Monday, October 21, 2013

Eat that Frog






Penulis: Brian Tracy
Tahun: 2013
Penerbit: PTS Profesional Publishing Sdn Bhd, Batu Caves, Selangor, Malaysia
Muka Surat: 125
Penterjemah: Latifah Ulfa Ismail

Ulasan buku ini saya ambil daripada penterjemah yang memberi ulasan bernas.


Ketika diberi tugasan ini, saya amat tertarik dengan tajuknya yang berkaitan dengan katak. Apa perlunya makan katak kerana katak adalah seekor haiwan yang hodoh dan tidak menyelerakan. Mengapa kita perlu makan katak dan kaitannya dengannya hidup kita?

Rupa-rupanya, katak merupakan simbolik kepada tugas, tanggungjawab dan amanah yang perlu diselesaikan. Hanya kita yang mampu menyelesaikannya. Malangnya, kita selalu mengabaikannya wlaupun kita tahu ia penting kepada kerjaya kita. Pelbagai alasan untuk menangguhkan kerja. Namun alasan utama ialah kerana kita tidak tahu bagaimana mahu melakukannya.

Jelas sekali buku ini bukan berkaitan dengan makan katak tetapi menerangkan bagaimana kita dapat melakukan kerja tanpa bertangguh.

Terdapat 21 perkara yang disediakan oleh penulis sebagai menu utama buku ini. Ia bermula dengan "kemaskan meja" dan berakhir dengan "buat tugas satu per satu" yang disembahkan dalam bentuk yang ringkas tetapi mudah difahami.

Di kulit belakang buku terdapat pandangan Mark Twain yang berbunyi,
 
"Sekiranya kamu perlu makan seekor katak pada setiap pagi, kamu perlu bersyukur
kerana itulah perkara terbutuk yang mungkin berlaku pada hari itu".

Selepas itu terdapat dua peraturan bagaimana memakan katak. Peraturan pertama ialah "Sekiranya kita perlu makan dua ekor katak, makanlah yang paling hodoh dahulu". Maksudnya ialah sekiranya kita mempunyai dua tugas penting, mulakan dengan yang paling besar, paling penting dan paling susah dahulu. Disiplinkan diri kita bagi memulakan tugas itu serta-merta. Siapkan tugas itu terlebih dahulu sebelum memulakan tugas yang lain.

Peraturan kedua ialah "Sekiranya kita perlu makan seekor katak hidup-hidup, makanlah dengan segera. Tiada gunanya sekadar duduk dan merenung katak itu lama-lama". Maksudnya ialah selesaikan tugas yang paling penting pada setiap pagi. Itulah kunci kepada prestasi yang paling hebat dan produktiviti tertinggi. Jadikan "makan katak" sebagai rutin harian sebelum melakukan perkara lain. Jangan fikir panjang untuk "makan katak" dan jangan bertangguh melakukan tugas yang penting.

Mendapatkan sebuah buku yang menarik dan ringkas ini tentu dapat memberi inspirasi baru dalam tindakan kita untuk melakukan perubahan hidup. Ramai yang suka menangguhkan kerja dan buku ini, tidak syak lagi, amat bertepatan dengan mereka.

Saya syorkan buku ini menjadi bahan perbincangan untuk kakitangan organisasi bergerak lebih aktif dan dinamik.

 

No comments:

Post a Comment