Friday, October 18, 2013

Gajet tiruan rosakkan jenama




Power bank menjadi pilihan pengguna untuk mengecaj
perlalatan elektronik


Gajet IT sangat mudah diperoleh pada masa ini khususnya di PC Fair. Harga yang ditawarkan juga amat murah seperti pendrive yang berharga RM1. Oleh kerana harga yang murah, ramai pembeli yang terdiri daripada pelajar cuba mendapatkannya.

Penganjuran PC Fair di universiti dan institusi pengajian tinggi sudah menjadi lumrah. Dalam setahun, tiga atau empat kali diadakan jualan ini lebih-lebih lagi ketika pesta konvokesyen. Selain pelajar, staf dan kakitangan universiti turut membeli gajet yang dijual.

Pihak penganjur tidak menyedari bahawa terdapat penjual gajet yang dijemput ke universiti telah menjual barang yang tidak berkualiti dan produk tiruan. Contoh yang ketara ialah "power bank" keluaran syarikat dari China yang berjenama terkenal didapati telah ditiru dan dijual kepada pelajar semasa PC Fair ini. "Power bank" ini boleh dikenal pasti yang asli atau tiruan dengan memasukkan nombor siri pada kotak luar ke laman sesawang syarikat berkenaan.

Oleh kerana produk tiruan, harganya pun lebih murah tetapi tanpa jaminan. Walaupun penjual meletakkan harganya RM139 namun harga produk ini boleh turun sehingga RM80. Selepas membeli baharulah pengguna menyesal kerana produk tersebut tidak dapat digunakan sepenuhnya, banyak masalah dan kemungkinan merosakkan gajet-gajet lain yang digunakan bersama.

Produk tulen "power bank" jenama ini berharga RM240 hingga RM280 bergantung pada keupayaan kuasanya. Dalam hal ini, penganjur tidak sensitif dengan kempen kerajaan untuk mendidik pengguna menggunakan produk tulen.

Seharusnya penganjur khususnya universiti lebih peka dan hanya memastikan peniaga yang menjual gajet jenama terkenal dan tulen sahaja yang boleh mengambil bahagian. Jika tidak, peniaga jenis ini hanya merosakkan imej PC Fair yang diadakan. 

 

No comments:

Post a Comment