Monday, October 28, 2013

Sejarah awal Matri





Penulis: Ghazali Saad
Tahun: 2013
Penerbit: Sawahijao Enterprise, Arau, Perlis.
Muka Surat: 76


Sejak 1987, Ma'had AtTarbiyah Al-Islamiyah atau singkatannya, Matri, telah melalui liku-liku pengalaman dan perkembangan yang berselirat antara cabaran dan harapan. Kelompok pertama Matri lahir di kelas Marhalah Khassah ketika bangunan blok surau masih belum siap sepenuhnya dan gotong-royong pembinaannya dilakukan setiap hari Jumaat.

Pengalaman bersama pengetua dan guru-guru pada peringkat awal membantu kelompok pertama ini mendapat ilmu pengetahuan, ilmu agama, tunjuk ajar pengurusan, suasana berkebun dan membiasakan diri dengan tanggungjawab. Program usrah, ijtimak, tamrin dan rehlah menjadi tali pengikat yang kuat sesama pelajar dan tenaga pengajar untuk membina Matri.

Buku karya Cikgu Ghazali Saad menjadi rujukan penting bagi kita untuk mengenali pendidikan Islam yang menggabungkan ilmu dunia dan akhirat. Beliau menegaskan bahawa memahami sejarah dan perkembangan Matri akan dapat menjelaskan falsafah dan pelaksanaan pendidikan Matri, melihat sejauh mana pencapaiannya, melakar masa hadapan dengan mengambil iktibar daripada kejayaan dan kelemahan yang telah dilalui. Ia juga boleh menjadi panduan institusi pendidikan lain untuk menjadikan pendidikan sebagai wasilah pembangunan insan. 

Justeru, dalam buku ini Cikgu Ghazali berkongsi pengalamannya melihat pembangunan Matri dari peringkat awal sehinggalah dikenali pada hari ini. Antara pengalaman terpenting ialah faktor penubuhan Matri yang berpasikan iman dan tauhid kepada Allah swt di samping dorongan yang kuat daripada sekelompok masyarakat yang prihatin dengan tarbiyah Islamiah. Mereka inilah yang mencetuskan perubahan dalam paradigma masyarakat bahawa pelaksanaan Islam boleh dilakukan melalui tarbiyah yang diinstitusikan.

Cikgu Ghazali berusaha mendapatkan maklumat yang tepat daripada pelbagai sumber yang menambah kredibiliti dan kewajaran buku ini kerana mendapatkan maklumat daripada sumber primer amat berharga dalam proses kajian sejarah.

 

No comments:

Post a Comment