Thursday, October 17, 2013

Akui kegagalan Nokia





Pelancaran buku "An Impossible Success"
(sumber Borneo Bulletin)

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Nokia, Jorma Ollila yang memandu syarikat telekomunikasi Finland itu menjadi sebuah syarikat pembuat telefon bimbit terkemuka dunia mengakui bahawa beliau melakukan beberapa kesilapan ketika menerajui Nokia termasuk gagal meramalkan perubahan keperluan pengguna dan membangunkan perisian baru.

Dalam buku memoir yang bertajuk "An Impossible Success", Ollila berkata selepas 2001, Nokia tidak berupaya lagi untuk mengekalkan kedudukannya sebagai peneraju utama dalam industri tanpa wayar disebabkan persaingan sengit daripada sektor telefon pintar dan pembuat telefon bimbit murah di Asia.

Beberapa model Nokia tidak lagi mendapat sambutan dan syarikat itu gagal menjejaki trend popular telefon pintar skrin sentuh dan telefon bimbit lipatan yang disifatkannya sebagai "pemangsa".

Buku setebal 450 muka surat menyiarkan situasi Nokia yang menjadi "kesakitan yang dirasai" iaitu ketinggalan jauh berbanding syarikat perisian dari Amerika Syarikat iaitu Apple yang menyediakan ruang cabaran besar kepada Nokia.

Beliau juga menuding jari ke arah penyedia perkhidmatan Amerika Syarikat yang menyangka penguasaan 20 peratus pasaran di Amerika Utara sebagai terlau hebat.

Malahan mereka memaklumkan bahawa tidak ada keperluan untuk memperkenal telefon pintar yang berharga lebih US$300 sedangkan ketika itu Apple sedang proses melancarkan iPhone dengan harga lebih US$600.

"Walau bagaimanapun Apple berjaya menguruskan sesuatu yang semuanya serba baru, membentuk pengalaman baru kepada pengguna dan menyediakan penyelesaian yang menjadikan telefon sebagai kunci kepada ekosistem perkhidmatan dan aplikasi". Ollila menambah, "suatu ekosistem baru telah muncul tanpa Nokia berupaya melakukannya sebelum itu".

Ollila pernah bersama syarikat dalam bidang pembuatan kertas dan kabel pada tahun 1985 dan memacu pertumbuhan syarikat selama 14 tahun, menukar arah daripada menjual barangan elektrik kepada teknologi tanpa wayar. Pada 2006 semasa penguasaan global telefon bimbit berada pada 41 peratus, Ollila berasa letih dan mahu berhenti.

   

No comments:

Post a Comment