Wednesday, April 27, 2011

Bermula dengan RM10,000 dan pencen sebagai jutawan

Jutawan yang seterusnya mungkin anda!

Semuanya perlukan wang dan masa; selalunya berhasil. Maksudnya ialah anda perlu menyimpan wang yang menyebabkan sebahagian besar daripada kita berhempas-puas untuk melaksanakannya.

Mencapai umur 65 tahun dengan RM1 juta perlukan disiplin diri dan usaha yang berterusan. Anda mesti mengakui bahawa permulaan umur yang awal sangat penting untuk menyimpan wang. Ia boleh dilakukan jika anda memulakannya dengan RM10,000.

Di mana anda bermula, 25, 45 atau 55 tahun, anda mesti memulakannya. Bagi memahami bagaimana anda menyimpan, anda perlu memahami bagaimana caranya anda membelanjakan wang. Bina sedikit kesedaran tentang kedudukan anda sekarang, ke mana anda hendak pergi dan bagaimana anda boleh pergi ke situ.

Katakan anda berumur 25 tahun dan telah memiliki pekerjaan yang stabil. Dengan RM10,000 anda melabur RM320 sebulan sehingga berumur 65 tahun. Kemungkinan anda akan mendapati wang anda menjadi RM1 juta jika keuntungannya 7 peratus setahun. Pada kadar tersebut, wang anda berganda setiap 10 tahun.

Bagaimana jika anda sedang berumur 35 atau 45 tahun, masih adakah peluang untuk menjadi jutawan atau sekurang-kurangnya orang kaya? Peluang masih ada tetapi anda perlu bekerja dengan gigih. Caranya, beli emas sebanyak mana yang anda mampu dan mahu. Beli emas pada hari ini kerana harga emas semakin meningkat. Jangan bertangguh-tangguh. Melabur dalam emas lebih baik daripada wang kerana emas bertambah nilainya semakin disimpan tetapi tidak dengan wang. Hari ini wang naik, esok boleh merudum.

Sekiranya anda berusia 25 tahun, peluang anda menjadi orang kaya sangat besar tetapi jika berumur 60 tahun, lebih baik anda memberi perhatian kepada amalan berkebajikan.

No comments:

Post a Comment