraturan dilaksanakan dan ditambah baik dari semasa ke semasa.
Dasar sosial itu juga perlu seiring dengan ekonomi makro
dan kebajikan awam. Perbelanjaan awam yang berhemah dapat memacu dasar fiskal
yang lebih fleksibel. Di samping itu, pelaburan dalam pembangunan manusia wajar
diberi keutamaan dalam peruntukan sosial (pendidikan, kesihatan, makanan dan
keselamatan). Kadar tiga peratus perbelanjaan sosial ketika ini perlu
ditingkatkan kepada enam peratus supaya wujud dasar sosial yang komprehensif.
Melalui pendekatan ini, kadar kemiskinan dapat dikurangkan dan menjadi asas
yang kukuh untuk usaha-usaha pembangunan manusia di Indonesia.
No comments:
Post a Comment