Tuesday, October 08, 2013

Jadikan Malaysia hab kereta hibrid






Apakah harga kereta hibrid akan meningkat? Pengeluar kereta jenis ini seperti Honda, Toyota dan Nissan sudah tentu mempunyai mekanisme khusus untuk menghadapi kenaikan harga ini supaya permintaan untuk kereta-kereta hibrid tidak merosot.

Pelepasan cukai bagi kereta hibrid memasuki tahun kedua namun galakan untuk kereta jenis ini dilihat agak kurang. Biarpun Honda Malaysia mengeluarkan empat model kereta enjin hibrid, langkah ini tidak diikuti dengan meluas oleh syarikat-syarikat pengeluar kereta lain.

Pengenalan kereta hibrid merupakan pengalaman baru kepada pengguna kenderaan di Malaysia. Di Amerika Syarikat dan Jepun, kenderaan ini digunakan secara meluas kerana pelbagai faktor seperti kenaikan harga minyak, mengurangkan pencemaran dan kesesuaian memandu di kawasan bandar. 

Pemandu di Malaysia masih belum terdedah kepada kebaikan enjin hibrid kerana kurangnya promosi berbentuk pendidikan kesedaran. Kebanyakan pembeli pula berfikir dengan memiliki sebuah kenderaan hibrid mereka dapat mengurangkan kos membeli petrol.

Oleh kerana menjimatkan kos minyak menjadi keutamaan, kebaikan-kebaikan lain tidak banyak ditonjolkan. Penjimatan petrol tidak sahaja bergantung kepada jenama kereta malah mengambil kira keadaan enjin, tayar dan corak pemanduan. Kekerapan senggaraan enjin boleh membantu "menyihatkan" kereta walaupun perjalanan perbatuan bertambah.

Jika keputusan kerajaan untuk menarik balik pelepasan cukai ke atas kereta hibrid, ia dilihat tidak memberi faedah besar kepada penggunaan kereta mesra alam kerana pemandu di Malaysia wajar diberi lebih masa untuk merasai kebaikan dan kelebihan enjin hibrid supaya kebergantungan ke atas minyak sebagai bahan api utama dapat dikurangkan.

Memanjangkan pelepasan cukai juga dapat mengurangkan tekanan kerana kenaikan harga minyak secara langsung menaikkan semua harga barang dan perkhidmatan. Jika harga minyak turun, harga barang tidak akan turun dengan mudah.

Dalam Bajet 2014 yang akan dibentangkan, kerajaan perlu tegas dengan misi membina kesedaran masyarakat untuk memilih kenderaan mesra alam supaya pengguna mendapat pelbagai pilihan kenderaan. Justeru, tempoh pelepasan cukai ini wajar dipanjangkan sehingga tiga atau lima tahun akan datang. Pada masa yang sama, menjadikan Malaysia sebagai hab kenderaan mesra alam akan menjadi kenyataan.

    

No comments:

Post a Comment