Saturday, April 09, 2011

Terima hakikat diri

Menerima keadaan diri sangat penting untuk memulakan perubahan hidup. Tanpa adanya penerimaan, kita berhadapan dengan kejahilan atau penafian. Berada di bawah payung kejahilan menyebabkan kita tidak tahu tahap disiplin diri- mungkin juga tidak pernah terfikir langsung kemajuan diri sendiri.

Seorang penulis di Barat gigih berusaha mengubah hidup. Ketika berusia 20 tahun, dia tinggal dalam sebuah apartment kecil dan masa tidurnya dari pukul 4 pagi hingga 1 tengah hari. Makanannya pula ialah mee segera atau apa-apa yang boleh segera dimakan. Dia tidak pernah bersenam kecuali berjalan-jalan di sekitar taman perumahan. Aktiviti hariannya ialah melepak.

Dia memang sedar yang gaya hidupnya akan menyumbang kepada kemerosotan kesihatan. Sedikit demi sedikit dia mencari kaedah untuk melakukan perubahan. Perkara pertama ialah membuat senarai matlamat dan perancangan untuk merealisasikan matlamat-matlamat berkenaan. Akhirnya dia dapat berubah selepas berhempas-pulas melenyapkan tabiat-tabiat yang tidak produktif.

Sama ada suka ataupun tidak, kita mesti menerima hakikat diri kita sendiri. Jika lemah, cari bantuan dan perkuatkan. Ramai orang yang bersedia memberi pertolongan jika kita menunjukkan kesungguhan untuk berubah.

Post a Comment