Thursday, July 11, 2013

Ambon manise yang penuh kejutan







oleh Karim Raslan

 
Bagi mana-mana rakyat Malaysia yang sudah bosan dengan Bandung, Bali dan Jogjakarta, Tukang Cerita ingin mencadangkan sebuah lagi destinasi baru – sesuatu di luar jangkaan dan penuh dengan kejutan - Ambon Manise (Ambon yang manis), sebuah bandar di timur Indonesia yang terletak betul-betul di tengah Laut Banda.

Sejak kejatuhan Presiden Suharto pada 1998, Ambon bergelumang dengan konflik antara agama. Bagi sebuah bandar yang memiliki lebih 300,000 penduduk (dengan demografi Kristian/Muslim pada nisbah 60:40), perjalanan ke arah demokrasi dan kestabilan dengan pertumpahan darah. Namun kini ia telah mencapai kemakmuran yang membanggakan.

Saya berada di Ambon minggu lepas, melakukan wawancara sambil mendalami sejarah dan kehidupan di bandar itu. Ambon, dengan sejarah menjangkau lebih 500 tahun – dengan taklukan Eropah pertama pada awal 1500 - senantiasa menjadi medan persaingan sengit untuk ditakluki.

Ia merupakan sebuah pusat komersial penting suatu masa dahulu, dengan penghasilan bunga cengkih semasa Kesultanan Ternate dan Tidore di belah utara dan buah pala Banda di selatan.

Penguasaan ke atas laluan perdagangan rempah itu menjurus kepada pelbagai insiden ganas, antaranya Pembunuhan Beramai-ramai Amboyna pada 1623 apabila pihak berkuasa Belanda menangkap pesaing mereka dari England, menuduh mereka sebagai pengkhianat.

Ambon kini, pada 2013, masih mencerminkan peristiwa-peristiwa ini dan juga persengketaan komuniti yang baru selesai dan berjaya diatasi melalui proses demokrasi, pergerakan sosial dan kawalan ketat polis.

Walaupun beberapa kedutaan Barat memberi amaran lawatan ke bandar ini, mana-mana pengunjung yang waras dan sensitif akan mampu menikmati destinasi ini tanpa masalah.

Seorang pengurus hotel dari Pulau Pinang, Rebecca Wilkinson, yang kini menguruskan sebuah kapal layar mewah di Indonesia bernama “Tiger Blue” menggunakan Ambon sebagai tempat persinggahan untuk perjalanan 22 jam ke kepulauan Banda yang bersejarah.

Menurut beliau: “Lokasi Ambon mengingatkan saya kepada Rio de Janeiro ataupun Sydney. Ia amat mengagumkan, terutamanya waktu malam apabila lampu-lampu bergemerlapan mula berkelip di bukit-bukit di atas bandar itu.”

Saya meluangkan masa bersiar-siar di pasar-pasar di sana. Walaupun tidak menikmati hidangan sago sebagai juadah makan tengah hari, saya masih tertarik akan cara persiapan hidangan sago mentah berwarna putih krim berbentuk seperti bola tenis yang menunggu untuk dimasak dan dijual.

Pengunjung pasar Ambon juga cukup menarik, mengingatkan saya kepada kepelbagaian demografi dan geografi republik itu. Bandar ini bukan Bukit Tinggi atau Semarang. Masyarakatnya berketurunan Polynesia: kulitnya lebih gelap, ciri-cirinya lebih jelas dan rambutnya lebih kerinting.

Malah, ketika berdiri di pesisiran pantai, anda dapat melihat pengunjung-pengunjung tiba dari pekan-pekan seperti Sorong dan Manokwari di kawasan paling barat Papua hinggalah pulau Buru yang dulu menempatkan penjara zaman Suharto (di mana penulis, Pramoedya Ananta Toer menjalani hukuman penjara beliau).

Terdapat deretan kedai kopi yang meriah seperti kafe Sibu-Sibu dan Joas di sepanjang Jalan Said Perintah. Orang Ambon gemar duduk santai sambil menghirup ‘kopi rarobang’ daripada halia, buah pala dan rempah lain sambil menikmati pisang goreng.

Terdapat juga sebuah muzium kuno, yang ada dua rangka paus besar, di mana terletaknya makam pejuang perang dunia kedua. Jadi bagi rakyat Malaysia yang sedang mencari destinasi mencabar dan agak mirip dengan tanah air, Ambon (dengan gabungan sejarah dan budaya kolonial Portugis dan Belanda)  destinasi unik lagi menarik. Ia dekat dengan hati kita, biarpun terletak nun jauh di hujung barat gugusan kepulauan ini.


(Sinar Harian, 9 Julai 2013)

 

No comments:

Post a Comment