Tuesday, July 09, 2013

Persediaan Ramadhan





 

Ramadhan, bulan diberkati merupakan rahmat daripada Allah swt. Ia merupakan bulan di mana Allah swt melimpahkan pelbagai ganjaran pahala kepada hamba-hamba-Nya. Justeru golongan yang beriman dan bertaqwa sentiasa menantikan kehadiran Ramadhan ini dengan kegembiraan dan harapan. 
 
Masyarakat tamadun dahulu turut meraikan puasa tetapi tidak sama dengan puasa Ramadhan kerana hasil dan ganjaran pada bulan Ramadhan lebih terserlah. Umat Islam yang melaksanakan puasa dengan penuh tawadhuk, insya Allah akan diberi kejayaan. 

“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi pertunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan pertunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.” (Surah Al-Baqarah ayat 185)
 
Kebaikan puasa Ramadhan ialah kita menjadi sihat kerana kurang makan. Makanan yang kerap diambil dan penuh dengan minyak, lemak dan karbohidrat secara automatik dikurangkan. Puasa juga mengembalikan jati diri seperti kurangnya simptom sakit belakang, penurunan paras gula dalam darah dan sakit kepala. Kadar kolestrol turut berkurangan. Secara tidak langsung puasa boleh dianggap sebagai sebahagian daripada gaya hidup sihat.
 
Bagaimana berpuasa dengan sempurna? Islam telah memberi pendedahan dan garis panduan puasa sejak 1400 tahun lalu dan diperjelaskan oleh saintis pada hari ini melalui kajian demi kajian. Amalan bersahur di akhir malam sangat berkesan untuk mengekalkan stamina fizikal sepanjang hari. Ia juga memberi berkah dan mendapat pahala.
 
Di samping itu mengkhatamkan al-quran sepanjang Ramadhan amat digalakkan. Kita boleh membaca empat muka surat al-quran setiap hari selepas solat lima waktu. Ingat, satu huruf sudah diberi ganjaran apatah lagi seluruh ayat dalam al-quran.
 
Menderma dan bersedekah amat sinonim dengan Ramadhan di negara kita. Usah berfikir panjang untuk memberi sedekah kerana niat dan perbuatan sedekah sudah tentu mendapat pahala. Justeru dalam bulan puasa ini ramai yang berlumba belanja makan anak-anak yatim di seluruh negara.
 
Satu yang wajar juga dibanyakkan ialah berdoa semasa berpuasa dan berbuka. Ia bertepatan dengan hadis Rasulullah saw yang bermaksud, “Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka iaitu pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang dizalimi.” (Riwayat At-Tirmizi)
 
Apa yang kita cari dalam Ramadhan ini? Tidak lain dan tidak bukan ialah taqwa sepertimana yang dinyatakan dalam Surah Al-Baqarah ayat 183. 

“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.”

No comments:

Post a Comment