Wednesday, October 02, 2013

Guru berkualiti, ibu bapa senang hati





Kerajaan melaksanakan pelbagai langkah untuk meningkatkan kualiti pendidikan di Malaysia. Langkah terbaru yang sedang dilakukan ialah menawarkan jawatan guru kepada graduan terbaik sahaja sama ada dari institut pendidikan guru atau institusi pengajian tinggi awam. Tindakan ini dapat memperkasa bidang keguruan seiring dengan kemajuan Negara.

Masa untuk semua graduan yang memilih bidang pendidikan ini semakin suntuk kerana proses kemasukan ke sekolah semakin sukar. Mereka perlu mengemukakan permohonan jawatan pegawai pendidikan kepada Suruhanjaya Perkidmatan Pendidikan untuk ditemuduga. Dalam erti kata lain, proses menjadi guru semakin sukar dan kompetitif.

Jika dulu jawatan guru menjadi pilihan terakhir pencari kerja apabila mereka kecewa dalam usaha mendapatkan pekerjaan yang setanding dengan kelayakan akademik. Justeru ada guru yang hanya menjiwai proses pengajaran tanpa ada keinginan mendidik. Cukup bulan mereka menerima gaji dan ia kembai seperti biasa selepas itu. Ada yang terus jatuh cinta dengan profesion perguruan dan berusaha melanjutkan pengajian tetapi ada juga yang berhenti dan melakukan kerja sendiri kerana mendidik ini tidak dapa disesuaikan dengan jiwanya.

Pelbagai insentif seperti kenaikan pangkat, kebajikan yang menyeluruh dan perhatian yang kerap kepada guru merupakan antara langkah kerajaan untuk meningkatkan imej dan status guru di Malaysia. Langkah ini sama seperti Finland yang cukup menjaga keperluan dan keadaan guru di sana kerana jawatan guru merupakan pekerjaan yang dipandang tinggi. Seorang guru di Finland memiliki sarjana dan hanya mengajar bilangan pelajar yang kecil dalam satu kelas. Guru-guru ini dibantu oleh pembantu guru supaya proses pengajaran berjalan lancar dan guru dapat memberikan perhatian kepada pengajaran dan pembelajaran dengan mudah.

Guru di Jepun dan negara-negara maju sering mendapat tempat dalam masyarakat kerana jasa mereka sangat besar kepada perkembangan mental kanak-kanak. Bagi ibu bapa yang risau tentang keadaan belajar anak-anak, meletakkan graduan yang berkualiti dapat membantu ibu bapa membina laluan masa depan anak-anak.

Ibu bapa tidak lagi perlu risau memikirkan latar belakang guru yang mengajar anak mereka kerana jaminan bahawa hanya guru terbaik di sekolah sudah cukup meyakinkan ibu bapa. Kita yakin pemerkasaan guru ini dapat meletakkan sekolah kebangsaan sebagai pilihan ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka.

Walaupun kerajaan telah menggunakan pendekatan ini, sokongan ibu bapa supaya komuniti mengambil berat tingkah laku anak-anak juga lebih penting kerana separuh daripada masa anak-anak ini berada di rumah. Ibu bapa juga perlu berfikir tentang memastikan anak-anak terus digilap potensi dan bajar sedia ada.

  

No comments:

Post a Comment