Friday, April 08, 2011

Khusyuk bekerja

Kenalan saya, seorang profesor dari Italy adalah seorang yang khusyuk bekerja. Beliau merupakan pakar dalam hubungan Asia-Eropah. Di universiti, kerjanya ialah mencari bahan untuk menulis buku seterusnya menerbitkan buku berkenaan. Dalam setahun dia berjaya menerbitkan tiga buah buku.

Bagaimana dia melakukannya?

Setiap hari, dari pukul dua hingga enam pagi, dia akan ke pejabat seorang diri dengan menaiki teksi. Di pejabat tingkat dua, dia mula melayari internet, membuat rujukan dan berhubung dengan rakan-rakan di seluruh dunia untuk membantunya menyiapkan buku. Kegigihannya sungguh mengagumkan kerana dalam tempoh tiga bulan, sebuah buku setebal 685 muka surat berjaya disiapkan.

Sebagai orang muda, saya sangat teruja untuk mengikut jejak langkah dan caranya bekerja iaitu bangun pukul dua pagi, mentelaah sehingga pukul enam pagi seterusnya mencari bahan di perpustakaan. Agak sukar bagi saya melakukannya kerana bangun pukul dua pagi semata-mata mencari bahan penulisan belum lagi menjadi budaya hidup. Walau bagaimanapun selepas dua tahun berkawan dengannya, saya menganggap beliau sebagai model untuk berjaya dalam bidang penulisan buku sama ada buku popular atau buku akademik.

No comments:

Post a Comment