Program
pembangunan kepimpinan pensyarah muda oleh Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi
atau AKEPT di Port Dickson, Negeri Sembilan baru-baru ini menjadi tonggak
kepada perancangan untuk melahirkan pensyarah muda yang berkaliber. Program
yang telah dimulakan sejak 2010 di seluruh negara telah dipecahkan kepada
beberapa zon dan siri merupakan penambahbaikan ke atas objektif dan mekanisme
program sebelum itu.
Siri
satu dan dua yang dikenali sebagai KIT mendedahkan pensyarah muda kepada dasar
pengajian tinggi, sumbangan pensyarah muda dalam menjayakan dasar dan
bersama-sama merasai impak pelaksanaan dasar tersebut.
KIT
2.0 kali ini melibatkan zon selatan menjadi terjemahan kepada idea yang
dibincangkan dalam KIT 1.0 lalu iaitu pelan tindakan unntuk dilaksanakan.
Terdapat enam modul yang disampaikan dalam bentuk dua hala untuk memajukan diri
dan kerjaya. Antara moderatornya ialah Profesor Shahrin, Dr Zainal, Profesor
Yusuf Othman, Profesor Sidek Baba dan Profesor Ramlah Adam yang masing-masing
menyentuh isu-isu jati diri, falsafah, akademik dan spiritual.
Profesor
Shahrin menggunakan peluang ini dalam modul satu dan dua dengan berkongsi
tentang mengurus perubahan dalam konteks pendidikan tinggi Malaysia. Kaedah
pengurusan yang digunakan ialah “DeBono Way” fokus kepada cara berfikir enam
topi. Kefaham konsep ini digarap melalui praktikal dalam membincangkan isu-isu
semasa menggunakan topi pelbagai warna. Isu yang dipilih ialah pelaksanaan OBE
di universiti. Rumusan yang sangat baik untuk sesi ini ialah pertama, apabila
membicarakan sesuatu tanpa fakta, ia dikira “kangkung”, kedua, untuk melakukan
perubahan, bukan melihat dengan mat tetapi melalui imaginasi, dan ketiga,
seorang ahli akademik mesti berfikir sebelum bercakap.
Keterbukaan
menjadi pilihan Dr Zainal untuk membuka perbincangan modul dua iaitu
membudayakan kecemerlangan kepemimpinan pensyarah muda. Lontaran beberapa
soalan berat telah difikirkan bersama dan dikembalikan dengan pelbagai
penyelesaian pilihan. Antaranya ialah cabaran, halangan dan bagaimana pensyarah
muda boleh memajukan diri mereka. Perbincangan ini sebagai persediaan untuk
forum tranformasi pengajian tinggi.
Tiga
serangkai profesor iaitu Yusuf Othman, Sidek Baba dan Ramlah Adam merupakan
tokoh masyarakat dalam bidang kepakaran khusus membincangkan perubahan yang
berlaku dalam pengajian tinggi negara dan bagaimana pensyarah muda boleh
menghadapinya. Sidek Baba melihat persediaan ke arah perubahan yang memberi
fokus kepada pembangunan insan atau rijal. Oleh kerana pensyarah muda yang
rata-ratanya di bawah 40 tahun, persoalan yang diberi adakah cabaran melahirkan
insan yang memiliki sifat ehsan yang dapat menghubungkan sesama manusia. Kita
bercakap tentang membuat kebajikan, memberi pengajaran yang baik walaupun kecil
dan autonomi, namun adakah semuanya ini ke arah membentuk rijal-rijal yang
berlaku adil kepada orang lain. Ramlah Adam menyentuh peranan pensyarah muda
dalam penglibatan komuniti kerana beliau melihat universiti berada dalam
kedudukan terbaik untuk memberi ilmu dan kepakaran kepada komuniti walaupun
komitmen penglibatan berkenaan mendapat merit yang rendah untuk kriteria
kenaikan pangkat. Konsep merakyatkan ilmu dan membina rakan kongsi merupakan
kaedah untuk mengembalikan ilmu dan kepakaran kepada komuniti yang masih
perlukan sokongan dan bantuan untuk membentuk kesejahteraan sosial.
“Universiti
tak boleh buat semua, nanti fungsi universiti akan hilang”, pandangan Yusuf
Othman apabila bercakap tentang transformasi pengajian tinggi. Beliau
berpendapat universiti harus kekal pada asas kewujudannya dan menjadikan transformasi
yang dilakukan oleh Rasulullah saw sebagai tamsilan. Baginda saw mentransformasi
komuniti jahiliyah melalui ilmu, sikap (fikrah-cara fikir) dan perangai mereka.
Ia mengingatkan kita tentang dunia Barat yang sudah hilang akar umbi kehidupan
beragama dengan melontarkan pertanyaan kenapa komuniti kulit putih di Britain
sudah ramai yang berjinak dengan Islam? Ia disebabkan objektif kehidupan yang
menyimpang daripada saranan agama, malahan hampir 80 peratus penduduknya
memilih hidup tanpa berkahwin, perkahwinan sejenis ataupun perkahwinan yang
tidak kekal. Selain itu, empat isu utama dunia hari ini yang wajar diberi
perhatian ialah pemanasan global, pintar tanpa adanya jiwa, kewangan dunia dan
identiti sosial.
Di
akhir modul, pensyarah muda diberikan latihan (daripada perspektif mereka)
untuk membuat pelan tindakan transformasi pengajian tinggi negara. Lima
objektif strategi dibincangkan iaitu pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan
dan pembangunan, penglibatan komuniti, kepemimpinan dan perubahan polisi.
Antara idea yang menarik ialah memikirkan semula idea universiti
penyelidikan (RU), percambahan geran, mewujudkan jawatankuasa pensyarah muda di
setiap universiti dan meluaskan jaringan akademia. Membawa tokoh untuk diskusi
juga menjadi sebahagian daripada idea ini kerana tokoh-tokoh akademik muda
boleh membantu dalam pembentukan laluan kerjaya yang cepat, contohnya teknik
mendapatkan geran penyelidikan.
KIT
2.0 ditutup oleh Profesor Datuk Dr Ahmad Yusuff Hassan yang dilihat teruja dengan program ini.
Beliau sendiri mengambil peluang berinteraksi dengan pensyarah muda dan
menerima tiga soalan. Pertama berkaitan dengan wakil pensyarah muda dalam senat
universiti, kedua tentang sokongan universiti mendapatkan kehadiran penuh dalam
program kepimpinan muda, dan ketiga ialah sokongan staf pentadbiran kepada staf
akademik yang kerap dibebankan dengan pelbagai tugas. Satu makluman yang baik
daripada beliau ialah “suara pensyarah muda boleh dibawa ke peringkat tinggi”
diharap menjadi kenyataan.
No comments:
Post a Comment