Monday, October 14, 2013

Mengingati Prof Radin Umar




Ayat-ayat yang menginsafkan dan memberi ingatan


Al-fatihah kepada bekas Naib Canselor Universiti Putra Malaysia (UPM) Datuk Prof Radin Umar Radin Sohadi, 53 tahun yang meninggal dunia di Hospital Serdang hari ini. Jasa dan bakti allahyarham kepada universiti khasnya dan negara amnya amat besar lebih-lebih lagi banyak kemajuan yang dipeloporinya dalam meningkatkan kualiti jalan raya dan pengangkutan.

Antara jasa beliau ialah mencadangkan penunggang motosikal di negara ini memasang lampu depan kerana kemalangan yang melibatkan motosikal amat tinggi. Idea ini diterima pakai sehingga kini walaupun pada peringkat awal pelaksanaannya kurang digemari.

Begitu juga dengan penubuhan Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) yang mana beliau menjadi ketua pengarah yang pertama. MIROS menjadi institusi yang bertambah penting kerana penambahbaikan sistem jaringan jalan raya berpusat di sini.

Saya berjumpa dengan Prof Radin Umar pada tahun 1995 bersama seorang rakan, Johari, bagi membincangkan program pelajar. Ketika itu beliau masih dengan gelaran profesor madya dan berhasrat melengkapkan pengajian peringkat doktor falsafah dalam tempoh setahun. Malangnya hasrat beliau tidak kesampaian kerana tempoh minimum adalah dua tahun.

Saya berjumpa beliau sebanyak tiga kali di pejabatnya berhampiran Fakulti Kejuruteraan, UPM iaitu di hujung fakulti berhampiran kawasan pintu pagar untuk ke Taman Seri Serdang di pintu keluar bahagian belakang. Ketika itu saya tidak pernah terfikir bahawa beliau akan menjadi naib canselor suatu hari nanti.

Selepas itu saya kurang mengikuti perkembangannya kerana berbeza bidang pengajian dan sibuk dengan bekerja.

Namanya kembali dalam ingatan saya apabila beliau dilantik mengetuai MIROS dan Jabatan Pengajian Tinggi. Saya juga pernah beberapa kali bersamanya dalam program-program anjuran universiti-universiti awam sehinggalah dilantik menjadi naib canselor.

Perkembangan kesihatan beliau mula menjadi sebutan apabila kerap mendapat rawatan di hospital. Didiagnosis dengan penyakit kanser memerlukannya memberi tumpuan untuk berubat. Keputusan meletakkan jawatan sebagai naib canselor adalah yang terbaik supaya kesihatannya dapat dipantau.

Iringan doa daripada sahabat dan anak-anak murid beliau memberi dorongan dan semangat untuknya berusaha mencari penyembuhan. Ikhtiar, kekuatan semangat dan ketabahan hati menjadikannya seorang pejuang yang gigih dan mengharap rahmat Allah swt.

Pemergian Prof Radin merupakan kehilangan besar kepada kita kerana sikap ramah, mesra dan kepintarannya sukar dicari ganti. Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang soleh.




No comments:

Post a Comment