Friday, October 04, 2013

Perkasakan kualiti bumiputera






Bumiputera tanpa kualiti?

Perbincangan hangat isu ini dikaitkan dengan kurangnya penglibatan bumiputera dalam sektor swasta khususnya pengurusan kanan syarikat. Dua faktor yang menjadi fokus perbincangan ialah kekurangan bumiputera di sektor swasta disebabkan tidak diberi peluang dan rendah kualiti diri.

Perangkaan baru menunjukkan sebilangan besar penjawat awam yang berjumlah 1.42 juta orang terdiri daripada bumiputera. Bilangan ini amat besar dan memberi impak kepada kitaran permintaan dan penawaran dalam ekonomi Malaysia.

Penjawat awam yang kerja makan gaji membelanjakan jutaan ringgit setiap bulan melalui pembelian barangan keperluan harian, makanan, minuman dan rekreasi yang mana wang tersebut akhirnya sampai juga ke tangan peniaga Cina. Tanpa penyertaan aktif bumiputera, tangan-tangan yang menanti tadi tidak akan dapat merasa apa-apa jika dikatakan bumiputera tidak ada kualiti diri.

Kembali kepada kenyataan pihak yang menyifatkan kualiti bumiputera sebagai faktor utama, antara hujah mereka ialah, “Contohnya dalam perkhidmatan awam yang hampir majoritinya bumiputera, di manakah hasilnya”. Kenyataan ini disokong oleh beberapa pemerhati yang memberi pandangan seperti berikut.

Penjawat awam di Putrajaya: Pergi kursus, hadiri program, pergi pasar Presint 2, urus majlis persaraan, majlis akhir tahun, sertai pertandingan pejabat tercantik, jadi urus setia Hari Belia, Hari Malaysia, Hari Merdeka, jadi bila masanya mereka bekerja?

Dari sisi lain, kelompok ini memerhati budaya kerja penjawat awam khususnya berkaitan penggunaan laman media sosial semasa bekerja.

Penjawat awam: first thing in the morning buka facebook, every half an hour layari facebook sampai balik. Facebook 6 hours, kerja 2 hours. It’s a reality.

Ada juga yang melihat kualiti dari aspek perubahan polisi yang kerap dan kurang teliti.

Lihat sahaja polisi kerajaan yang sentiasa berubah-ubah. Contohnya Jabatan Pendidikan. Mulanya gunakan perkataan pendidikan lepas itu pelajaran lepas itu guna pendidikan balik.

Selain itu aspek memanjakan penjawat awam dengan kenaikan gaji yang kerap, bonus tahunan dan pelepasan cukai menjadikan mereka selesa.

Penjawat awam yang kerja sambil bersembang cukup bulan dapat gaji, setiap tahun dapat bonus dan banyak pelepasan. Kerajaan manjakan penjawat awam, macam mana mereka hendak berkualiti?

Kualiti yang dimaksudkan di sini berkaitan dengan sikap dan produktiviti sehingga timbul kenyataan, “Kamu boleh lihat sendiri bagaimana mereka bekerja, adakah ia berkualiti?”

Kualiti bumiputera juga diukur melalui kadar pengangguran yang tinggi.

Saya lihat mereka yang banyak menganggur ini, salah satu sebabnya ialah mereka tidak boleh dan tidak mempunyai kualiti.

Perbahasan ini sebenarnya lebih kepada menyalahkan dasar-dasar awam kerajaan Malaysia yang memisahkan sektor awam dan swasta kepada kelompok bumiputera dan bukan bumiputera.

Namun begitu, bagi generasi hari ini yang mereka fikirkan adalah apa yang ada di hadapan mata, tidak melihat bagaimana masyarakat Malaysia berkembang dari segi sosial dan peranan politik perkauman sejak 50 tahun lalu.

Selepas merdeka, hampir 20 tahun kerajaan bersikap lunak terhadap keadaan sosial masyarakat sehingga mencetuskan rusuhan kaum. Kematian dan kemusnahan menyedarkan kerajaan bahawa polisi awam perlu diubah dengan memberikan keutamaan kepada pembasmian kemiskinan kerana yang ramai miskin ketika itu adalah bumiputera. Peringkat awal sektor awam dimonopoli oleh bukan bumiputera ditukar sedikit demi sedikit sehinggalah bumiputera menguasai Putrajaya. Dasar ini dijangka terus berkekalan kerana bilangan bumiputera akan terus bertambah dan bilangan bukan bumiputera berterusan merosot dalam tempoh seratus akan datang.

Kualiti bekerja tidak seharusnya berdasarkan kaum atau agama sebaliknya harus dilihat dari perspektif pelaksanaan sistem kerja dan budaya. Kita boleh ambil perkembangan ekonomi di Eropah hari ini yang menyaksikan negara-negara kaya suatu masa dulu kini terpaksa bergelut dengan pengangguran dan kelembapan ekonomi.

Sepanyol, Perancis dan Portugal berhadapan dengan masyarakat yang berang dengan keadaan ekonomi negara sendiri. Apakah masyarakat Sepanyol berkualiti? Jika berkualiti tinggi, masakan mereka juga meminta-minta daripada negara kaya untuk terus memberi wang kepada rakyat sendiri? Begitu juga dengan Greece yang hampir muflis kerana rakyat tidak mahu mengubah sikap dan budaya hidup mereka.

Di Malaysia, walaupun belum maju, penjawat awam telah melalui pelbagai proses transformasi fikiran, fizikal dan spiritual yang berterusan. Contohnya pusat pentadbiran yang bersepadu melambangkan keutuhan dalam tindakan, mengurangkan kos dan menggalakkan produktiviti. Kerajaan juga perkenalkan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) sebagai platform menyalurkan idea yang boleh menghasilkan perkhidmatan yang lebih baik melalui pengubahsuaian atau penambahbaikan.

Kaedah pengurusan Strategi Lautan Biru Kebangsaan diperkenal supaya dasar kerajaan dilaksanakan dengan cepat pada kos yang rendah tetapi memberi impak tinggi kepada masyarakat.

Kerajaan juga tidak pilih kaum atau bangsa untuk didakwa di mahkamah jika terlibat dengan jenayah atau rasuah. Tanpa mengira kaum, pesalah tetap ke lokap dan dipenjarakan. Cuma pemberi rasuah ini berbagai-bagai jenis latar belakang jika dianalisis kes-kes yang dibawa ke mahkamah untuk dibicarakan. Perasuah ini ada Cina, bumiputera dan India.

Rumusan daripada perbincangan ini sangat mudah iaitu tidak meletakkan kualiti hanya bersandarkan kepada kaum. Oleh kerana seseorang itu bumiputera, lalu dianggap tidak berkualiti. Persepsi seperti ini sangat tidak tepat kerana dalam sektor swasta, berapa ramai yang dikenakan dakwaan kerana pecah amanah?

Ia berlaku kerana moral mereka telah korup sepenuhnya.


No comments:

Post a Comment